Un tronson din autostrada Sibiu - Orastie, dat in folosinta anul trecut, intra in reconstructie
- Un tronson din Sibiu - Orastie intra in reconstructie
- Autostrada a fost data in folosinta abia anul trecut
- Cauza problemelor o reprezinta folosirea de materiale neconforme
Un tronson de 22 de kilometri din autostrada A1, Sibiu - Orastie, intra intr-o reconstructie aproape totala dupa ce o firma care a facut o expertiza a lucrarilor a constatat ca la fundatie s-au folosit alte materiale in locul celor stabilite in proiect. CNADNR anuntase sa inchide tronsonul pentru reparatii, insa se pare ca, de fapt, portiunea respectiva se reconstruieste aproape de la zero.
Autostrada care o ia la vale
Un proiect ambitios, foarte costisitor si care s-a intins pe parcursul a cativa ani buni, din 2011 pana in 2014, cu intarzierile de rigoare de peste un an si jumatate, Sibiu - Orastie a avut probleme inca din primele zile de la inaugurare. In asfalt aparuse cratere si in scurt timp nu se mai punea problema in termeni de drum bun sau prost, ci de drum sigur pentru soferii care treceau pe acolo.
Portiunea problematica este cea cuprinsa intre Saliste si Cunta (cu o lungime de 22 km), care include si viaductul de la Aciliu (cel mai mare din tara noastra, cu o lungime de un kilometru, o intaltime de aprope 80 de metri si un pret de 44 de milioane de euro). La viaduct au fost probleme inca din a doua luna de la darea in folosinta, cand in pilonii de sustinere au aparut fisuri. Terasamentul da semne ca o ia la vale, tevile de scurgere s-au indoit, iar una dintre placile de beton s-a spart.
Fiecare luna aducea noi stricaciuni si noi reparatii superficiale, CNADNR hotarand intr-un final ca in septembrie sa inchida tronsonul pentru a face reparatii serioase. Intre timp, acestea s-au transformat intr-o adevarata reconstructie si asta inainte de implinirea unui an de la inaugurare. Cauzele vehiculate initial pentru problemele aparute au fost alunecarile de teren, insa expertizele spun altceva.
De altfel, insasi deschiderea tronsonului a fost pusa sub semnul intrebarii la timpul ei, deoarece panglica a fost taiata de Victor Ponta chiar cu o zi inainte de turul II al alegerilor prezidentiale, fiind adus in discutie faptul ca premierul a grabit inaugurarea special pentru a da bine inainte de ziua votului. Campania a trecut, el a pierdut functia de la Cotroceni, iar drumul inaugurat atunci este departe de a fi unul circulabil.
Firma care a facut expertiza reclama folosirea de materiale neconforme
Intr-un comunicat al CNADNR, se arata ca "atat expertii tehnici din partea antreprenorului, cat si cei din partea beneficiarului, au concluzionat faptul ca aparitia si evolutia defectelor nu s-a cauzat unui fenomen de alunecare, ci unei tasari structurale pricinuita de executia necorespunzatoare a lucrarilor la corpul autostrazii".
In afara de executia de slaba calitate, si materialele folosite sunt altele decat cele din proiect, neconforme cu tipul de sol din zona, spun cei de la Rutexpert SRL, firma angajata de CNANDR sa faca analiza soselei. Asadar, conform acestora, la fundatia autostrazii nu s-a folosit piatra sparta si balast stabilizant cu grosime de 3 metri, ci pietrisuri cu bolovanis si nisipuri prafose, iar stratul de 20 de centimetri de balast stabilizant, peste care ar fi trebuit sa fie turnat asfaltul, lipseste cu desavarsire.
CNADNR a mai stabilit ca tot constructorul va trebui sa refaca si dispozitivele antiseismice, scurgerile pentru apa, drenurile longitudinale de la viaduct. Acest tronson de 22 de kilometri a costat 180 de milioane de euro, bani care vin in proportie de 15% de la bugetul de stat, restul reprezentand fonduri europene.
Constructorul autostrazii este firma italiana Salini Impregilo, care acum lucreaza la reconstructia tronsonului si la realizarea fundatiei din materiale conforme cu proiectul. Intreg proiectul, cu o lungime de 82 de km, are un pret de 605 milioane de euro fara TVA, insa in cazul celorlalte portiuni nu s-au constatat nereguli inca.
Aceeasi companie italiana a mai fost contractata in tara noastra pentru inca doua proiecte: lotul 2 din autostrada Lugoj - Deva si lotul 1 din autostrada Sebes - Turda. Pentru Sibiu - Orastie, constructorul trebuie, conform contractului, sa asigure si o garantie de 4 ani a lucrarilor.
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 149.99 Lei Opel corsa 1.2i 2003 599 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €