Europa vrea sa renunte la diesel. Franta este prima tara care face anuntul

Europa vrea sa renunte la diesel. Franta este prima tara care face anuntul
Schimbare de atitudine fata de motoarele diesel in toata Europa, dupa ce noile politici de mediu incep sa se impuna in mod drastic in planurile guvernantilor din unele tari.
Distribuie pe Facebook

Germania a inceput de mai multi ani un proces de reducere a noxelor emise de automobile, in ultimii ani punand accentul pe lansarea modelelor electrice. Guvernul francez face analiza problemei intr-un mod mai franc si anunta decizia de a renunta in urmatorii ani la automobilele diesel.

"Am facut o greseala cu motoarele diesel"

La aceasta ora, motorina din Franta este scutita de taxe in proportie de 15% pentru a asigura necesarul de carburant pentru 80% din parcul auto existent in aceasta tara.

Strategia este vazuta insa ca o greseala de catre prim ministrul Manuel Valls, care a declarat la inceputul acestei saptamani ca intentioneaza sa elimine masinile diesel de pe soselele tarii. "In Franta, am favorizat motorizarea diesel, dar s-a dovedit a fi o greseala. Vom indrepta acest lucru in mod gradual si pragmatic", a precizat premierul francez.

Decizia de a favoriza masinile cu motorizare diesel se reintalneste in mai toate tarile europene, avantajul fiind dat de eficienta acestora fata de motoarele pe benzina, insa principalul dezavantaj il reprezinta poluarea excesiva.

Program de inlocuire a parcului auto

Planul lui Valls de a elimina masinile diesel de pe soselele Frantei prevede ca acest lucru sa devina realitate pana la sfarsitul anului 2020.

De la 1 ianuarie, pretul motorinei va creste aici cu doi eurocenti, adaugand si aproximativ 800 de milioane de euro in buget, in timp ce populatia va fi incurajata sa renunte la masinile diesel in favoarea unor automobile electrice pentru o prima de 10.500 de euro.

Surse din cadrul guvernului francez au declarat pentru Reuters ca o posibila directiva europeana de eliminare rapida a masinilor cu propulsie pe motorina este posibil sa fie emisa in 2016, oficialii de la Paris temandu-se ca impunerea unei masuri in timp scurt ar putea duce la tensiuni sociale.

Germania defileaza in acelsi ritm

Vecinii francezilor se arata mai tacuti, dar trendul este acelasi, chiar daca planurile Angelei Merkel sunt date peste cap de lipsa de apetit a nemtilor pentru masinile electrice.

Cancelarul Germaniei a acordat subventii anul acesta doar pentru producatorii auto care lanseaza modele cu propulsie alternativa, companiile germane venind astfel cu nu mai putin de 17 modele electrice si hibride, in timp ce alte 12 sunt asteptate sa apara in 2015.

In schimb, populatia, careia i s-a retras subventia acordata la achizitionarea unui automobil electric, nu se arata dispusa sa renunte la masinile diesel. Doar 7.300 de masini cu emisii zero s-au vandut anul trecut in Germania, mult sub cele 22.000 de exemplare de acelasi tip vandute in Franta, in aceeasi perioada.

Campioni in acest sector, chiar daca in afara UE, sunt norvegienii, cu aproape 50.000 de masini electrice vandute in ultimii 3 ani, din care 10.000 sunt Nissan Leaf. Trendul impus de acestia incepe sa se resimta si in restul Scandiviei, suedezii, olandezii si finlandezii dovedind in ultima perioada un apetit din ce in ce mai mare pentru autoturismele pe baterii.

Romania, la coada Europei

In tara noastra, o astfel de directiva europeana ar putea cadea ca un trasnet.

Un prim semnal ni s-a transmis de la Bruxelles in toamna acestui an, cand am fost instiintati, la fel ca si restul tarilor europene, ca pana in 2020 trebuie sa avem aproximativ 100.000 de statii de incarcare electrice dispuse pe tronsoanele frecventate in mod regulat.

Parcul auto al Romaniei numara in acest moment peste 5 milioane de autovehicule inmatriculate, din care 70% au motorizare diesel.

Optiuni de schimb

La nivel mondial, marcile care si-au facut un renume in domeniul masinilor cu propulsie alternativa sunt deja arhicunoscute si probabil acestea vor fi optiunile viabile pentru soferii romani.

Nissan Leaf, automobilul complet electric, s-a vandut la nivel mondial in peste 150.000 de exemplare in 4 ani de la lansare. La categoria hibrid, Toyota Prius, cu tot cu varianta Prius Family, a depasit cifra de 4,7 milioane de masini vandute in ultimii 17 ani.

Opel Ampera pare si el o varianta de luat in calcul, chiar daca in acest moment nu a fost comercializat decat 10.000 de unitati in toata Europa. Are in schimb avantajul de a se alimenta direct la priza, chiar daca procesul de incarcare dureaza destul de mult.

In prezent, nivelul subventiei pentru cumpararea unei masini electrice in Romania este de 2.700 de euro.

Distribuie pe Facebook
mai multe