Benzina vs. motorina vs. GPL vs. curent electric: care este varianta buna?
- Franta incepe sa ia masuri impotriva masinilor diesel
- Viitorul apropiat le apartine masinilor cu motoare mici, pe benzina
- GPL-ul ar putea sa creasca in alegerile soferilor
Daca s-ar inventa masina care functioneaza pe aer sau apa si ar costa cat o masina normala, ar fi ideal. Dar nu exista asa ceva. In schimb, avem la dispozitie vreo 5 variante fezabile. Dar care sa fie cea mai buna forma de carburant?
Mereu a fost o disputa eterna intre tipurile diferite de carburant ce pot fi utilizate in automobilele noastre. Daca pana pe la mijlocul anilor '80 majoritatea vehiculelor functionau cu benzina, ulterior procentajul s-a schimbat si cele diesel au inceput sa prinda teren. De altfel, in 2014, masinile diesel erau mai multe ca cele pe benzina la nivel european, in procentaj de 65% in favoarea motorinei. Si, momentan, se pare ca motoarele pe motorina sunt la putere. Dar nu pentru mult timp.
Cam de doi ani incoace, mai toti producatorii au in oferta motorizari de o capacitate mica, de maximum 1.2 litri, chiar si de 0.8 litri, pe benzina, dotate cu un turbo-compresor. Cu alte cuvinte, curentul de diminuare a capacitatii, numit "Downsizing", i-a cuprins pe toti producatorii. Evident, din cauze legate de poluare si reglementari ale Uniunii Europeene care isi propune sa limiteze noxele emise de automobile. Si asa, incepand cu 2016, se pare ca vom vedea din nou o crestere a numarului de masini pe benzina, fiind asteptat ca in 2018 sa avem iar o majoritate "benzinara".
Cum ramane cu masinile electrice, despre care se spunea inca din anii '90 ca reprezinta viitorul? Nu prea au un viitor roz. Oricum, nu asa cum se vand acum in Europa. Masinile electrice 100% au preturi, din pacate, mult prea prohibitive pentru marea majoritate. Cei care cumpara aceste masini sunt de obicei companii mari cu flote care vor sa transmita un mesaj si care vor sa aiba parte de reduceri fiscale, contribuind la ecologia planetei. Pretul mare, autonomia scazuta, intretinerea costisitoare si lipsa infrastructurii in majoritatea tarilor europene, au facut ca masinile electrice sa aiba o crestere in vanzari, dar mult prea mica. Nu este de mirare ca in Romania, masinile 100% electrice pot fi numarate pe degetele de la maini si picioare. Ale unei singure persoane.
In regula, masinile electrice sunt scumpe, dar cele hibride? Nu sunt ele viitorul in materie de eficienta? Ca doar au emisii scazute de noxe, combina motorul electric cu cel termic, asa ca totul se rezuma la un consum infim de benzina. Nu este chiar asa. Noi am testat mai multe masini hibride de-a lungul vremii. Si, din pacate, dupa ce tragi linie, iti dai seama ca ai parte de un consum mult mai mare in regim hibrid, decat daca ai avea pe o masina diesel, de capacitate si putere mai mare. Cu alte cuvinte, masinile diesel consuma mai putin decat cele hibride.
Pai si atunci, daca motorina este cea mai buna, de ce nu reprezinta viitorul? Pentru ca motorina polueaza. Nu neaparat noxe de CO2, ci alte noxe periculoase pentru sanatate. Studiile au demonstrat ca, in ciuda montarii celor mai performante filtre de particule, masinile diesel elimina tot felul de compusi chimici care, odata inhalati, pot prezenta riscul unor boli de plamani grave in cazul unei expuneri indelungate. Adica, intr-un oras aglomerat cu multe masini diesel, oamenii sunt mai predispusi la imbolnavire. Si cum UE nu vrea asa ceva, incep, incet-incet, sa faca presiuni in aceasta directie si sa limiteze numarul masinilor pe motorina. Si deja au inceput cateva miscari de forte anti-motorina: incep sa creasca taxele celor care au motoare diesel, incep sa existe niste limitari de acces in centrele oraselor, incep sa coste mult mai mult la dealer, tocmai, pentru a scadea numarul acestor masini. Evident, e vorba de multi ani pana cand va ajunge si la noi treaba asta, dar este un semn de intrebare!
Dar ce poate fi mai bun decat motorina? Un motor pe benzina de capacitate mica, dotat cu o turbina, pentru a avea o putere mare. Asa s-au nascut motorizarile 0.9 TCe de la Dacia, motoarele de 1.0 EcoBoost de la Ford sau propulsoarele de 0.9 litri TwinAir de la Fiat. Adica motorizari mici, ceea ce inseamna taxe foarte scazute si noxe putine, dar puternice. Si, se pare, ca aceasta este directia spre care se indreapta tot mai multi producatori. Mai mult, la fel ca si alte branduri auto, si Nissan a inceput sa puna motoare mici, de 1.2 litri, chiar si pe SUV-uri sau Crossovere. Este clar ca in cativa ani, niciun producator nu va mai avea motoare de capacitate mare. Insa, mai bun decat un motor mic pe benzina, ce poate fi?
