Banii de autostrazi isi iau zborul spre investitii de campanie
Noua rectificare bugetara aduce in bugetele puse la dispozitia primarilor cuminti cateva sute de milioane de lei deturnate din fondurile de cofinantare a unor proiecte pe fonduri europene. Aceasta in conditiile in care soferii din Romania platesc de la 1 aprilie o supraacciza la combustibil destinata tocmai cofinantarii proiectelor de infrastructura rutiera, iar Master Planul General pentru Transporturi ar trebui sa fie prezentat in fata publiucului la jumatatea acestei saptamani.
Bani in cladiri pustii si asfalt de campanie
Noua rectificare bugetara va imparti peste 2,2 miliarde de lei in comunele de pe coclaurile mioritice, valoarea fiind rezultata din suplimentarea sumelor defalcate din TVA, dar si din redistribuiri ale unor sume de bani de la alte capitole bugetare.
Vor avea prioritate proiectele depuse in cadrul Programului National de Dezvoltare Locala, incluzand realizarea infrastructurii de apa / canal si a drumurilor comunale si satesti, dar si caminele culturale si salile de sport de la sate pentru care s-a gasit suma de 100 de milioane (aproximativ 23 de milioane de euro) in bugetul destinat cofinantarii lucrarilor de constructie a autostrazilor din Romania.
Cu alte cuvinte, pana la alegerile prezidentiale, vor curge rauri de asfalt pe drumurile de rang inferior si se vor plati facturile restante pentru lucrarile impartite cu dedicatie de catre primari.
Strategie habarnista
Inclusiv Master Planul General de Transport al Romaniei risca sa fie inca o dovada de viziune haotica a unui sector de care se leaga dezvoltarea economica a tarii. Cele mai noi cerinte ale Comisiei Europene vizeaza respectarea unor angajamente de realizare a unor culoare de transport care sa strabata Romania, principalul punct fiind includerea segmentului de autostrada Sibiu - Pitesti in proiectele ce urmeaza a se derula in exercitiul financiar 2014 - 2020.
Culoarul autostrazii dintre Sibiu si Pitesti este insa o adevarata nebuloasa ascunsa sub un noian de declaratii contradictorii ale guvernantilor si pare sa nu isi gaseasca nici acum locul pe harta. "Nu este un proiect prioritar. Poate intra in lucru si dupa 2018" - a replicat in iarna acestui an fostul ministru Dan Sova.
"Inca nu stim daca culoarul Sibiu - Pitesti va trece sau nu prin Ramnicu Valcea", a mentionat in primavara acelasi ministru. "Nu avem nevoie de un culoar de autostrada intre Sibiu si Pitesti. Ar trebui sa ne concentram pe un drum expres intre Curtea de Arges si Sibiu, urmand sa vedem dupa 2020 daca acesta poate sau nu sa fie transformat in autostrada", a mentionat in august si actualul ministru al Transporturilor, Ioan Rus.
Ca un facut, un prim studiu de pre-fezabilitate a fost deja efectuat si platit inca din 2007, in 2012 expirand valabilitatea documentatiei realizate atunci. Traseul stabilit initial pentru acest culoar al autostrazii A1 pleca din Pitesti si traversa partea de nord-est a judetului Valcea facand jonctiunea cu Sibiul in apropierea localitatii Talmaciu.
Pana in prezent, guvernantii nu au alocat niciun leu pentru refacerea documentatiei tehnice, desi inclusiv saptamana trecuta reprezentantii Comisiei Europene au solicitat reintroducerea proiectului in agenda de lucru a guvernului roman.
Izolati, dar cu pretentii
La aceasta ora, Romania este singura tara europeana a carei capitala este izolata de restul lumii prin lipsa unei autostrazi care sa lege Bucurestiul de granita. Pentru europeni, situatia tinde sa devina de-a dreptul exasperanta, in conditiile in care tara noastra ridica pretentia de a gazdui, in parteneriat cu Ungaria, Campionatul European de Fotbal din 2020.
Cu chiui, cu vai, in primavara anului viitor, Sibiul ar putea fi legat de vama Nadlac prin inaugurarea ultimilor 60 de kilometri aflati in lucru la autostrada Transilvania.
Pentru Bucuresti insa, situatia se arata ceva mai complicata, singurele legaturi rutriere rapide cu restul lumii avand puncte terminus in Pitesti si Constanta. In 25 de ani, din Capitala Romaniei nu a putut fi realizata o cale de acces rutier rapid catre granita cu Bulgaria, punctul de frontiera Girgiu - Ruse aflandu-se la doar 66 de kilometri.
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw touran diesel 2011 5790 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei