Ministerul spune ca la anul incep lucrarile la Pitesti - Sibiu. CNADNR il contrazice

Ministerul spune ca la anul incep lucrarile la Pitesti - Sibiu. CNADNR il contrazice
  • Conform ministrului, in 2016 incep lucrarile la 2 tronsoane
  • CNADNR nu crede ca obiectivul dat de ministru este realizabil
  • Ce costuri implica autostrada Pitesti - Sibiu
Distribuie pe Facebook

Autostrada Pitesti - Sibiu reprezinta prioritatea 0 a Guvernului in ceea ce priveste infrastructura tarii, iar lucrarile la acest drum vor incepe chiar de la anul - cel putin asa spune ministrul Transporturilor, Iulian Matache. Oficialii de la CNADNR il contrazic insa pe acesta si vad termenul inaintat pentru inceperea constructiei drept ireal.

Conform ministrului, in 2016 incep lucrarile la 2 tronsoane

Iulian Matache sustine ca anul viitor se va deschide santierul si vor fi demarate lucrarile pentru tronsonul Sibiu - Boita, de 10 kilometri lungime, dar si pentru tronsonul Pitesti - Curtea de Arges, de 31 de kilometri.

Potrivit ministrului, studiile de fezabilitate pentru cele doua portiuni de drum vor fi terminate pana la finalul anului, in timp ce inceputul lui 2016 va aduce licitatia pentru portiunile din capete, urmand ca apoi sa inceapa lucrarile. In exprimarea sa, "la jumatatea anului viitor vom putea demara efectiv lucrarile pe Sibiu - Pitesti".

Termenul dat de seful de la Transporturi este unul mai optimist decat cel dat initial de Guvern si de predecesorul sau, Ioan Rus. In luna mai, cand a fost prezentat Master Planul pentru Transport, documentul care prevede prioritatile Romaniei in materie de infrastructura pana in 2030, Guvernul spunea ca lucrarile vor incepe in 2017 si vor fi finalizate in 2020.

Dupa ce s-a semnat insa contractul pentru revizuirea studiului de fezabilitate, s-a vorbit si despre o decalare a lucrarilor si despre inceperea lor mai devreme decat era stabilit. Conform contractului semnat de CNADNR cu Spea Ingineria, studiul pentru primele doua sectiuni Sibiu - Boita si Curtea de Arges - Pitesti vor fi gata in 5 luni; asadar, la finele anului ar trebui sa fie gata.

CNADNR nu crede ca obiectivul dat de ministru este realizabil

Renata Bendeac, director general adjunct al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, se arata insa sceptica in legatura cu datele pe care le-a dat Matache.

"Nu cred. Pentru ca ganditi-va ca, daca la anul se termina studiul de fezabilitate, in cel mai bun caz, trebuie organizata licitatia pentru contractul de lucrari. O licitatie dureaza", a declarat ea pentru Digi 24. Mai mult decat atat, ea a mentionat si faptul ca licitatia poate sa dureze chiar si "niste ani".

Scenariul oficialului de la Drumuri pare mult mai apropiat de realitate daca ne gandim ca doar rezolvarea contestatiilor la licitatia pentru studiul de fezabilitate a durat 5 luni. In februarie a fost anuntata castigatoare asocierea Spea Ingineria, licitatia a fost contestata imediat, asa ca abia in iunie s-a semnat contractul.

Asta dupa ce Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor a admis contestatia, Curtea de Apel Bucuresti a intors decizia si a dat unda verde pentru semnarea contractului. Astfel de taraganari au loc de multe ori la licitatiile publice, asa ca nu este exclus ca atribuirea lucrarii sa dureze mai mult decat prevede ministrul.

Ce costuri implica autostrada Pitesti - Sibiu

Constructia acestui drum a inceput cu stangul. Desi a fost o cerinta expresa a investitorilor care isi doreau o cale mai rapida sa-si scoata marfa din tara, Guvernul a ignorat-o, punand pe primul loc in planul de transporturi autostrada Bacau - Pascani.

A intervenit Comisia Europeana si oficialii romani au listat-o drept prioritatea 0 pentru Ministerul Transporturilor. Pregatirile pentru licitatie si gasirea unui constructor nu puteau fi insa facute pentru ca studiul de fezabiliate facut pentru acest drum expirase, asa ca a fost nevoie de organizarea unei noi licitatii pentru intocmirea acestei analize.

Studiul expirat a costat 2,5 milioane de euro, pe care ii putem considera pierduti, iar noul studiu va costa 6,5 milioane de euro, fiind acoperit in proportie de 85% din fonduri europene si 15% din fonduri de la bugetul de stat.

Costul estimat pentru autostrada este de 1,6 miliarde de euro fara TVA, un pret pe kilometru cuprins intre 6 si 18 milioane de euro. Lungimea drumului va fi de 121 de kilometri, iar lucrarile vor fi gata in anul 2020.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 25 Septembrie 2015