Cartea Tuning Auto – baza tehnica pentru proiect de licenta

Cartea Tuning Auto – baza tehnica pentru proiect de licenta
  • Cartea este disponibila online
  • Studiul de caz este despre modificarea unui motor de Opel
  • Primul Tigra A pregatit de raliu cu specificatii FIA
Distribuie pe Facebook

V-am mai povestit in trecut despre singura carte de tuning din Romania scrisa de Nelu Chesaru. O carte ideala pentru pasionati si pentru cei care vor sa-si modifice propriul automobil. Iata ca aceasta carte a devenit chiar o baza tehnica pentru un proiect de licenta.

CITESTE MAI MULTE DESPRE PRIMA CARTE DE TUNING AICI!

Ma numesc Alexandru Bogdan, sunt din Cluj si ca multi altii sunt pasionat de masini si de curse auto. Legatura mea cu motorsportul incepe in anul 2007 dupa ce am fost ca spectator la Raliul Clujului. Am ramas complet fascinat de felul in care pilotii controlau masinile de raliu si felul in care glisau cu ele pe asfalt si macadam. Tot ce imi doream era sa invat si eu stilul acela de condus, sa ajung sa particip si eu la raliuri.

Dupa acel raliu viata mea s-a schimbat, masinile si motorsportul au devenit omniprezente. Am urmat cursurile scolii de pilotaj Danny Ungur Racing. Doi ani am exersat tehnicile de condus specifice motorsportului (franare cu stangul, schimbarea corecta a vitezelor, abordarea corecta a traselor ideale, derapajul controlat, etc.).

Apoi, in 2009 mi-am cumparat un Opel Tigra A cu motor de 1.4 si 90 CP. Pentru o vreme am facut si eu parte din categoria celor pentru care tuning inseamna un eleron care nu isi are rostul, niste jante mari si grele, un bodykit total inutil si fara nici un fel de aerodinamica, un filtru de aer sport care uneori face mai mult rau decat bine.

Cartea Tuning Auto – baza tehnica pentru proiect de licenta

Am trecut de acesta faza si tuningul a devenit o modalitate de a creste performantele masinii. Am inceput sa lucrez la Tigra, am modificat suspensiile, franele, ceva pe la admisie si evacuare, dar nimic major pentru ca nu stiam cum, la exterior masina fiind complet stock.

In 2009 am participat prima data la un concurs de indemanare gen circuit in Cluj. Spre surprinderea mea am si castigat acel concurs cu Tigra. M-au amuzat comentariile unor spectatori care spuneau ca Tigra e “masina pentru femei”. Dupa 3-4 etape castigate, aceeasi spectatori ii ironizau acum pe cei care pierdeau in fata “masinii pentru femei”.

Am reusit cu aceasta masina sa castig 3 titluri consecutive de Campion National la Rally Sprint la clasa mea, recordul meu si al masinii fiind de 17 locuri 1 consecutive. Am terminat primul si la general, scotand timpi mult mai buni decat piloti care participau cu Subaru, Mitsubishi Evo 5-6-8-9, Honda Civic, masini care aveau valoare mult mai mare decat a masinii mele. Deci cu pasiune, incredere, pregatire si determinare se poate!

Cartea Tuning Auto – baza tehnica pentru proiect de licenta

Pentru ca pregatirea mea auto sa fie completa, am participat ca si copilot la diverse etape din Campionatul National de Raliuri la diverse clase si pe diverse masini. Am aflat astfel ca la raliuri iti trebuie sange in instalatie si sa fii putin bun si mai mult nebun.
Am invatat mecanica furand meserie de la altii ca sa pot sa imi fac orice la masina singur. In prezent urmez cursurile Facultatii de Mecanica din Cluj-Napoca, sectia Autovehicule Rutiere si nu, nu invat sa repar masini, invat sa le proiectez de la zero.

Avand acces la informatie si cunostintele profesorilor care sunt un fel de Dumnezeu cand vine vorba de masini, m-am decis sa duc micul Opel la urmatorul nivel, adica sa il pregatesc ca si specificatii tehnice in asa fel incat sa pot participa in Campionatul National de Raliuri (rollbar, frane, suspensii, motor, etc.), si totodata, cu indrumarea profesorilor sa rezulte si o lucrare de licenta. Dar am dat de o problema. Toata lumea stia teoria la perfectie, dar cum se face practic, aproape nimeni. Sau cine stia... nu costa putin.

Cartea Tuning Auto – baza tehnica pentru proiect de licenta

Am inceput sa ma documentez pentru proiect pe internet si din alte surse. In cautarile mele am auzit ca a aparut si la noi in tara o carte de tuning (ma refer la modificari mecanice) scrisa de un tip din Braila. Am gasit detalii despre carte pe pagina gotuning.ro. Parea interesanta si am cumparat-o. Incredibil cate informatii despre cum sa iti modifici masina cu bani putini am gasit in ea. Am aflat din cartea lui, Tuning Auto, ca face niste garnituri termoizolante pentru admisie. Exact ce imi trebuia mie la momentul respectiv.
Am intrat pe facebook-ul lui https://www.facebook.com/ne.chesaru, am luat numarul lui de telefon si l-am sunat. Dupa 1 minut de conversatie in care i-am spus ca modific motorul de 1.4 de pe Tigra sa mai scot ceva putere din el ca vreau sa ma dau in CNR, a urmat din partea lui intrebarea care mi-a schimbat total planurile si intentiile mele:

“De ce te chinuiesti sa scoti 2 cai putere din garnitura cand poti sa cresti cilindreea de la 1400 la 1800 cmc?”

