Editorial: Cat de usor poate fi fentata taxa de pod de pe A2 la statia Fetesti?

Editorial: Cat de usor poate fi fentata taxa de pod de pe A2 la statia Fetesti?
  • Treci de doua ori bariera in 24 de ore, de cate ori platesti?
  • Taxa identica si pentru masini si pentru camioane
  • Masinile pe Bulgaria, Anglia sau orice alta tara straina, imune la plata taxei de pod
Distribuie pe Facebook

Dupa ce am ascultat aberatiile lui Ponta ieri, cand spunea ca noul sistem de plata electronica a taxei de la podul Fetesti nu trebuie sa fie mai inteligent decat el, mi-am dat seama ca oamenii de la CNADNR au uitat in ce tara traim. Si ca viitorul sistem are niste hibe destul de mari care vor duce la pagube semnificative la buget. Scopul acestui text este eliminarea discriminarii de care acest sistem electronic da dovada: unii platesc, altii nu chiar...

Doua randuri fara bariera, un rand cu plata ca si pana acum

In prezent, la statia de taxare Fetesti sunt deschise cate 3 randuri pe fiecare sens, dotate cu bariera si un angajat care incaseaza banul. Incepand cu saptamana viitoare, cand vor incepe primele teste "live" cu noul sistem, lucrurile se vor schimba putin. Din cele 6 randuri vor fi alocate 4 pentru noul sistem electronic, 2 pe fiecare sens, si 2 randuri cu bariera si casier ca si pana acum, cate 1 rand pe fiecare sens. Cu alte cuvinte, din cele 6 randuri care sunt acum, vom putea circula liber, fara bariera, pe 4 randuri, un lucru bun, care, aparent, va evita formarea unor cozi uriase.

Treci de doua ori bariera in 24 de ore, de cate ori platesti?

Pana acum, puteai trece bariera de 50 de ori intr-o zi, plateai de fiecare data. De acum inainte, sistemul e ceva mai complicat. Si asta le lasa o portita soferilor ca sa se eschiveze de la plata taxei de pod. Mai precis, camerele video inregistreaza numarul masinii inscrise in Romania si o baga automat in sistem. Daca soferul nu are taxa platita, acesta are la dispozitie 24 de ore ca sa o plateasca. Dar daca in acest interval el se intoarce si tot nu plateste? Atunci in sistem, masina cu acel numar de inmatriculare figureaza de doua ori. Sa zicem ca soferul plateste una din ele ulterior, in termenul de 24 de ore, prin SMS sau la o benzinarie. Intrebarea de 10 puncte este: ii mai vine acasa amenda pentru trecerea a doua? Este greu de crezut, pentru ca in cazul in care ii vine o amenda, el poate demonstra cu bonul luat in termen de 24 de ore ca a platit. De fapt, cu un singur bon el poate demonstra ca are toate trecerile platite in intervalul de 24 de ore... Cum se rezolva asta?

Statie taxare Fetesti

Taxa identica si pentru masini si pentru camioane

In momentul in care treci acum prin statie, operatorul care incaseaza banul stie exact ce masina ai, ca o vede. Si atunci stie cati bani sa-ti ia. Dar cand va functiona sistemul cu camere video, de ce ar plati un camion 80 de lei si o masina doar 13 lei? Pentru ca in sistem se va inregistra numarul de inmatriculare, nu si modelul masinii sau tonajul acesteia, pentru ca CNADNR nu are acces la baza de date a DRPCIV. Cu alte cuvinte, una din problemele noului sistem este ca se bazeaza pe onestitatea soferilor care vor spune la benzinarie ulterior, sau vor plati prin SMS, exact suma necesara tipului de vehicul pe care il are acel numar de inmatriculare...

Motocicletele, trecere libera

Noul sistem cu camere video este similar cu cel instalat pe sosele pentru identificarea rovinietelor. Si, cel mai probabil, din cauza ca este o zona aglomerata cu un mare flux de masini, vor fi instalate pe fiecare rand camera care vor filma exclusiv placuta de inmatriculare din fata masinii, aceasta fiind cea mai vizibila. Insa motocicletele nu au aceasta placuta. Si cum nu va mai fi nicio bariera care sa-i opreasca, de ce ar plati taxa de pod? Probabil, cand vor realiza ca acestea trec nestingherite si nu au cum sa le dea amenda ca numarul nu s-a inregistrat, motocicletele vor fi obligate sa treaca pe la statia cu bariera si plata pe loc (ups, le-am dat idei!)

Statie taxare Fetesti

Masinile pe Bulgaria, Anglia sau orice alta tara straina, imune la plata taxei de pod

Pentru ca noul sistem ii permite unui sofer sa treaca cu masina si sa plateasca ulterior trecerii taxa de pod, in termen de 24 de ore, se nasc toate aceste probleme. Este si cazul vehiculelor inmatriculate in alta tara. Cum nici amenzile de viteza ale camerelor fixe de odinioara, nici amenzile de rovinieta, nu pot ajunge la soferii care conduc masini straine, sistemul limitandu-se exclusiv la vehiculele inmatriculate in Romania, aceeasi problema va fi si la statia de taxare de la Fetesti. Masinile cu numere straine, chiar daca le este inregistrat numarul de camerele video in sistem, este imposibila identificarea soferului pentru a fi amendat ca nu a platit taxa de pod. Cu alte cuvinte, orice masina straina poate sa treaca fara probleme pe unul din cele doua randuri pe sens cu libera trecere, pentru ca nu va primi nicio amenda acasa.

Se pare ca cei de la CNADNR cunosc aceste probleme ale noului sistem. Si toate aceste pierderi sunt o paguba pe care si-o asuma. Dar nu este corect pentru soferii cu masini inmatriculate in Romania ca alti soferi, romani si ei, sa se eschiveze de la plata taxei de pod. De ce unii sa plateasca si altii nu? De ce sa nu aiba nicio portita tocmai soferii masinilor inmatriculate in Romania, pentru care se platesc roviniete, taxe de drum, impozite si asigurari de milioane? Cum de ce, pentru ca soferii de buna credinta sunt calul de bataie, cea mai buna vaca de muls si pentru ca ei reprezinta majoritatea... Dar parca nu e corect. Dar ce e corect in tara asta?

Statie taxare Fetesti

Statie taxare Fetesti

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (5) Poze Statie taxare Fetesti
mai multe