CNADNR vrea sa introduca taxa pe autostrazi incepand de anul viitor

CNADNR vrea sa introduca taxa pe autostrazi incepand de anul viitor
  • Taxa va fi de 1,75 de euro pentru 100 de km parcursi
  • CNADNR vrea sa introduca taxa pe langa rovinieta
  • UE propune eliminarea vinietelor si inlocuirea lor cu o taxa unica
Distribuie pe Facebook

Anul 2017 ar putea veni cu o noua taxa pentru soferi, cea pentru autostrada. Aceasta nu va insemna insa disparitia rovinietei, ci va fi o plata in plus pe care vor trebui sa o faca cei care vor sa circule pe putinele sosele de mare viteza din tara noastra.

Taxa va fi de 1,75 de euro pentru 100 de km parcursi

Potrivit revistei Capital, Ministerul Transporturilor ar fi stabilit deja impreuna cu cei de la CNADNR ca noua taxa va fi una aditionala rovinietei si va avea valoarea de 1,75 euro pentru fiecare 100 de kilometri de autostrada parcursi.

Introducerea acestei taxe face parte dintr-un proiect de concesiune incheiat pentru realizarea centurii de Sud a Bucurestiului si intretinerea autostrazilor A1 (Bucuresti - Pitesti) si A2 (Bucuresti - Constanta). Asadar, constructorul va face reparatiile pe A1 si A2, va incasa banii din aceasta noua taxa si va construi apoi centura de Sud a Capitalei.

Costul estimat pentru reparatia acestor doua drumuri este de peste 200 de milioane de euro, iar banii incasati din taxele de autostrada ar trebui sa fie suficienti si pentru aceste reparatii, dar si pentru constructia centurii.

Bucuresti - Pitesti intra in reparatii serioase, partea care are nevoie cel mai mult de reabilitare fiind podul de peste Arges, situat la km. 35 al autostrazii. Acesta este in prezent intr-o stare care nu mai permite circulatia in deplina siguranta, mai ales unor categorii de masini de tonaj mai mare.

Incepand cu anul viitor va fi introdusa taxarea pentru A1, iar din vara lui 2018 vor fi taxati si cei care circula pe A2.

CNADNR vrea sa introduca taxa pe langa rovinieta

Noua taxa pentru autostrazi se introduce pe langa rovinieta si supraacciza la carburanti de 7 eurocenti. Intre 2014 si 2015, statul a strans din plata accizei mai mult de un miliard de euro, iar din rovinieta alte 440 de milioane de euro.

Suma este una enorma daca ne gandim ca anul trecut s-au inaugurat doar 35 de kilometri de autostrada si alti 22 au fost inchisi la o autostrada inaugurata cu nici un an inainte. Totalul kilometrilor de autostrada din tara noastra este de putin peste 700 de kilometri.

Daca se incepe taxarea pe autostrada, legislatia europeana si tratatul de aderare a tarii noastre la UE impun renuntarea la rovinieta. CNADNR le vrea insa pe amandoua, explicand ca destinatiile lor sunt diferite.

In cele din urma, Comisia Europeana va stabili daca statul poate introduce aceasta noua taxa, pe langa rovinieta. Cel mai probabil insa, Comisia va accepta ce propun autoritatile noastre.

Guvernul a anuntat ca in 2017 se va renunta la supraaciza la carburanti, ceea ce va lasa mai multi bani in buzunarele soferului, insa nu exista garantii ca se va intampla acest lucru.

De altfel, aceasta taxa a fost prezentata ca fiind solutia pentru constructia de autostrazi, insa banii merg de fapt la Ministerul Finantelor, neexistand un fond special in care sunt colectati si care sa fie distribuiti doar pentru proiecte de infrastructura.

Un sofer roman ar putea ajunge sa plateasca un pret destul de mare pentru a circula pe drumurile din tara noastra. Rovinietei de 130 de lei pe an i se adauga costul de circa 8 lei pe 100 km de autostrada, precum si cei 7 eurocenti la fiecare litru de benzina si motorina.

UE propune eliminarea vinietelor si inlocuirea lor cu o taxa unica

Germania a hotarat sa introduca o taxa de autostrada pentru masinile care nu sunt inmatriculate in aceasta tara. Oficialii din Uniunea Europeana considera aceasta masura una discriminatorie si vin cu o alta propunere: o taxa unica la nivel european.

Valoarea acestei noi taxe va fi calculata in functie de kilometrii parcursi si ar determina disparitia vinietelor din toate tarile care fac parte din blocul european. Desi costul ei estimat nu a fost inca anuntat, vestea s-ar putea sa fie una destul de proasta pentru tara noastra, deoarece va insemna si o crestere de pret.

Spre comparatie, in tara noastra se percep 130 de lei pe an pentru rovinieta, iar in Germania taxa de autostrada propusa strainilor este de 88 de euro, astfel ca va fi greu sa se gaseasca un pret la care sa cada de acord toate tarile.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 12 Ianuarie 2016