Adevarul despre RCA. Uite cat lasi in buzunarul brokerilor de asigurari!
Un nou proiect de lege, care ar urma sa limiteze comisioanele brokerilor de asigurari la doar 10% din suma contractului, naste furie in randul brokerilor si al companiilor de asigurari, in timp ce ne si arata debandada existenta in sistem si presiunea pusa pe buzunarul asiguratului.
Comision la vedere
Noul proiect de norma legala de acordare a comisionului pentru incheierea de asigurari plafoneaza limita superioara a acestuia la doar 10%, fapt ce ar putea duce la reducerea costurilor la asigurarile RCA, in conditiile in care marile averi ale brokerilor romani se fac din comisioanele incasate pe aceasta piata.
Mai mult, comisionul acordat brokerului ar urma sa fie trecut la vedere in contractul incheiat intre client si broker, asiguratul avand sansa in final sa vada unde se duc banii sai. Dupa un deceniu si jumatate in care ASF a functionat mai mult pentru a reglementa sub anumite forme juridice pretentiile ridicate ale companiilor de asigurari, noul proiect de lege este atat de surprinzator incat, daca institutia ar functiona in Caracal, evenimentul ar fi trecut in randul minunilor din oras.
Unde mergea "partea leului"
Plafonul de 10% pe care ar urma sa il impuna legea naste deznadejde in sufletele brokerilor romani. Aceasta pentru ca "partea leului" dintr-un contract mergea de obicei in buzunarele lor. Media comisioanelor platite de companiile de asiguratori catre brokeri a ajuns de ani buni la 30%, insa pe anumite metode impuse in piata de Carpatica Asigurari sau Astra, comisionul putea sa fie chiar si de 50%. Tocmai aceste companii de asigurari erau sa declanseze o adevarata catastrofa pe piata imbiindu-i pe brokeri cu comisioane substantiale pentru incheierea de polite care s-au dovedit ulterior neacoperite.
Astra si Carpatica sunt reclamate de catre Asociatia Service-urilor din Romania de intarzieri la plata de peste trei ani in baza serviciilor de reparatii efectuate sub acoperirea politelor RCA. Cu un comisioan de 50%, brokerii au fost motivati sa vanda aceste polite, si-au incasat banii, asa cum a facut si compania de asigurari, iar clientul a ramas de multe ori fluierand a paguba. La aceasta ora, Astra se afla in insolventa, la un nivel de indatorare care ar reclama scoaterea ei de pe piata, in timp ce Carpatica urmeaza un program de redresare impus de ASF.
Loviti in buzunar
Pentru brokeri, anuntul prevede un viitor sumbru asa ca primele reactii negative au fost prompte. Si, bineinteles, au vizat raportarea la restul Europei. "Intr-adevar, in Europa de Vest comisioanele pentru RCA sunt mai mici, dar mult mai mari ca valoare absoluta. Una este sa ai 15% din 100 de euro si alta este sa retii doar 10%, dar dintr-o suma de 500 de euro. In plus, pe noi ne costa la fel indiferent ca incheiem o asigurare de 100 de lei sau una de 1000 de lei", apreciaza Viorel Vasile, director al Safety Broker, cel mai mare intermediar existent pe piata din Romania.
Alti brokeri care si-au pastrat anonimatul si-au postat deja opiniile pe 1asig.ro. "Lipsa de informare este o problema pe piata din Romania. Din acest motiv ar putea exista probleme in intelegerea acestui comision si, mai ales, a serviciilor si costurilor pe care le include. Asiguratii pot fi indusi in eroare crezand ca daca merg direct la asigurator vor plati o suma mai mica", scoate porumbelul pe gura unul dintre brokerii ofuscati. Ceea ce inseamna ca si companiile de asigurare ar trebui sa explice aplicarea discretionara a unor tarife pentru politele RCA incheiate fara intermediari, fapt omis pana acum din optica ASF.
Scandal imens in State
Daca reprezinta cumva un element de confort faptul ca nu suntem singurii inselati la asigurarile auto, trebuie spus ca in Statele Unite problema comisioanelor incasate de catre brokeri este una luata la puricat de catre procurori inca din 2004. Concluzia, aceeasi opacitate exista in privinta comisioanelor de brokeraj si in statul de peste ocean, iar clientii brokerilor sunt ademeniti cu servicii de o slaba calitate doar de dragul comisionului mai mare ce ii revine intermediarului.
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei