Infrastructura melcului: 60% din banii pentru drumuri au ramas in visteria CNADNR
Bugetul anual al CNADNR se ridica la 1.5 miliarde de euro, din care oficialii companiei au cheltuit doar 292 milioane euro in primele sase luni ale lui 2014. In mod ciudat, suma cheltuita pe investitii in primul semetru al acestui an este cu 60% mai mica decat cea din aceeasi perioada a anului precedent, desi bugetul CNADNR din 2013 a fost mai mic cu 200 de milioane euro.
La plata, lucrari mai vechi de reabilitare
Chiar si asa, ritmul de dezvoltare este cu mult mai mic decat cel reprezentat statistic, in conditiile in care o mare parte din suma a fost directionata catre plata lucrarilor restante din 2013. Doar sase lucrari de investitii noi in infrastructura rutiera au intrat la plata in primul semestru al anului, restul banilor fiind directionati catre lucrarile de reabilitare ale unor drumuri nationale. Paradoxal, aceste tronsoane sunt abonate la reabilitari anuale nejustificate. Printre vedete se numara: DN 1H, DN 18, DN 24, DN 1C, DN 17, DN 66.
Ciolan impartit frateste
In cazul DN 1H, "ciolanul" CNADNR a fost rontait atat de PA&CO International (14.5 milioane de euro), cat si de Spedition UMB, beneficiara a unui contract cu o valoare aproximativ egala in aceeasi perioada. Probabil pentru a nu se certa constructorii, unul a reabilitat sensul dinspre Zalau spre Alesd, in timp ce celalalt i-a iesit in cale din sens opus. Situatia se repeta si la drumul dintre Baia Mare si Dej (DN 1C), unde banii CNADNR au fost taiati in felii aproape egale intre Vakond si FCC Construction. Cele doua contracte dublate au fost executate in 2013 si achitate anul acesta.
Din amanare in amanare
Alte patru mari lucrari de investitii au fost trase pe linie moarta de ministrii care au coordonat pana in prezent activitatea CNADNR. Dan Sova, initial ministru al Marilor Proiecte si apoi al Transporturilor, a pus capac in prima jumatate a acestui an la urmatoarele lucrari: 16.7 km intre Nadlac si Arad, inelul de sud al centurii Bucurestiului, primii 6.5 km ai autostrazii Bucuresti - Ploiesti si cei 53 de km ai autostrazii dintre Comarnic si Brasov. Tipic pentru Romania, autostrada Comarnic - Brasov are oferte de la constructorii DaVinci (Franta), grecii de la Aktor si austriecii de la Strabag, insa lucrarea este in aer din lipsa finantarii.
Inclusiv noul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, nu stie daca in toamna acestui an va trebui sa reia licitatia sau sa anunte castigatorii lucrarii. Cu perioada optima de lucrari ajunsa aproape de final este de asteptat ca celelalte proiecte amintite mai sus sa mai stagneze o perioada.
22 de kilometri pentru 2014
Pana in prezent, in Romania, de la 01 ianuarie 2014 si pana astazi, nu a fost dat in exploatare niciun segment de autostrada noua. Ultimele deschideri de autostrada au fost facute in decembrie anul trecut, insumand 77.4 km pe 5 segmente din Ardeal si Banat. Cu putin noroc, poate in noiembrie se va taia panglica celor 22 de kilometri restanti la tronsonul de autostrada Sibiu - Orastie, pe segmentul Saliste - Cunta.
In ianuarie 2015 este programata darea in exploatare a segmentului Pecica - Nadlac, 22.2 km, restul de 16.7 km, pana in Arad, fiind intr-o procedura de licitatie care treneaza de mai bine de jumatate de an. Cat despre intreg tronsonul Sibiu - Nadlac, cu o lungime de 360 km, vom mai avea de asteptat minim doi ani daca ne luam dupa declaratiile oficiale sau aproximativ 8 ani daca luam in calcum ritmul de lucru din acest an. Traseului complet Sibiu - Nadlac ii lipsesc nu mai putin de 160 de kilometri.
Nu-i mai lunga, da'-i mai scumpa
Si ca intreaga poveste sa ne aduca aminte ca suntem in Romania, costul realizarii lotului 2 de autostrada dintre Arad si Nadlac s-a umflat peste noapte, in conditiile in care firma Alpine, intrata in faliment international, a realizat deja 85% din lucrari. Astfel pretul de 7.7 milioane euro / km cerut de constructorul intrat in faliment ar putea ajunge la 8.2 milioane sau 9.2 milioane / km in functie de constructorul selectat de CNADNR.
- Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Vw touran diesel 2011 5790 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei