Cum sa scapi de aglomeratie incalcand legea in Bucuresti, dar fara sa fii prins
- Politia Rutiera organizeaza actiuni doar de dragul presei
- Intersectiile sunt monitorizate video dar nu se dau amenzi
- Soferii din Bucuresti, campioni la trecut pe rosu si la ocolit statia de tramvai
Am scris zeci sau chiar sute de articole despre felul in care se circula prin Bucuresti, mai ales in aceasta perioada aglomerata, cand au inceput scolile si vremea urata pune stapanire peste noi. Dar acum, cu scuzele de rigoare fata de cei destul de inteligenti incat sa intelegea subiectul asta, va voi indemna sa incalcati legea. Flagrant.
De fiecare data cand am incercat sa gasesc un vinovat pentru haosul, nesimtirea si aglomeratia din trafic, absolut mereu, am gasit ca unic vinovat Politia Rutiera. Aceasta pur si simplu nu isi face treaba. Punct. Orice ar zice lumea legat de educatie sau de infrastructura, unicul vinovat este Politia Rutiera. Pentru ca soferul roman nu se va invata niciodata cu frumosul, ci doar daca ii umbli la buzunar: arde-i unui nesimtit care ocoleste scuarul de tramvai o amenda de 1000 de lei si te asigur ca niciodata nu o va mai lua pe acolo! Dar cine sa-i dea amenda daca la primele picaturi de ploaie politistii se ascund precum potarnichiile la caldurica si viata din trafic devine o lupta pe viata si pe moarte?
Nu ma intelegeti gresit. Mereu am tipat din toate puterile ca avem un trafic de rahat. Si ca soferii sunt de o nesimtire iesita din comun si ca trebuie sa fie pedepsiti, amenzile crescute si perioadele de retinere a permisului triplate. Da, soferul nesimtit este motivul pentru care nu se poate circula civilizat in Bucuresti, insa asta este un simplu efect, cauza fiind lipsa agentilor de politie care sa-l amendeze. Nici cu infrastructura nu mi-e rusine, ca e facuta ca naiba, dar tot politia este de vina, ea este cea care trebuie sa semnaleze eventuale erori in ceea ce priveste semnalizarea sau indicatoarele...
Am condus in destul de multe tari europene si chiar dincolo de ocean ca sa stiu perfect ce inseamna civilizatia. Cu Romania este doar o singura problema: degeaba sunt 10 soferi civilizati care stau la locul lor daca alti 1000 isi fac de cap si incalca legea. Unde mai pui ca politia parca incurajeaza comportamentele nesimtite si cand vezi ca esti singurul fraier care asteapta cuminte la semafor fara sa blocheze intersectia, in timp ce te claxoneaza altii din spate, rabdarea iti este pusa la incercarea si te transformi si tu intr-un derbedeu.
Ca mine. Da, eu sunt un sofer nesimtit in Romania. Pentru ca altfel nu am cum sa fiu. Doar atunci cand este aglomeratie si traficul este haotic, retineti! Atunci cand se circula normal, cand cozile de la semafoare sunt obisnuite, cand astepti cateva minute in aglomeratia bara la bara in loc de cateva ore, este absolut normal sa fii cuminte si sa respecti intocmai legea. Problema este ca ziua, 5 zile pe saptamana, de luni pana vineri, din cauza ca politia doarme in pantaloni, traficul din Bucuresti este o dementa curata. Si pur si simplu nu ai cum sa ramai un sofer de bun simt...
Da, eu merg pe sina de tramvai pe Stefan cel Mare
Fa un experiment si du-te de la Baba Novac, pe la Obor, spre Victoriei... cu masina, intr-o zi de lucru, dimineata, pe la ora 9:00. Si respecta intocmai regulile, ramai in coloana, nu depasesti nicio masina oprita la semafor, nu ciupesti niciun rosu si nu blochezi nicio intersectie. Anunta-ne cand ajungi la destinatie, peste cate saptamani...
Din start, nu este normal sa inghesui mii de masini pe o sosea ingusta, la fel de ingusta cum era in 1985, cand circulau 10 masini pe saptamana. Nu este normal sa ai semafoare lipsite de sincronizare. Nu este normal sa ai doua benzi blocate de masini parcate ilegal. Nu este normal sa nu ai locuri de parcare. Nu este normal sa dai peste cocalari care opresc masinile pe avarii in mijlocul drumului ca sa-si cumpere cafea. Nu este normal de fapt nimic ce se intampla in trafic zi de zi. Si pentru toate astea este de vina Politia Rutiera. Dar am lamurit ca aceasta institutie nu isi face treaba asa ca trecem peste si gasim o solutie. Ori stam cuminti in coloana si nu ne intereseaza ca ajungem dupa-amiaza la birou, ori luam metroul sau incalcam legea pe riscul nostru.
Eu unul aleg ultima varianta. Si o fac cu mintea impacata, uitandu-ma la sirurile interminabile de masini care pur si simplu stau pe loc. De exemplu, pe Stefan cel Mare, la ora de varf, merg doar pe sina de tramvai. Chiar si unele scuaruri de tramvai le ocolesc si o tin inainte. Niciodata singur, evident, ca as fi o tinta usoara pentru politisti. Mereu ma iau dupa un taxi care, cel mai probabil, stie prin statie intersectiile in care sunt agentii de la rutiera. Cand vad ca intra inapoi in rand, ma bag si eu.
