2015, anul apocalipsei auto. Ce vor sa faca autoritatile cu masina ta
Propunerea a fost discutata deja saptamana trecuta intre liderii financiari si politici ai lumii reuniti la Forumul Economic Mondial de la Davos, din Elvetia. O discutie mai ampla va fi purtata in toamna acestui an, la Paris, unde va fi organizat summit-ul ONU pentru Mediu, Clima si Economie.
Doi partizani ai apocalipsei auto
Ideea de eliminare a autoturismelor personale din marile aglomerari urbane este sustinuta de catre fostul vicepresedinte american Al Gore si de ex-presedintele Mexicului, Felipe Calderon.
Ambii au fost prezenti la Davos pentru a prezenta proiectul in fata reprezentatilor industriei auto si a politicienilor din peste 40 de tari. Fostii oficiali au prezentat un raport al Comisiei pentru Mediu, Clima si Economie din cadrul ONU, in care efectele poluarii din mediul urban sunt analizate pas cu pas.
Parc auto dublu in 15 ani
Conform raportului comisiei ONU, in 2030, numarul masinilor aflate in circulatie pe tot globul va fi dublu fata de cel existent. In prezent, peste un miliard de vehicule circula pe soselele din toata lumea.
Aproape jumatate dintre acestea sunt regasite in traficul urban, iar efectul asupra mediului este resimtit din plin in aceste zone, influentand si modificarile climatice la nivel global, sustin autorii studiului.
Solutia pare sa stea in transportul inteligent din marile orase, in interzicerea circulatiei autoturismelor personale in interiorul acestora si, nu in ultimul rand, in. investirea a peste 90 de mii de miliarde de dolari pentru regandirea functionalitatii oraselor.
Autoritatile, cu un pas inainte
Pana cand reprezentantii ONU vor convinge guvernele tarilor membre sa adopte acest set de masuri, autoritatile locale din diverse state isi fac tot felul de planuri pentru limitarea traficului auto din marile capitale.
De exemplu, primaria Parisului a anuntat inca din noiembrie intentia de a elimina toate masinile diesel inmatriculate in capitala Frantei pana in 2020. In Beijing si Shanghai, masina personala a devenit deja un lux de invidiat.
Primariile celor doua metropole chineze au introdus un sistem de taxe de inmatriculare pentru automobilele personale care il pot face sa paleasca de ciuda pana si pe Victor Ponta.
In Beijing, inmatricularea unei masini te poate costa aproximativ 30% din valoarea ei noua, iar parcarile sunt mai scumpe chiar si decat o limuzina de lux. Recordul absolut il detine proprietarul unei companii IT din capitala asiatica, care a achitat 150.000 dolari pentru doua locuri in fata imobilului in care locuieste.
Inapoi la biciclete
In China, mersul pe bicicleta in orase pare un adevarat sport national, iar europenii nu sunt nici ei departe. Accesul cu masina in zona centrala a Londrei la ore de varf are un pret usturator.
In schimb, ricsele prind rapid teren in capitala Marii Britanii. Peste 800 de astfel de vehicule circula pentru moment pe strazile Londrei, cele mai multe fiind operate de bulgari, romani, ucrainieni si albanezi. Pentru parcarea acestora si folosirea lor in scopuri comerciale, primaria nu percepe nicio taxa. Deocamdata.
Copenhaga trage puternic la statutul de oras verde al Europei, reteaua rutiera fiind regandita in ultimii ani si modificata in asa fel incat sa permita circulatia biciclistilor in detrimentul masinilor personale.
Hamburgul si-a regandit planurile de dezvoltare si mizeaza pe acoperirea unei suprafete de aproximativ 40% din oras cu trotuare rulante si mijloace de transport electrice pentru a asigura deplasarea localnicilor fara masini consumatoare de carburanti fosili. Obiectivul final urmeaza sa fie atins in maxim doua decenii.
Orase fara masini
Cei din Helsinki au modificat sistemul de trasport in comun astfel incat printr-o simpla aplicatie de pe smartphone poti solicita unui microbuz aflat in trafic sa te ridice chiar din punctul in care te afli.
Autoritatile din capitala Finlandei estimeaza ca in 2025 masinile personale folosite pe strazile din oras vor fi deja istorie. In Boston, o alta aplicatie le permite utilizatorilor de dispozitive smart sa caute parteneri pentru naveta catre locul de munca. In felul acesta, numarul masinilor folosite in oras si aglomeratia din sistemul de transport in comun reducandu-se considerabil.
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Kia carens euro 5b 2015 8350 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Renault megane 16v 2006 2000 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €