Romania, lider in regiune la scumpirea RCA-ului. Cu cat a crescut asigurarea la noi fata de alte state din zona

Romania, lider in regiune la scumpirea RCA-ului. Cu cat a crescut asigurarea la noi fata de alte state din zona
  • Cu cat s-a scumpit RCA-ul in Romania fata de alte state din zona
  • Statul in care pretul asigurarii auto obligatorii a scuzat cu 10%
  • Transportatorii ameninta cu noi proteste si cer ASF sa intervina
Distribuie pe Facebook

Faptul ca tarifele la RCA s-au scumpit intr-un ritm galopant anul trecut nu mai reprezinta niciun secret pentru nimeni. Curios este insa faptul ca Romania conduce intr-un top al majorarilor la asigurarea auto obligatorie. Atat statele vecine, cat si alte tari din regiune au avut fie stagnari ale preturilor, fie cresteri foarte mici.

Soferii romani au platit cu 20 - 30% mai mult pe politele RCA

In anul 2015, cresterile la preturile asigurarilor auto au fost in tara noastra de 20 - 30%, in vreme ce in celelalte state din aceeasi regiune geografica s-au inregistrat majorari de maximum 10%, arata o analiza realizata de o companie de brokeraj.

Mai mult decat atat, in unele tari unde veniturile sunt mai mari si nivelul de trai mai ridicat preturile chiar au scazut.

Raportul companiei de brokeraj arata nu doar ca tarifele au crescut foarte mult, ci si ca, in ciuda pretului ridicat pe care il pretind, companiile de asigurari nu ofera servicii care sa-i multumeasca pe clienti.

Alti soferi care s-au cofruntat cu majorari ale RCA sunt cei din Polonia si Turcia, insa in cazul lor cresterea a fost cuprinsa intre 10% si 20%.

Conducatorii auto din Ungaria si Serbia sunt mai norocosi, aici inregistrandu-se cresteri de pana la 10% ale tarifelor, fapt valabil si pentru alte opt tari europene.

Vecinii bulgari sunt mai norocosi din acest punct de vedere, deoarece preturile au crescut cu pana la 5%, iar in cazul Sloveniei, tarifele au fost micsorate cu pana la 10 procente.

Nu doar in Europa s-au consemnat cresteri de preturi la asigurarile auto, ci si in tari din Orientul Mijlociu si Africa.

Asiguratorii de la noi spun ca sunt indreptatiti sa creasca preturile deoarece platesc despagubiri enorme pentru vatamari corporale si daune morale.

In acelasi timp, ei aduc in discutie si frecventa ridicata a despagubirilor pe care trebuie sa le achite in contextul unei infrastructuri care lasa mult de dorit.

Acestia afirma si faptul ca vanzarea de asigurari de raspundere civila auto la preturile dorite de soferi este neprofitabila, motiv pentru care companii precum Euroins si Carpatica Asig, care se bazeaza in pricipal pe veniturile din RCA, sunt in dificultati financiare.

Transportatorii ameninta cu noi proteste si cer ASF sa intervina

La finalul anului trecut, transportatorii au organizat un miting de amploare in Bucuresti. Principala lor nemultumire era tocmai cresterea tarifului la RCA.

Dupa acel protest s-au purtat mai multe negocieri la care au participat atat persoane care reprezinta patronatele din transport, cat si reprezentanti ai asiguratorilor si ai Autoritatii de Supraveghere Financiara.

In decembrie 2015 s-a semnat si un Protocol in acest sens. Acesta limita cresterea RCA la 50% fata de nivelul din iunie anul trecut si prevedea excluderea Cartii Verzi de la calculul daunalitatii, pentru transportul local, in comun.

Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania acuza insa asiguratorii ca nu respecta Protocolul si cere ca ASF sa ia masuri ferme in aceasta privinta.

In caz contrar, spun reprezentantii organizatiei, protestul de anul trecut se va repeta si va avea o amploare mult mai mare. In acelasi timp, ei au anuntat ca discutiile dintre cele trei parti implicate (asiguratori, transportatori si ASF) nu au avut niciun rezultat si au fost sistate dupa o ultima intalnire ce a avut loc vineri.

Solicitarile lor sunt: limitarea valorii RCA, cel putin pe o perioada de un an, la valori de maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale care fac transporturi rutiere nationale si internationale, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local si la maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme.

Dupa o analiza a variatiei costurilor cu asigurarea RCA, transportatorii spun ca in maximum cinci ani exista riscul ca patronatele din domeniu sa plateasca pentru o polita mai mult decat pentru un autovehicul nou, adica peste 96.000 de euro.

In ultima perioada, ASF a schimbat o serie de norme. Cele mai importante modificari sunt reprezentate de introducerea obligativitatii ca asiguratorii sa efectueze constatarea daunelor in maximum 5 zile de la data la care persoana pagubita a facut notificarea, precum si abrogarea unor puncte, fapt ce ar facilia firmelor straine intrarea pe piata din Romania.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Asigurari auto DATA PUBLICĂRII: 22 Februarie 2016