Nu dau semnal si ma bag cu japca in fata altor masini
Nu ajunge sa mergi pe sina de tramvai, acolo unde nu ai voie, ca sa poti spune ca mergi cat de cat normal. Cand ma bag inapoi in rand, rar dau semnal, pentru ca daca cel din spate ar vedea intentia mea de a schimba directia de mers, ar accelera si nu m-ar lasa. E normal: el asteapta ca fraierul minute in sir si vine un bulangiu care alearga pe sina de tramvai unde e liber si se baga in fata lui... nu prea ii convine. De fapt, cand toate cele 4 benzi sunt pline ochi, orice schimbare de directie trebuie facuta cu mult tupeu, eventual fara semnal si cu japca, ca sa te lase altii sa te strecori... Astea sunt miscari invatate de la taximetristi, care mai au putin si se urca pe tine cu cazanele lor de Logane ruginite, ca oricum nu au nimic de pierdut...
Depasesti coloana pe banda de facut la stanga si le tai fata tuturor
Pe Stefan cel Mare sunt multe semafoare cu banda speciala de facut la dreapta sau la stanga. Cand e aglomeratie, te strecori acolo, ca de obicei sunt doar cateva masini oprite, fata de benzile care merg inainte, si te bagi cu tupeu inaintea celorlalti cand li se pune verde. Sau daca vrei sa faci la stanga si banda ta e ocupata, te bagi pe banda de mers inainte, dupa care te bagi pe stanga inaintea masinilor oprite la semafor. La fel si cand te strecori prin dreapta, unde este verde intermitent, daca te claxoneaza cineva, te bagi in fata tuturor, pe trecerea de pietoni. Concluzia e simpla: foloseste benzile pe care nu ai voie astfel incat sa mai castigi cativa metri buni in traficul suprasaturat de masini.
Trecutul pe galben, absolut necesar
Nu e vreun secret ca semafoarele din Bucuresti sunt sincronizate... NU. Si cum pleci pe verde de la unul, ajungi pe rosu la urmatorul. Si tot asa! Prin urmare, daca il prinzi pe urmatorul pe galben, nu prea iti mai vine sa mai astepti ca fraierul si fortezi culoarea galbena a semaforului. La fel si cand este coada uriasa si vezi cum trec masinile din fata ta pe verde si, ca un facut, in fata ta se pune galben... Fortezi semaforul si mergi inainte, sperand ca nu te-a vazut nimeni. Dar, din pacate, trecerea pe galben e sport national, din cauza ca frustrarile cresc enorm si rabdarea dispare dupa atatea minute si ore de asteptare. Adica a devenit ceva normal, nu neaparat de blamat. Atentie insa sa fortati culoarea galbena, nu pe cea rosie, car v-ati putea trezi la doctor sau la morga.
Asteapta-te sa ramai fara carnet in orice clipa
Tot dau vina pe Politia Rutiera ca nu isi face treaba, ca din cauza lor se intampla accidente si oamenii de la volan incalca legea. E adevarat. Insa nici politia nu are forta necesara ca sa acopere toate intersectiile cu agenti, agenti care trebuie sa fie in numar de minimum doi pentru a acorda amenzi si pentru a se impune. Nu sunt suficiente autospeciale si motociclete, e clar ca nu avem destui oameni in politie... Si cei care sunt acum nu au pregatirea necesara. Adica in loc sa fie responsabili si sa aplice legea indiferent de vremea de afara, in intersectiile aglomerate, ce prezinta pericol crescut de accidente grave, politistii prefera sa faca cate o actiune de fata cu presa o fata la 60 de zile, eventual la Piata Iancului, ca sa vada opinia publica de bine isi exercita atributiile de serviciu, iar in rest sa stea la birou...
E clar ca, asa cum este acum organizata, politia nu poate face fata numarului urias de soferi care nu respecta legea. Insa exista o solutie usoara: monitorizarea video a intersectiilor si trimiterea de zeci, sute sau mii de amenzi pe baza dovezilor video direct la proprietarul masinii filmate. Daca s-ar face o asemenea campanie de trimitere a amenzilor vreme de 5-6 luni, va garantez ca niciun sofer nu ma incalca legea, niciun sofer nu mai parcheaza aiurea, niciunul nu mai blocheaza intersectia si astfel vom avea o fluidizare a traficului mai buna. Dar ne vom putea baza pe sisteme video probabil peste 50 de ani de acum inainte...
Asadar, e momentul sa renuntam la a ne gandi cine este de vina si ce poate fi imbunatatit. Din pacate, traficul din Bucuresti este o cauza pierduta. Si soferul nu poate decat sa se adapteze. Unii au facut-o si si-au luat scutere, altii biciclete, altii merg cu metroul. Altii respecta legea in masina si altii mai nerabdatori, ca mine, incalca legea si incearca sa duca la bun sfarsit aceasta lupta numita trafic. Dar cei care incalca legea ca sa scape de aglomeratie trebuie sa fie constienti de ceva. Pot ramane in orice clipa fara carnet. Eu unul sunt constient ca in clipa in care depasesc coloana sau ocolesc scuarul de tramvai ma pot trezi langa mine cu un politist pe motocicleta. Atunci nu mai am scapare si trebuie sa predau carnetul, sa merg cu bicicleta si sa platesc si ditamai amenda. Dar stii ceva? Abia astept ziua aceea! Inseamna ca politia isi face treaba. Abia astept ziua in care si pe mine, dar si pe toti ceilalti soferi care incalca legea doar pentru a ajunge la munca in timp normal, ne va opri politia rutiera si ne va lasa fara carnete. Le voi strange mana si imi voi da jos palaria in fata lor. Problema este ca Politia Rutiera se lasa asteptata mult si bine, in timp ce eu, la fel ca si multi altii, ne facem de cap in traficul haotic...
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Renault megane 16v 2006 2000 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €