Dacia iese din tara cu plinul facut. Carburantul romanesc pleaca la export mai ieftin
Partea cea mai ciudata este ca benzina si motorina vandute afara alimenteaza pompele straine la un pret mult mai mic decat cel practicat de lanturile din Romania, inclusiv fata de cel inregistrat inainte de introducerea suprataxei la carburant.
Exporturi romanesti: bujii, benzina si masini
Topul exporturilor romanesti poate fi rezumat la cele trei marfuri de mai sus. Segmentul componentelor auto, seturile de fise de bujii mai precis, a adus in tara 1,19 miliarde de euro in primele sapte luni ale acestui an.
Pe locul doi vin carburantii rafinati in Romania, benzina si motorina trimise afara pana la sfarsitul lui iulie atingand nivelul de 1,1 miliarde euro.
Automobilele Dacia si Ford produse la Mioveni, respectiv Craiova ocupa pozitia a treia, cu 742 milioane de euro incasate intre ianuarie si iulie 2014. Intr-o alta ordine de idei, masinile trimise la export pleaca cu plinul deja facut.
Alimentam benzinariile altor state
Rafinariile din Romania importa petrol in valoare de 2,1 miliarde de dolari, iar, la prima vedere, tara noastra ar parea sa aiba statutul de tara dezvoltata care reuseste sa exporte un bun de larg consum, nu doar sa il foloseasca in piata interna. Lucrurile nu stau chiar asa din moment ce soferii autohtoni par sa subventioneze din buzunarul propriu livrarea de carburant auto la export.
In timp ce in benzinariile din tara noastra carburantul este accizat si supraacizat, marii beneficiari ai produselor petroliere rafinate in Romania se dovedesc soferii care alimenteaza in lanturile din Europa ale Rompetrol si Petrom.
Rompetrol a cumparat inca din 2005 reteaua de benzinarii Dyneff din Franta si s-a extins si in Bulgaria, state unde pretul la pompa al carburantilor auto este sub cel romanesc, in timp ce Petrom OMV are un dublu avantaj prin mostenirea statiilor Petrom din Ungaria si intrarea in lantul OMV atotprezent in Austria si tarile limitrofe - unde, iarasi, pretul la carburant este mult mai scazut decat cel practicat pe spinarea soferului roman.
De rasul curcilor
Si mai socanta este situatia in care nivelul exporturilor de carburanti a crescut ca urmare a reducerii consumului intern, soferii de tiruri si autocare mentinand nivelul in rezervoare doar pentru a-si permite sa iasa in afara granitelor.
"Pe transport international am ales sa alimentam din Austria. Acolo motorina este cu 14% mai ieftina decat in Romania, iar un plin este suficient pentru a ajunge in tara si inapoi in Austria", explica Daniel Tanase, director operational al Wim Bosman Romania.
Nu este un caz singular; din aprilie si pana acum, majoritatea transportatorilor si-au modificat bugetele de cheltuieli cu alimentarea cu carburant in functie de pretul la pompa din statele vecine.
"Asta facem cu totii, alimentam din afara Romaniei. Analizam traseul efectuat si alimentam unde sunt preturi mai mici. Camioanele au instalate rezervoare foarte mari, care permit autonomii de pana la 3.500 de kilometri si nu mai alimenteaza din tara, ci din Slovenia, Austria, Luxemburg sau Franta", dezvaluie vicepresendinte asociatiei companiilor de logistica ARLOG, Ion Lixandru.
Asa ca, de fapt, banii rezultati din export sunt, de multe ori tot ai firmelor romanesti, insa aduc profit din vanzarea carburantului unor companii cu sediul in Austria sau Kazahstan.
Situatia generata de incapatanarea guvernantilor de a "jumuli" cu ambele maini populatia si firmele din Romania se transforma intr-o teapa data aceluiasi buget de stat comparabila, ca nivel, cu evaziunea si spalarea de bani reclamate recent de DNA la Lukoil Romania: 230 milioane de euro.
Transportatorii scapa ieftin
Desi masura de supraacizare a carburantului pus in vanzare in benzinariile din Romania i-a facut pe marii operatori din transporturi sa reconfigurezee traseele si bugetele de cheltuieli cu alimentarea cu carburant, acestia sunt probabil singurii romani care respira cat de cat usurati cand vine vorba de plata unui plin in benzinarie.
Aceasta pentru ca, pe restul meleagurilor, preturile la pompa s-au adaptat recent pretului petrolului la nivel mondial, de 80 de dolari / baril, lucru care nu poate fi constatat si in Romania.
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Renault megane 16v 2006 2000 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €