Pretul benzinei din Romania, mai mare decat in Luxemburg sau Austria

Pretul benzinei din Romania, mai mare decat in Luxemburg sau Austria
  • Pretul brut al combustibilului de la noi este de unul dintre cele mai mari din UE
  • Dupa adaugarea taxelor, pretul la noi este unul extrem de ridicat in comparatie cu puterea de cumparare
  • Scaderea TVA a dus la o reducere a preturilor
Distribuie pe Facebook

Romanii platesc unul dintre cele mai ridicate preturi la carburant. Daca nu am luam in calcul taxele aplicate, benzina si motorina vandute la pompa in tara noastra ar costa mai mult decat in tari cu un nivel de trai mult superior. Si mai curios este faptul ca Romania are productie interna de petrol, insa pretul carburantilor este mai mare decat in state unde nu exista resurse de acest tip.

Pretul brut al combustibilului de la noi este unul dintre cele mai mari din UE

Costul unui litru de benzina este compus in mare parte din taxe si impozite, stabilite de fiecare tara in parte. Fara a adauga aceste taxe, pretul benzinei de la noi il intrece pe cel din Luxemburg, Austria sau Franta.

Costul la noi este de 0,44 de euro / litru, in timp ce luxemburghezii dau 0,43, francezii 0,41 de euro, iar austriecii 0,39 euro pe litrul de benzina.

In cazul motorinei intalnim aceeasi situatie. Romanii platesc 0,41 de euro pe litrul de motorina fara taxe, iar locuitorii unor tari precum Belgia sau Marea Britanie au un cost mai scazut decat noi, de 0,34 euro, respectiv 0,36 euro per litru.

Fara taxe, noi platim unul dintre cele mai ridicate preturi la combustibil din intreaga Uniune Europeana. Ne intrec insa vecinii bulgari (0,50 euro / litru benzina) si locuitorii Maltei (0,56 euro / litru benzina).

In afara de faptul ca in Romania carburantul costa mai mult decat in tari unde venitul pe cap de locuitor este mult mai mare, acesta este este mai ieftin si in state unde nu exista productie interna.

Romania are o productie interna de petrol, iar OMV Petrom este unul dintre cei mai mari producatori din Europa de Sud-Est. Acest lucru nu inseamna insa ca noi platim mai putin decat tarile unde aceasta industrie nu exista deloc. Spre exemplu, Luxemburg si Austria au productii infime de petrol, dar au un pret mai mic.

Dupa adaugarea taxelor, pretul la noi este unul extrem de ridicat in comparatie cu puterea de cumparare.

Jurnalistii de la Bloomberg realizeaza anual un clasament numit "Suferinta la pompa" (Pain at the Pump), in care trec in revista pretul combustibilului in fiecare tara din lume in raport cu venitul mediu.

Tara in care benzina este cea mai scumpa din intreaga lumea este Norvegia (2,00 euro / litru), stat in care masinile electrice devin din ce in ce mai populare. La polul opus, cu cel mai ieftin combustibil, regasim Venezuela, unde un litru de benzina costa 0,03 euro.

Luand in calcul acest considerent, romanii dau o mare parte din veniturile lor pe combustibil, iar pretul benzinei si motorinei influenteaza in mod direct pretul multor alte produse. Tara noastra se situeaza pe locul 27 dintr-un total de 61 de tari in ceea ce priveste pretul benzinei.

In Austria si Luxemburg, pretul combustibilului, incluzand taxele, este mai scazut decat la noi. Asta in conditiile in care media salariala in aceste tari este de peste patru ori mai mare decat la noi in tara.

O statistica realizata de Comisia Europeana arata ca Romania se afla pe locul al doilea in regiune in ceea ce priveste pretul unui plin de benzina sau motorina. Costul carburantului de la noi a fost comparat cu cel din Slovacia, Cehia, Ungaria, Bulgaria si Polonia.

In cazul unui plin de benzina, singurii care au un pret mai mare sunt slovacii, iar la cel de motorina bulgarii sunt cei care platesc mai mult decat noi. Desi suntem fruntasi la pret, nu acelasi lucru se poate spune despre venit: polonezii sau cehii, care au preturi mai mici la combustibil, au salarii mai mari decat noi.

Scaderea TVA a dus la o reducere a preturilor

Un procent de 58% din pretul benzinei, respectiv 57% in cazul motorinei, il constituie taxele. La inceputul anului acesta, TVA-ul a scazut de la 24 la 20%, ceea ce a dus in mod automat si la o scadere a pretului benzinei.

Pretul barilului de petrol, desi nu reprezinta o parte prea mare din suma pe care o platesc soferii la pompa, a influentat costul pentru ca scaderea a fost una foarte mare. Acesta a ajuns sa coste mai putin de 29 de dolari, un record pentru ultimii 13 ani.

Costul carburantului la pompa a ajuns undeva la 4,5 lei pe litrul de benzina, respectiv 4,2 cel de motorina.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 22 Ianuarie 2016