Masinile autonome, momentan doar asistate. Ce probleme are automobilul viitorului
Saptamana trecuta a luat startul editiei din 2014 a Salonului Auto de la Los Angeles, o editie concentrata pe segmentul modelelor care se conduc singure, precum controversatul automobil de la Google. Cat de aproape este era in care te urci in masina si o lasi sa se descurce singura prin trafic... ei bine, este extrem dificil de spus.
Primele tehnologii promit
Compania Volvo a tinut sa mentioneze in cadrul show-ului auto din Los Angeles ca modelele nou lansate au capacitatea sa se conduca (aproape) singure chiar si acum, schimband autonom banda de mers si adaptand viteza la conditiile de drum.
"Primele prototipuri au fost lansate si functioneaza. Am selectat cateva strazi din Gothenburg pe care vor putea rula masinile autonome incepand cu anul 2017 si deja ne deplasam cu modele de acest tip", a declarat un reprezentant suedez pentru presa americana.
Pe drumurile publice din Peninsula Scandinava, inginerii supravegheaza atent cum functioneaza masinile autonome in timpul testelor. In calitate de producator de masini premium, Volvo are in vedere dezvoltarea unei tehnologii prin care automobilul sa se conduca singur atunci cand soferul parcurge un drum plictisitor.
La acelasi eveniment, compania Volkswagen si-a prezentat propriile dezvoltari in directia automatizarii masinilor, parteneriatul cu Nvidia accentuand destul de bine efortul depus de producatorul german in alinierea la tendintele viitorului.
Masini asistate, dar nu si autonome
Reprezentantii Audi sunt de parere ca, desi putem vorbi in prezent de masini asistate de tehnologia de ultima ora, exista inca elemente netestate care sa le faca intr-adevar autonome:
"Avem deja un sistem performant de schimbare a benzii de mers, sistem de control a vitezei adaptabil, toate acestea sunt deja instalate in masinile noi. Insa condusul pe pilot automat are nevoie de inca un pas urias inainte, mai exact de un senzor pe care noi l-am folosit deja, numit Lidar", se lauda Anupam Malhotra, manager Audi America.
Senzorul care se vrea a fi revolutionar, Lidar, masoara distanta folosind un laser pentru iluminare si analizare a reflectiei. "Odata ce modulul este adaugat, pui laolalta toate datele inregistrate de senzori si camere video, apoi le transformi intr-un proces decizional pe care masina il foloseste pentru a se conduce singura", a adaugat Malhotra. Audi testeaza in prezent condusul pe pilot automat in California.
Piedici si obstacole
In teorie, constructorii de masini au solutii pentru transformarea masinilor asistate in unele unele care se conduc complet singure. In practica, sunt multe piedici si obstacole pana la destinatie. Site-ul Technologyreview.com s-a uitat mai atent la capacitatile reale ale masinilor autonome lansate de Google si a gasit multe hibe, unele atat de banale, incat te bufneste rasul.
Modelele "robot" de la Google nu au fost testate la drum in conditii de vreme rea si este putin probabil ca vreun prototip conceput pana acum sa fie capabil sa se adapteze soselelor umede, zilelor ploioase, ninsorii sau poleiului. Masinile autonome nu "observa" gropile si nu le ocolesc, implicit, decat daca sunt semnalizate corespunzator.
O alta problema este imprevizibilul din trafic. Automobilele ce se conduc singure se bazeaza pe rute prestabilite, scanate anterior metru cu metru, de computere si oameni. Dar ce se intampla atunci cand traseul sufera modificari, accesul pe anumite strazi devine interzis, o zona este restrictionata pentru lucrari pe carosabil etc.? In cel mai fericit caz, masina 100% independenta se opreste din precautie. Daca nu, Dumnezeu cu mila!
Alt punct slab sesizat de technologyreview.com este capacitatea scazuta a masinilor automate de detectare a pietonilor, biciclistilor sau agentilor care pot sa apara brusc pe sosea, de nicaieri. Iar decongestionarea traficului nu este tocmai un ideal atins cu ajutorul masinilor robot: tot necesita un loc de parcare, ocupa loc pe sosea si risca sa ramana blocate atunci cand nu trebuie.
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €