2015, anul apocalipsei auto. Ce vor sa faca autoritatile cu masina ta

2015, anul apocalipsei auto. Ce vor sa faca autoritatile cu masina ta
Ti-ai facut griji pentru soarta masinilor diesel incepand cu 2020? Te agiti pentru fleacuri! Reprezentantii Organizatiei Natiunilor Unite merg mai departe decat oficialii din Uniunea Europeana si propun interzicerea autoturismelor personale din marile orase in cateva decenii.
Distribuie pe Facebook

Propunerea a fost discutata deja saptamana trecuta intre liderii financiari si politici ai lumii reuniti la Forumul Economic Mondial de la Davos, din Elvetia. O discutie mai ampla va fi purtata in toamna acestui an, la Paris, unde va fi organizat summit-ul ONU pentru Mediu, Clima si Economie.

Doi partizani ai apocalipsei auto

Ideea de eliminare a autoturismelor personale din marile aglomerari urbane este sustinuta de catre fostul vicepresedinte american Al Gore si de ex-presedintele Mexicului, Felipe Calderon.

Ambii au fost prezenti la Davos pentru a prezenta proiectul in fata reprezentatilor industriei auto si a politicienilor din peste 40 de tari. Fostii oficiali au prezentat un raport al Comisiei pentru Mediu, Clima si Economie din cadrul ONU, in care efectele poluarii din mediul urban sunt analizate pas cu pas.

Parc auto dublu in 15 ani

Conform raportului comisiei ONU, in 2030, numarul masinilor aflate in circulatie pe tot globul va fi dublu fata de cel existent. In prezent, peste un miliard de vehicule circula pe soselele din toata lumea.

Aproape jumatate dintre acestea sunt regasite in traficul urban, iar efectul asupra mediului este resimtit din plin in aceste zone, influentand si modificarile climatice la nivel global, sustin autorii studiului.

Solutia pare sa stea in transportul inteligent din marile orase, in interzicerea circulatiei autoturismelor personale in interiorul acestora si, nu in ultimul rand, in. investirea a peste 90 de mii de miliarde de dolari pentru regandirea functionalitatii oraselor.

Autoritatile, cu un pas inainte

Pana cand reprezentantii ONU vor convinge guvernele tarilor membre sa adopte acest set de masuri, autoritatile locale din diverse state isi fac tot felul de planuri pentru limitarea traficului auto din marile capitale.

De exemplu, primaria Parisului a anuntat inca din noiembrie intentia de a elimina toate masinile diesel inmatriculate in capitala Frantei pana in 2020. In Beijing si Shanghai, masina personala a devenit deja un lux de invidiat.

Primariile celor doua metropole chineze au introdus un sistem de taxe de inmatriculare pentru automobilele personale care il pot face sa paleasca de ciuda pana si pe Victor Ponta.

In Beijing, inmatricularea unei masini te poate costa aproximativ 30% din valoarea ei noua, iar parcarile sunt mai scumpe chiar si decat o limuzina de lux. Recordul absolut il detine proprietarul unei companii IT din capitala asiatica, care a achitat 150.000 dolari pentru doua locuri in fata imobilului in care locuieste.

Inapoi la biciclete

In China, mersul pe bicicleta in orase pare un adevarat sport national, iar europenii nu sunt nici ei departe. Accesul cu masina in zona centrala a Londrei la ore de varf are un pret usturator.

In schimb, ricsele prind rapid teren in capitala Marii Britanii. Peste 800 de astfel de vehicule circula pentru moment pe strazile Londrei, cele mai multe fiind operate de bulgari, romani, ucrainieni si albanezi. Pentru parcarea acestora si folosirea lor in scopuri comerciale, primaria nu percepe nicio taxa. Deocamdata.

Copenhaga trage puternic la statutul de oras verde al Europei, reteaua rutiera fiind regandita in ultimii ani si modificata in asa fel incat sa permita circulatia biciclistilor in detrimentul masinilor personale.

Hamburgul si-a regandit planurile de dezvoltare si mizeaza pe acoperirea unei suprafete de aproximativ 40% din oras cu trotuare rulante si mijloace de transport electrice pentru a asigura deplasarea localnicilor fara masini consumatoare de carburanti fosili. Obiectivul final urmeaza sa fie atins in maxim doua decenii.

Orase fara masini

Cei din Helsinki au modificat sistemul de trasport in comun astfel incat printr-o simpla aplicatie de pe smartphone poti solicita unui microbuz aflat in trafic sa te ridice chiar din punctul in care te afli.

Autoritatile din capitala Finlandei estimeaza ca in 2025 masinile personale folosite pe strazile din oras vor fi deja istorie. In Boston, o alta aplicatie le permite utilizatorilor de dispozitive smart sa caute parteneri pentru naveta catre locul de munca. In felul acesta, numarul masinilor folosite in oras si aglomeratia din sistemul de transport in comun reducandu-se considerabil.

Distribuie pe Facebook
mai multe