Un motor pe GPL. Cel putin, in Romania. Pentru ca pretul gazului auto este cam la jumatate decat pretul benzinei. Cu alte cuvinte, poti parcurge aproape dublul distantei pe GPL, fata de benzina. Dacia, de exemplu, vine din fabrica cu instalatie GPL. La fel ca si alti producatori. Oricum, chiar daca nu cumperi o masina noua cu sistem de gaz pe ea, ii poti monta ulterior un sistem care costa de la 2500 de lei cu TVA si montaj incluse, pentru un automobil cu 4 pistoane. Dupa parerea noastra, in ziua de azi si in urmatorii ani, GPL-ul este cea mai buna varianta.
Haideti sa recapitulam nitel. Daca ar fi sa o luam logic, din punct de vedere al eficientei si al costului pentru un sofer din Romania, alegerea unei masini in functie de carburant ar trebui sa se faca in urmatoarea ordine:
AVANTAJE
1. Masina cu motor pe GPL
- noxe foarte scazute
- consum mic
- pret redus al gazului
- pret de achizitie mai mic decat al unei masini diesel noi
- nu strica motorul si nu scade puterea, asa cum se zvoneste
2. Masina cu motor mic, supra-alimentat, pe benzina
- taxe mici
- consum destul de redus
- pret de achizitie mai mic decat al unei masini diesel
- putere mare
3. Masina cu motor diesel
- consum redus
4. Masina cu motor hibrid
- noxe ceva mai scazute
- taxa de inmatriculare 0
5. Masina cu motor 100% electric
- pret mic de functionare
DEZAVANTAJE
1. Masina cu motor pe GPL
- pierzi spatiul din portbagaj - este unicul dezavantaj
2. Masina cu motor mic, supra-alimentat, pe benzina
- consum mai mare decat motorina si decat pe GPL
- fiabilitate in timp mai scazuta
3. Masina cu motor diesel
- noxe mari, posibilitate de crestere taxe in viitor
- intretinere mai costisitoare
- pretul ridicat al motorinei, cel mai scump carburant
4. Masina cu motor hibrid
- consum mai mare decat pe motorina sau GPL
- pret de achizitie ridicat
- intretinere scumpa
5. Masina cu motor 100% electric
- pret de achizitie al naibii de ridicat
- autonomie scazuta
- imposibilitatea de a parasi mediul urban
- Set rulment roata opel astra h twintop l67 bta h2x023bta 346.36 Lei Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 244 bta... 146.42 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz kombi... 75.15 Lei
- Set rulment roata citroËn jumpy u6u bta h2c015bta 250.01 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz sprinter... 75.15 Lei Intinzator curea transmisie citroËn nemo caroserie aa bta... 92.55 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie opel vectra c combi... 92.55 Lei Rola intinzator curea alternator renault clio ii bb0/1/2... 85.01 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 75.15 Lei Set rulment roata opel astra h combi l35 bta h2x023bta 346.36 Lei Set rulment roata citroËn jumper caroserie 244 bta h1c018bta 146.42 Lei
- Set rulment roata opel astra h l48 bta h2x023bta 346.36 Lei Rola intinzator curea alternator kia pro cee'd ed bta e20321bta 114.25 Lei Rola intinzator curea alternator renault kangoo express fc0/1... 85.01 Lei
- Set rulment roata peugeot 206 hatchback 2a/c bta h1p004bta 84.09 Lei Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 8350 €
- Rola intinzator curea alternator renault twingo i c06 bta... 85.01 Lei Intinzator curea curea distributie bmw 7 e65 e66 e67 bta... 87.6 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $
- Nissan leaf tekna special 2019 23500 $ Set rulment roata citroËn evasion 22 u6 bta h2c015bta 250.01 Lei Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8700 €
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz limuzina... 75.15 Lei Intinzator curea transmisie audi a6 avant 4b5 c5 bta e2w5751bta 115.87 Lei Ford kuga 2.0 tdci 4x4 ,140 cp , pdc, clima , euro 5 2012 6950 €
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz vario... 75.15 Lei Set rulment roata mercedes-benz sprinter 4-t platou / sasiu... 89.77 Lei Set rulment roata mercedes-benz sprinter 4-t caroserie 904 bta... 89.77 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz vario... 75.15 Lei Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 € Intinzator curea curea distributie bmw x1 e84 bta e2b0007bta 87.6 Lei
- Set rulment roata peugeot expert 224 bta h2c015bta 250.01 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6850 € Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz sprinter... 75.15 Lei