Adevarul despre RCA. Uite cat lasi in buzunarul brokerilor de asigurari!

Adevarul despre RCA. Uite cat lasi in buzunarul brokerilor de asigurari!
In sfarsit, Autoritatea de Supraveghere Financiara da semne ca isi indreapta atentia si spre cetateanul platitor de asigurari si nu doar pentru a se convinge ca este bine jumulit de asiguratori si brokerii lor.
Distribuie pe Facebook

Un nou proiect de lege, care ar urma sa limiteze comisioanele brokerilor de asigurari la doar 10% din suma contractului, naste furie in randul brokerilor si al companiilor de asigurari, in timp ce ne si arata debandada existenta in sistem si presiunea pusa pe buzunarul asiguratului.

Comision la vedere

Noul proiect de norma legala de acordare a comisionului pentru incheierea de asigurari plafoneaza limita superioara a acestuia la doar 10%, fapt ce ar putea duce la reducerea costurilor la asigurarile RCA, in conditiile in care marile averi ale brokerilor romani se fac din comisioanele incasate pe aceasta piata.

Mai mult, comisionul acordat brokerului ar urma sa fie trecut la vedere in contractul incheiat intre client si broker, asiguratul avand sansa in final sa vada unde se duc banii sai. Dupa un deceniu si jumatate in care ASF a functionat mai mult pentru a reglementa sub anumite forme juridice pretentiile ridicate ale companiilor de asigurari, noul proiect de lege este atat de surprinzator incat, daca institutia ar functiona in Caracal, evenimentul ar fi trecut in randul minunilor din oras.

Unde mergea "partea leului"

Plafonul de 10% pe care ar urma sa il impuna legea naste deznadejde in sufletele brokerilor romani. Aceasta pentru ca "partea leului" dintr-un contract mergea de obicei in buzunarele lor. Media comisioanelor platite de companiile de asiguratori catre brokeri a ajuns de ani buni la 30%, insa pe anumite metode impuse in piata de Carpatica Asigurari sau Astra, comisionul putea sa fie chiar si de 50%. Tocmai aceste companii de asigurari erau sa declanseze o adevarata catastrofa pe piata imbiindu-i pe brokeri cu comisioane substantiale pentru incheierea de polite care s-au dovedit ulterior neacoperite.

Astra si Carpatica sunt reclamate de catre Asociatia Service-urilor din Romania de intarzieri la plata de peste trei ani in baza serviciilor de reparatii efectuate sub acoperirea politelor RCA. Cu un comisioan de 50%, brokerii au fost motivati sa vanda aceste polite, si-au incasat banii, asa cum a facut si compania de asigurari, iar clientul a ramas de multe ori fluierand a paguba. La aceasta ora, Astra se afla in insolventa, la un nivel de indatorare care ar reclama scoaterea ei de pe piata, in timp ce Carpatica urmeaza un program de redresare impus de ASF.

Loviti in buzunar

Pentru brokeri, anuntul prevede un viitor sumbru asa ca primele reactii negative au fost prompte. Si, bineinteles, au vizat raportarea la restul Europei. "Intr-adevar, in Europa de Vest comisioanele pentru RCA sunt mai mici, dar mult mai mari ca valoare absoluta. Una este sa ai 15% din 100 de euro si alta este sa retii doar 10%, dar dintr-o suma de 500 de euro. In plus, pe noi ne costa la fel indiferent ca incheiem o asigurare de 100 de lei sau una de 1000 de lei", apreciaza Viorel Vasile, director al Safety Broker, cel mai mare intermediar existent pe piata din Romania.

Alti brokeri care si-au pastrat anonimatul si-au postat deja opiniile pe 1asig.ro. "Lipsa de informare este o problema pe piata din Romania. Din acest motiv ar putea exista probleme in intelegerea acestui comision si, mai ales, a serviciilor si costurilor pe care le include. Asiguratii pot fi indusi in eroare crezand ca daca merg direct la asigurator vor plati o suma mai mica", scoate porumbelul pe gura unul dintre brokerii ofuscati. Ceea ce inseamna ca si companiile de asigurare ar trebui sa explice aplicarea discretionara a unor tarife pentru politele RCA incheiate fara intermediari, fapt omis pana acum din optica ASF.

Scandal imens in State

Daca reprezinta cumva un element de confort faptul ca nu suntem singurii inselati la asigurarile auto, trebuie spus ca in Statele Unite problema comisioanelor incasate de catre brokeri este una luata la puricat de catre procurori inca din 2004. Concluzia, aceeasi opacitate exista in privinta comisioanelor de brokeraj si in statul de peste ocean, iar clientii brokerilor sunt ademeniti cu servicii de o slaba calitate doar de dragul comisionului mai mare ce ii revine intermediarului.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Asigurari auto DATA PUBLICĂRII: 2 Septembrie 2014