Un tronson din autostrada Sibiu - Orastie, dat in folosinta anul trecut, intra in reconstructie

Un tronson din autostrada Sibiu - Orastie, dat in folosinta anul trecut, intra in reconstructie
  • Un tronson din Sibiu - Orastie intra in reconstructie
  • Autostrada a fost data in folosinta abia anul trecut
  • Cauza problemelor o reprezinta folosirea de materiale neconforme
Distribuie pe Facebook

Un tronson de 22 de kilometri din autostrada A1, Sibiu - Orastie, intra intr-o reconstructie aproape totala dupa ce o firma care a facut o expertiza a lucrarilor a constatat ca la fundatie s-au folosit alte materiale in locul celor stabilite in proiect. CNADNR anuntase sa inchide tronsonul pentru reparatii, insa se pare ca, de fapt, portiunea respectiva se reconstruieste aproape de la zero.

Autostrada care o ia la vale

Un proiect ambitios, foarte costisitor si care s-a intins pe parcursul a cativa ani buni, din 2011 pana in 2014, cu intarzierile de rigoare de peste un an si jumatate, Sibiu - Orastie a avut probleme inca din primele zile de la inaugurare. In asfalt aparuse cratere si in scurt timp nu se mai punea problema in termeni de drum bun sau prost, ci de drum sigur pentru soferii care treceau pe acolo.

Portiunea problematica este cea cuprinsa intre Saliste si Cunta (cu o lungime de 22 km), care include si viaductul de la Aciliu (cel mai mare din tara noastra, cu o lungime de un kilometru, o intaltime de aprope 80 de metri si un pret de 44 de milioane de euro). La viaduct au fost probleme inca din a doua luna de la darea in folosinta, cand in pilonii de sustinere au aparut fisuri. Terasamentul da semne ca o ia la vale, tevile de scurgere s-au indoit, iar una dintre placile de beton s-a spart.

Fiecare luna aducea noi stricaciuni si noi reparatii superficiale, CNADNR hotarand intr-un final ca in septembrie sa inchida tronsonul pentru a face reparatii serioase. Intre timp, acestea s-au transformat intr-o adevarata reconstructie si asta inainte de implinirea unui an de la inaugurare. Cauzele vehiculate initial pentru problemele aparute au fost alunecarile de teren, insa expertizele spun altceva.

De altfel, insasi deschiderea tronsonului a fost pusa sub semnul intrebarii la timpul ei, deoarece panglica a fost taiata de Victor Ponta chiar cu o zi inainte de turul II al alegerilor prezidentiale, fiind adus in discutie faptul ca premierul a grabit inaugurarea special pentru a da bine inainte de ziua votului. Campania a trecut, el a pierdut functia de la Cotroceni, iar drumul inaugurat atunci este departe de a fi unul circulabil.

Firma care a facut expertiza reclama folosirea de materiale neconforme

Intr-un comunicat al CNADNR, se arata ca "atat expertii tehnici din partea antreprenorului, cat si cei din partea beneficiarului, au concluzionat faptul ca aparitia si evolutia defectelor nu s-a cauzat unui fenomen de alunecare, ci unei tasari structurale pricinuita de executia necorespunzatoare a lucrarilor la corpul autostrazii".

In afara de executia de slaba calitate, si materialele folosite sunt altele decat cele din proiect, neconforme cu tipul de sol din zona, spun cei de la Rutexpert SRL, firma angajata de CNANDR sa faca analiza soselei. Asadar, conform acestora, la fundatia autostrazii nu s-a folosit piatra sparta si balast stabilizant cu grosime de 3 metri, ci pietrisuri cu bolovanis si nisipuri prafose, iar stratul de 20 de centimetri de balast stabilizant, peste care ar fi trebuit sa fie turnat asfaltul, lipseste cu desavarsire.

CNADNR a mai stabilit ca tot constructorul va trebui sa refaca si dispozitivele antiseismice, scurgerile pentru apa, drenurile longitudinale de la viaduct. Acest tronson de 22 de kilometri a costat 180 de milioane de euro, bani care vin in proportie de 15% de la bugetul de stat, restul reprezentand fonduri europene.

Constructorul autostrazii este firma italiana Salini Impregilo, care acum lucreaza la reconstructia tronsonului si la realizarea fundatiei din materiale conforme cu proiectul. Intreg proiectul, cu o lungime de 82 de km, are un pret de 605 milioane de euro fara TVA, insa in cazul celorlalte portiuni nu s-au constatat nereguli inca.

Aceeasi companie italiana a mai fost contractata in tara noastra pentru inca doua proiecte: lotul 2 din autostrada Lugoj - Deva si lotul 1 din autostrada Sebes - Turda. Pentru Sibiu - Orastie, constructorul trebuie, conform contractului, sa asigure si o garantie de 4 ani a lucrarilor.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 2 Octombrie 2015