Povestea celui mai mare vehicul terestru din lume: camionul Belaz 75710

Povestea celui mai mare vehicul terestru din lume: camionul Belaz 75710
  • Greutatea camionului este de 360 de tone
  • Poate transporta 450-496 de tone la un transport
  • Puterea este de 4600 cp
Distribuie pe Facebook

Daca privesti acest colos din fata, ai impresia ca in fata ta este de fapt o vila uriasa, sau chiar o cladire de birouri. Insa este o masina. Un camion menit sa transporte material minier. Mai precis, cel mai mare camion din lume si cel mai urias vehicul condus de un om pe pamant.

Compania Belaz vine din Belarus si fabrica inca din 1948 camioane de gabarit crescut speciale pentru siturile miniere. Adica locatii in care conteaza prelucrarea pamantului cat mai repede, pentru a face afacerea profitabila. De cand exista pe piata, Belaz a produs circa 135.000 de camioane uriase, capabile sa transporte sute de tone fiecare. Ultimul produs al lor care se va pune in vanzare incepand cu 2015 se numeste 75710 si este declarat oficial cel mai mare camion din lume.

Acest mamut este propulsat de doua motoare turbodiesel care tin loc de generatoare, acestea producand curent pentru 4 motoare electrice, cate unul pentru fiecare pereche de roti. Motoarele diesel au o capacitate de 65 de litri si sunt fiecare cu cate 16 cilindri, producand fiecare 2300 cp la o turatie infima de sub 1000 rpm.

Belaz

Daca tot am adus aminte de roti: Belaz 75710 are 8 roti, cate 4 pe fiecare punte. Mai mult, rotile nu vireaza separat, ci intreaga punte vireaza, iar daca e vorba de o curba mai stransa, ambele punti de rotesc independent. Revenind la motorizare, puterea totala a acestui camion este de 4600 de cai putere. Viteza maxima este de 64 km/h cand este gol si 40 km/h incarcat. Cat despre consum, generatoarele se pare ca sunt in stare sa inghita cate 198 de grame/ kWh. Partea buna este ca atunci cand este gol, camionul functioneaza doar cu un generator, iar cand este incarcat, intra in functiune si al doilea.

Ca sa va faceti o idee despre cat de mare este acest Belaz, va spunem dimensiunile: 20.6 metri lungime, 8.16 metri inaltime si 9.87 metri latime. Pana acum, cel mai mare camion de acest gen din lume era Bucyrus MT6300AC care insa putea transporta numai 400 de tone. Au mai fost si alte camioane, precum Liebherr T 282B sau Caterpillar 797F, dar acestea transportau sub 390 de tone fiecare. Acum, cu modelul numit 75710, Belaz duce totul intr-o noua categorie.

Belaz

Belaz 75710 poate cara intre 450 si 496 de tone. Ca sa va faceti o idee, acest mamut ar putea transporta in bena nu mai putin de 400 de automobile Logan dintr-o data! Sau un avion Airbus A380, cel mai mare avion de pasageri din lume. Este atat de mare, incat poate transporta un bloc intreg de locuinte. Si este atat de masiv si bine gandit, incat poate functiona 24 de ore din 24, inclusiv pe timp de noapte, datorita celor 8 faruri frontale. Nu are doar doua, ca orice masina normala, are OPT!

Dar si pretul este pe masura. Un camion incepe de la 4.7 milioane de dolari si poate ajunge la 5.6 milioane, in functie de dotari. Daca stai sa te gandesti ca un Ferrari din 1962 care a participat la nu stiu ce cursa poate face banii astia, parca vezi altfel valoarea banilor cu un colos din otel capabil sa mute muntii din loc. Insa avem niste nelamuriri: camionul se face in Belarus. Daca niste chinezi au nevoie de el, cum este transportat pana acolo? Si inca ceva: astia de la Rosia Montana cica si-au rezervat deja doua astfel de camioane...

Belaz

Distribuie pe Facebook
mai multe