Am ramas blocat: “Ce? Cum? Se poate asa ceva?”. “Da, se poate!” Si a inceput Nelu sa-mi explice cum se face, ce piese trebuie sa caut, coduri de piese, valori compresie, secrete, si de ce sa ma feresc ca sa nu gresesc. Am realizat ca omul asta este o adevarata enciclopedie in materie de modificare a motoarelor Opel. M-a convins cu argumente solide ca daca vreau rezultate serioase, trebuie sa modific serios motorul.

Asa a aparut proiectul Opel Tigra RC (Rally Concept), fiind probabil, primul Tigra A pregatit pentru rally conform FIA cu motor de 1.8 din lume.

Cartea Tuning Auto – baza tehnica pentru proiect de licenta

Indrumatorul tehnic de proiect din acel moment a devenit Nelu Chesaru. Am inceput sa caut prin dezmembrari un motor de la cere sa iau internele de 1,8. Am gasit un motor ce parea potrivit, culmea, la Galati. Nelu este din Braila si l-am rugat pe el sa mearga sa verifice daca e ok motorul pentru proiect. S-a dus, s-a asigurat ca este exact ce trebuie pt acest proiect. A verificat cuzinetii, arborele, totul era perfect. In cateva zile motorul era la Cluj si proiectul a demarat. De atunci tin permanent legatura cu Nelu, vorbim la telefon sau pe net si de 2-3 ori pe zi si la 12-1 noaptea cateodata.

Pe scurt, trebuie sa fac din motorul de 1.4 si 90 de cai la baza, un motor de 1.8 de 160-190 de cai putere, motorul de 1.8 donator, avand 125 de cai de fabrica. Motorul facut de Nelu cu specificatii asemanatoare insa cu electronica aproape stock, a scos 163 cp.
Dupa ce am terminat de demontat complet ambele motoare, am alezat si honuit blocul de 1.4 ca sa fac loc pentru pistoanele de 1.8. Am montat pompa de ulei de 1.8 cu mici modificari si vilbrochenul de 1.8 in blocul de 1.4, fiind compatibile, folosind cuzineti, segmenti, garnituri si semeringuri noi.

Cartea Tuning Auto – baza tehnica pentru proiect de licenta

A urmat apoi rectificarea, degresarea si revopsirea blocului cu vopsea rezistenta la temperatura. Apoi am portat chiulasa si galeria de admisie, operatiune ce a durat 3 saptamani.

A urmat inlocuirea ghidajelor, scaunelor si a semeringurilor de supape cu altele noi, curatarea supapelor, pasuirea lor si remontarea in chiuloasa. Am schimbat tachetii cu altii noi si am modificat fuliile de distributie, le-am facut reglabile. In cartea Tuning Auto am gasit detaliile despre cum se pot modifica cu bani putini, asa am salvat 300 de euro cat costa unele gata facute.

Dupa ce am facut ceva calcule(tot din carte) am constatat ca am nevoie de o garnitura de chiulasa de 2 mm. Am comandat una custom din cupru tratat.

Cartea Tuning Auto – baza tehnica pentru proiect de licentaCartea Tuning Auto – baza tehnica pentru proiect de licentaCartea Tuning Auto – baza tehnica pentru proiect de licenta

Folosesc injectoare cu 50% mai mari decat cele stock. Clapeta de acceleratie este majorata (tutorial in cartea Tuning Auto) si multe altele…

Motorul inca nu este finalizat din cauza bugetului foarte limitat. Urmeaza: ECU stand alone, radiator racire de ulei, radiator racire lichid servo-directie, baie de ulei cu anti-val, reglat distributia (devansat/avansat axele cu pinioanele reglabile). Lista este foarte foarte lunga.
Dupa ce distractia cu reconstruirea motorului este gata, voi incepe modificari la caroserie. Voi monta rollcage, sasiul va fi intarit, montez instalatie automata de stingere a incendiului, rezervor de competitie cu pompa externa, etc. Suspensia va fi reglabila pe compresie si detenta cu bucse din poliuretan. Franele le upgradez cu discuri mai mari pe fata si elimin tamburii de pe spate, inlocuiesc tot cu discuri.
Vreau pe langa putere si fiabilitate sa am si siguranta care este cea mai importanta.

Acest mic Opel Tigra A a ajuns departe din 2009 si pana in prezent intrecand asteptarile, fiind o platforma foarte buna pentru un proiect de genul acesta. Satisfactia pe care o am atunci cand castig un concurs cu masina asta “pentru femei”, este maxima, mai ales cand am adversari cu masini cu pretentii pentru motorsport.

Mare parte din acest proiect se datoreaza acelui om din Braila care mi-a pus acea intrebare la prima noastra conversatie si caruia, ii multumesc pentru ajutorul pe care mi-l acorda, cat si a celor care ma sustin si ma ajuta. De unul singur mi-ar fi fost foarte greu sa realizez un asemenea proiect.

Iar pentru cei pasionati ca si mine si care vreti sa modificati masina cu cheltuieli mici, va recomand cartea Nelu Chesaru – Tuning Auto, carte pe care ar trebui sa o aiba orice “petrolhead” in biblioteca: http://gotuning.ro/comanda/

CITESTE MAI MULTE DESPRE PRIMA CARTE DE TUNING AICI!

Cartea Tuning Auto – baza tehnica pentru proiect de licenta

Distribuie pe Facebook
mai multe