Plastic VS metal

Plastic VS metal
  • Plasticul are avantajele lui in unele situatii
  • Fiabilitatea masinilor vechi se datoreaza componentelor din metal
  • In industria auto plasticul inseamna prezent si viitor
Distribuie pe Facebook

Fie ca iti place sau nu masinile vor avea in componenta din ce in ce mai mult plastic si mai putin metal, lucru deloc rau pentru costurile de productie si deloc bun pentru rezistenta in timp.

Se aduce mereu in discutie fiabilitatea masinilor noi si cea a masinilor vechi. Majoritatea celor care lucreaza cu ele, mecanicii, pasionatii sau detinatorii sunt de parere ca "nu se mai fac masini cum se faceau odata". Cei batrani vorbesc de o fiabilitate crescuta a masinilor vechi si vin cu argumente de pe strada, masini simple care au 25-30 de ani si inca sunt in conditii foarte bune, fara rugina, iar motorul suna foarte bine si merge mult mai rotund ca un motor de 900cm de ultima generatie. Ca sunt mai fiabile, sau ca tin mai mult asta e imposibil sa testam, masini diferite, constructori diferiti, materiale diferite si soferi cu nevoi diferite fata de acum 30 de ani.

Trebuie sa fim intelegatori si inteligenti si sa realizam ca traim intr-o societate de consum, ca telefonul mobil e facut sa tina 2 ani si laptopul 3, dupa care sa se strice ca sa fi nevoit sa iti cumperi altul si banii sa se invarta in sistem. Aceeasi poveste este si cu masinile, au aparut materiale rezistente si usoare, dar deloc ieftine si pe care nu le gasesti pe masinile de buget. Predominant este plasticul, la unele de calitate, la altele nu. Teoretic, o masina ar trebui sa tina 8-10 ani si sunt convins ca tine daca locuieste intr-un garaj si daca ai foarte mare grija de ea, altfel daca o tii in fata blocului sau in zapada iarna si in soare vara, durata de viata se injumatateste, pentru ca plasticul, prin natura lui, se dilata si se contracta pana cand intr-o zi cand o sa incerci sa desfaci ceva o sa se rupa in multe bucatele si singurul tau priten va fi superglue-ul.

Astazi o sa va zic de ce nu sunt de acord cu folosirea in proportii asa mari a plasticului la o masina. Sa luam doua exemple, de la o marca mult dorita de la noi din tara. Un BMW de 30 de ani, sa zicem un e30 si un e90 de doar 5 ani.

Plastic VS metalPlastic VS metal

Barile, sau bumpers cum le zic englezii, sunt de fapt bari de protectie. Ce inseamna asta? Inseamna ca daca atingi usor cu masina ceva sa poti pleca fara costuri. La modelul vechi, aceste bari sunt facute din metal nichelat si cauciuc, o atingi si nu are nimic, pleci mai departe. La masinile noi sunt facute din plastic care e flexibil, dar daca e iarna si afara sunt -10 grade nu mai e asa flexibil si nici vopseaua de pe el nu costa prea putin.
Sa ne uitam si sub capota, la masina veche, gasim metalul predominant, capacul de la culbutori, galerie de admisie, T-urile si chiar traseele de apa si aer, toate din metal. La modelul nou, toate acestea sunt din plastic.

Plastic VS metalPlastic VS metal

Cand motorul se incalzeste, plasticul se incalzeste si el, apoi se raceste si tot asa. Dupa un numar mic de ani va deveni casant si problemele nu o sa intarzie sa apara.
Un ursulet are deja 30 de ani si cu toate astea ruleaza pe strada nestingherit de varsta. Crezi ca peste 30 de ani un x6 va fi la fel de intalnit ca acum? Cu siguranta nu, este mult prea complex ca sa reziste atat, prea multe repere din plastic si dupa 10-15 ani nici dezmembrarile nu il mai accepta. Complexitatea reperelor din plastic va duce la stricaciuni repetate si oamenii se vor satura sa il tot repare si vor opta spre o masina mai putin dotata dar noua.

Inca un exemplu: prinderile furtunelor de racire de la motor erau facute din metal, schimbai furtunul, puneai un colier si scurgerile nu existau. La noile modele totul este din plastic, care asa cum ziceam se dilata si se contracta, apar scurgerile si esti obligat sa pui un colier. Dar ce sa vezi? cand il strangi, teava de plastic crapa si o sa fi nevoit sa cumperi alt radiator, pentru ca marginile radiatorului sunt si ele din plastic.

Plastic VS metalPlastic VS metal

Manerele usilor sunt si ele din plastic, mereu se strica, se crapa pentru ca stau in soare. Nu gasesti sa inlocuiesti decat tot sistemul. Cand e frig si usa a inghetat te vezi nevoit sa tragi mai tare de ea. E cel mai nepotrivit moment sa faci asta pentru ca manerul fiind din plastic la -10 grade devine casant. Unii producatori vopsesc manerele ca si cum ar vrea sa le ascunda ca sunt din plastic. Problema este ca atunci cand se strica te costa dublu, deoarece in afara de pretul manerului trebuie sa il si vopsesti in culoarea caroseriei.

Inginerii vin cu tot felul de motive pentru care se foloseste plasticul, ca e usor, rezistent si performant, dar va zic eu ca exista un singur motiv. Banii. Plasticul e asa usor de facut si de prelucrat, se toarna usor si fara pierderi si cel mai important e ieftin. Metalul are nevoie de cateva ore de stat la cuptor ca sa ajunga lichid, dar plasticul doar de cateva minute, deci costul de prelucrare este si el mult mai mic.

Te-ai gandit vreodata ca e bine sa arunci sticlele de cola la recipientul special pentru plastic? Poate intr-o zi vei merge cu masina si bordul tau va fi facut din acele sticle.
Data viitoare cand o sa lucrezi la masina si ceva din plastic o sa se rupa sa nu ma injuri, nici eu nu suport plasticul!

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (7) Poze Plastic VS metal
mai multe