De ce nu este posibila ieftinirea pretului la asigurarile RCA?

De ce nu este posibila ieftinirea pretului la asigurarile RCA?
  • Daca se ieftinesc asigurarile la tineri, vor creste la celelalte categorii de varsta
  • Tinerii au produs 34,4% din accidentele mortale in 2013
  • 58% dintre soferii surprinsi beti la volan erau tineri
Distribuie pe Facebook

Zilele trecute isi tot batea gura de pomana, ca de obicei, de parca ar mai fi fost in campanie electorala, primul-ministru Victor Ponta. El spunea ca va gasi o metoda prin care asiguratorii sa ofere preturi mult mai mici la RCA pentru tinerii care au varsta cuprinsa intre 18 si 30 de ani. Asiguratorii insa il contrazic cu niste argumente foarte clare si usor de verificat.

De ce nu este posibila alinierea preturilor la RCA in cazul tinerilor cu preturile cerute soferilor mai in varsta? Nimic mai simplu. Pentru ca ponderea soferilor cu varsta de maximum 30 de ani vinovati de producerea accidentelor este cea mai mare. Adica tinerii reprezinta 37,4% din totalul vinovatilor de accidente in 2013, fata de 22% cat ocupa soferii cu varsta cuprinsa intre 31 si 39 de ani sau 17,9% cat reprezinta soferii cu varsta cuprinsa intre 40 si 49 de ani. Sunt date reale, oferite de UNSAR, asociatia asiguratorilor din Romania, obtinute de la Politia Rutiera.

Cu alte cuvinte, tinerii sunt cei care produc cele mai mari pagube, dar si cele mai multe accidente grave, soldate cu victime omenesti. Politia mai arata si ca in medie, 14 din 10.000 de posesori de permis auto sunt tineri care au varsta cuprinsa intre 18 si 30 de ani si au produs accidente grave, in timp ce soferii care au produs acelasi tip de accident, dar cu o varsta de peste 30 de ani au o pondere de numai 7 la fiecare 10.000 de soferi.

Nici in randul accidentelor soldate cu decese tinerii nu arata prea bine in statistici. Adica 34,4% din victimele accidentelor mortale au fost ucise de tineri, in timp ce soferii de peste 30 de ani au produs 22% din totalul de victime decedate in 2013. Mai mult, se pare ca peste jumatate din cazurile surprinse in trafic ce au reflectat un comportament riscant sau imprudent au fost inregistrate de tineri. Mai precis, 58% din totalul cazurilor de conducere fara permis, viteze neregulamentar, depasiri neregulamentare sau conducerea sub influenta alcoolului i-au avut protagonisti pe tineri.

Asiguratorii incearca sa demonstreze, cu ajutorul Politiei Rutiere, bazandu-se si pe datele statistice reale, ca tinerii prezinta un pericol crescut, de unde si pretul mai mare al asigurarilor RCA: "Politia mai subliniaza ca o combinatie a factorilor «varsta scazuta» (pana in 30 de ani) si «lipsa de experienta» face ca aceasta categorie de persoane sa prezinte un risc crescut de a fi implicate in accidente rutiere. Varsta joaca un rol important prin caracteristicile comportamentale aferente (o toleranta mai mare in asumarea riscului, supraestimarea abilitatilor proprii si subestimarea riscurilor reale), mai ales in asociere cu experienta redusa in sofat, care genereaza in timp reflexe si automatisme specifice", se arata in analiza UNSAR.

Mai mult, daca ar scadea preturile la RCA in cazul tinerilor, efectul ar fi unul neplacut pentru celelalte categorii de varsta care nu produc accidente la fel de multe, conform statisticilor. Ar insemna ca asiguratorii sa redistribuie riscul la celelalte categorii de varsta, ceea ce nu este corect, astfel incat asiguratorii sa poata acoperi daunele ce decurg inclusiv din accidentele de autovehicule pe care le produc soferii din categoriile cu grad de risc foarte mare.

Aceasta situatie este una care se regasesc la nivel mondial. Adica cei care prezinta risc mai mare de accidentare, platesc mai mult. Simplu ca buna-ziua. Spre exemplu, o persoana fara experienta la volan, dar cu varsta in jurul a 40 de ani are o probabilitate mult mai scazuta de a produce accidente decat una de 20 de ani, tot fara experienta in sofat. In toate tarile incluse in studiu nivelul sporit al daunei medii aferent soferilor tineri se regaseste intr-un nivel mai ridicat al primelor de asigurare pe aceasta categorie de varsta.Spre exemplu, soferi de 18 ani din Suedia platesc, in medie, suma de 1.000 de euro pentru o polita RCA, comparativ cu 411 euro in cazul celor de 30 de ani. In Italia, soferii sub 25 de ani achita pentru o polita RCA, in medie, suma de 745 euro, comparativ cu 486 euro in cazul celor cu varsta cuprinsa intre 35 si 44 de ani.

Asadar, e cazul sa trecem peste vorbele lui Ponta care habar nu are pe ce lume traieste si sa vedem cruda realitate. Orice am face, este clar ca tinerii produc cele mai multe si mai grave accidente. Asa ca asiguratorii isi vad interesul si echilibreaza riscul oferind preturi mai mari in aceste cazuri, ceea ce este normal si cred ca oricine ar face asa. Poate ca o solutie mai eficienta ar fi ca asigurarea RCA sa fie facuta pe persoana, nu pe masina. Si costul asigurarii sa fie facut in functie de istoricul soferului. Poate doar asa, fiecare ar ajunge sa plateasca exact cat trebuie: daca esti inconstient la volan si faci accidente, platesti de 10 ori mai mult. Daca nu faci niciun incident, scoti mai putini bani din buzunar...

Distribuie pe Facebook
mai multe