Ferrari ii ameninta cu amenda de 50.000 Euro pe jurnalistii din domeniul auto
- Jurnalistii publicatiilor premium pot publica articole incepand cu 30 aprilie
- Publicatiile nu au voie sa vanda informatiile altor publicatii mai mic spre publicare pana pe 26 mai
- Ferrari este primul brand care ameninta cu amenda
Jurnalisti din toata lumea se pregatesc sa se duca la Maranello pentru un test-drive exclusiv cu cel mai nou hipercar din lume, modelul LaFerrari. Acestia au interzis sa publice detaliile si imaginile de la test-drive inainte de 30 aprilie. Cine nu respecta regulile, va fi dat in judecata de Ferrari pentru 50.000 de Euro.
Si in Romania este moda embargourilor legate de ultimele noutati. Adica despre ultimele modele, indiferent ca e vorba de imagini sau detalii scrise. Mai precis, marcile auto trimit presei inainte de lansarea oficiala poze si text despre un anumit model, astfel incat jurnalistii sa se pregateasca pentru data lansarii oficiale si sa publice la momentul oportun textul. In Romania, de exemplu, BMW trimite presei informatiile inainte cam cu 4-10 zile inainte de lansarea oficiala. Si de obicei, nimeni nu incalca acest embargou din motive etice si din respect pentru toti ceilalti jurnalisti. Nu este greu sa publici in premiera mondiala online niste imagini pe care nu le mai are nimeni, doar ca sa te bucuri de vizite. Insa poti sa fii sigur ca vei fi sters din lista de comunicate cu embargou. Dar asta este cam tot ce pot face producatorii cu privire la comunicarile catre presa.
Nu insa si in cazul embargourilor impuse la testele auto. De exemplu, Ferrari organizeaza luna aceasta in Italia, pe circuitul propriu, un test-drive international cu cei mai buni jurnalisti ai lumii din domeniu. Acestia vor conduce LaFerrari si vor putea face fotografii cu masina, vor primi informatii oficiale si poze de presa, dar nu vor avea voie sa-si publice opinia despre masina inainte de 30 aprilie. Dar, pentru ca discutam despre jurnalisti cu vechime, precum Chris Harris si multi altii, fara indoiala ca data de 30 aprilie se va respecta. Problema este cu publicatiile secundare.
Pana acum, siteuri si reviste mari vindeau dupa aparitie detaliile unor terti, adica unor publicatii mai mici. Evident, din motive financiare. Si pana acum exista un singur embargou de publicare. Ferrari a impus doua: cel de pe 30 aprilie pentru jurnalistii prezenti la test-drive si unul pana pe data de 26 mai pentru publicatiile secundare. Mai exact, nume mari din presa auto nu vor putea da mai departe informatia altor publicatii pana pe 26 mai. De ce? Probabil pentru a pastra o imagine de exclusivitate a masinii.
In mod normal, cu cat vestea se distribuie mai repede si la mai multa lume, cu atat reclama este mai puternica. Se pare ca Ferrari nu gandeste asa si pune accentul pe calitate, nu pe cantitate. Este insa o mare problema in randul publicatiilor mari. Acestea incaseaza o buna parte din venituri din vanzarea materialelor proprii. Acest lucru se pare ca va fi interzis in cazul testului LaFerrari, clientii acestor reviste si siteuri mari trebuind sa astepte destul de mult.
Concluzia este destul de clara. Publici testul inainte de cand ti-a dat Ferrari voie, iei amenda. Mai exact, Ferrari a spus clar si limpede ca cine nu respecta regulile va fi dat in judecata pentru suma de 50.000 de Euro. Vizeaza insa vanzarea ulterioara a publicatiilor, carora Ferrari pesemne considera ca le-a facut un serviciu: te-am chemat la test-drive in premiera mondiala, fii bun si nu vinde mai departe informatia. Evident, ca pana pe 26 mai cand va fi "liber la vanzarea de informatii", testele cu LaFerrari deja vor fi fost citite de mai toti cei interesati si numele mari nu vor mai vinde nimic pe acest subiect. Asadar, e cazul sa dai ceva bani in plus pe exclusivitate.
Evident, nu este si cazul testelor realizate in sistem privat. Adica daca maine dai de un client de LaFerrari si il rogi sa faci un test-drive cu masina lui, nu vei pati nimic in urma publicarii acestui test. Dar sa fim seriosi: cate LaFerrari si-au gasit deja client?
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Renault megane 16v 2006 2000 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Opel corsa 1.2i 2003 599 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €