S-au trezit prea tarziu? Uite cu ce probleme se confrunta constructorii de masini!

S-au trezit prea tarziu? Uite cu ce probleme se confrunta constructorii de masini!
Am visat cu ochii deschisi la masinile inteligente si am uitat de pericolul hackerilor. Asa suna mai nou mesajul dat de greii din industria auto, confruntati cu vulnerabilitatea crescuta a noilor tipuri de masini care au intrat sau se pregatesc sa intre pe piata.
Distribuie pe Facebook

Cat de mare este riscul ca o mana criminala sa preia controlul automobilului si, implicit, sa decida asupra destinului unor pasageri? Extrem de mare, judecand dupa ultimele anunturi facute atat de constructori, cat si hackeri.

Super tehnologie vulnerabila

Startul dat in competitia realizarii unui autovehicul autonom a dus in cele din urma la super tehnologizarea sistemelor clasice auto. Principiile interconectivitatii sau asistentei electronice a functiilor masinii sunt utile, dar devin si periculoase fara masuri de protectie individuale. Iar acestea au cam ramas in urma aplicatiilor introduse de-a valma in componentele de ultima ora ale noilor modele.

Spre exemplu, prototipul viitorului Land Rover Dicovery Vision l-ar putea face pe James Bond sa paleasca de rusine. Conceptul Land Rover Discovery Vision va fi prezentat in aprilie 2015 la Salonul Auto din New York in incercarea de a rupe gura targului cu senzorii laser, senzorii pentru gestica soferului si posibilitatea de a prelua controlul masinii prin iPhone.

Cand vine vorba de sistemul de protectie al acestor aplicatii, agentul 007 poate sa le dea cu tifla creatorilor din industria auto. Pana si cel mai vechi model de masina Bond pare mai bine protejat decat ultimul SUV de fite al celor de la Land Rover.

Un prim atac a fost dat in 2013

Anul trecut, doi experti in securitate, purtand pe sub hainele oficiale si mai vechile maiouri de hackeri versati, Chris Valasek si Charlie Miller au dat peste cap audienta conferintei Def Con din Las Vegas, descriind modul in care au preluat controlul unor masini Toyota Prius si Ford Escape si operand prin clasicele metode ale unui infractor cibernetic.

Intr-un test de siguranta pentru respectivele modele, cei doi experi in securitate au reusit sa preia controlul asupra directiei si sistemului de franare al autovehiculelor. Reactia reprezentantilor Ford si Toyota? "No comment!".

Ignoranta crasa a oficialitatilor

Speriati de faptul ca cineva le-ar putea repeta isprava, expertii in securitate Miller si Valasek au pus la punct un sistem de siguranta pentru computerele de bord ale masinilor. Intregul pachet de siguranta ar urma sa coste aproximativ 150 de dolari, ingredientul secret fiind setul de algoritmi care determina conditiile normale de trafic ale unui vehicul si care poate opri masina odata depistata o intruziune in sistemele electronice ale acesteia.

Sistemul de depistare a anomaliilor si de blocare a masinii urmeaza sa fie prezentat in august la Black Hat-Las Vegas, o alta intrunire a hackerilor americani. In ciuda muncii depuse de Miller si Valasek, reactiile oficiale ale americanilor par cel putin atinse de stupiditate: Ford s-a agatat in continuare de "No Comment!", iar Autoritatea Federala pentru Siguranta in Trafic a emis cel mai birocratic raspuns "ever": "Pana acum nu au fost constatate incidente in trafic care sa duca la concluzia ca sistemele de control ale vehiculelor au fost tinta unor atacuri cibernetice".

In al XII-lea ceas...

... directorul executiv al Daimler, Dieter Zetsche, s-a trezit din visul frumos al super-dezvoltarii tehnologice si a admis ca tehnologia de ultima ora se poate transforma intr-o arma indreptata impotriva consumatorului. Astfel, joi, in termeni voalati, Zetsche a fost nevoit sa admita in fata jurnalistilor ca un atac cibernetic este posibil si ca un astfel de eveniment se poate dovedi o imagine de cosmar pentru industria auto.

"Facem eforturi deosebite pentru implementarea unor tehnologii cu rol de protectie pentru noile sisteme electronice adaugate masinilor", a explicat directorul executiv al Daimler.

Conform acestuia, modelul partial autonom S-Class a fost testat de un grup de hackeri experti care au avut la dispozitie trei saptamani pentru a penetra protocoalele de securitate ale sistemelor masinii. Zetsche nu a dat detalii si despre rezultatul testului de securitate.

Distribuie pe Facebook
mai multe