EDITORIAL: Motorsportul in Romania, o caterinca cu esarfa

EDITORIAL: Motorsportul in Romania, o caterinca cu esarfa
  • Petre Cristea, s-ar rasuci in mormant
  • Combinatii si nepotisme, marca FRAS
  • Pilotii de raliu nu sunt multumiti de federatie
Distribuie pe Facebook

In caz ca nu ati aflat, Romania ar trebui sa aiba motorsport. De acest aspect, oficial, se ocupa FRAS, adica Federatia Romana de Automobilism Sportiv. Practic insa, tot ce inseamna motorsport in tara noastra este o gluma destul de proasta de care s-au cam saturat si pilotii.

Dupa ce am citit pe blogul lui Alex Filip postarea numita Noul FRAS vs. Valea Oltului, ne-am lamurit ca temerile unor piloti cunoscuti, dar si cele ale unor persoane din domeniul auto, inclusiv ale noastre, sunt adevarate. Adica la un an dupa ce FRAS a primit un presedinte nou care, la fel ca Victor Ponta ce promitea marea cu sarea, a venit cu un pachet de promisiuni ce nu s-au adeverit nici pana in ziua de azi. Dar despre acestea, va recomand sa cititi postarea lui Alex Filip, pilot roman care a iesit de doua ori Campion National. Adica stie el mai bine ca noi care e treaba cu FRAS-ul asta...

Problema noastra este alta. Ii putem spune chiar o frustrare, sau mai bine zis dezamagire. Pentru ca a fost un timp, acum cativa ani, cand site-ul acesta, care azi este cel mai mare si mai vizitat din domeniul auto, a fost principalul mijloc de promovare a motorsportului din Romania. Adica noi, pe 4Tuning, publicam toate informatiile despre cursele, evenimentele si pilotii de Raliu si Coasta: nu degeaba sunt si acum 475 de articole si comunicate despre Campionatul National de Raliuri si 301 de articole despre Viteza in Coasta. Numarate!!!

EDITORIAL: Motorsportul in Romania, o caterinca cu esarfa

Mai mult, 4Tuning avea echipa de fotografi care mergea la fiecare etapa de Coasta sau Raliu. Nu ne platea nimeni, nu aveam niciun interes financiar si pilotii se bateau sa-si puna sigla 4Tuning pe automobile pentru ca reprezenta informatia, locul in care puteai sa citesti despre ei, unul dintre putinele locuri in care isi vedeau poze cu masina, cu echipa, cu sponsorii... Adica intre 2008 si 2013, fara sa "ne cumpere" nimeni, am ales sa promovam cum putem sporturile cu motor din Romania. Si nu numai Coasta si Raliurile, ci si Kartingul, Rally Sprintul sau Driftul. Pentru ca asa eram noi, ne placea mirosul de benzina, ne placea viteza, ne placea sa vedem si altceva decat mizeria de campionat national de fotbal promovat de dimineata pana seara la stiri.

Am demarat si proiectul 4Rally, un site dedicat curselor cu masini din Romania, in special Coasta si CNR, un loc in care echipele si pilotii erau prezentati in detaliu, de la A la Z, iar fanii, sponsorii si pasionatii isi puteau admira automobilele preferate.

EDITORIAL: Motorsportul in Romania, o caterinca cu esarfa

Adica a fost o vreme in care ne-a pasat mai mult ca oricui de promovarea motorsportului romanesc. Si ne-a placut! Pana cand lucrurile au inceput sa miroasa a vidanja. Totul a devenit o mare afacere de familie, bazata pe relatii, combinatii si nepotisme care imi aduc aminte de clanul PSD. Sponsorii au inceput sa se retraga, au venit piloti necunoscuti, fara experiente si rezultate, care i-au inlocuit pe campioni, doar pentru ca au reusit sa vina la pachet cu bani. Au aparut ambasadori de imagine fara nicio tangenta cu lumea sportului pe 4 roti, dar care se indreptau cu mainile intinse catre platourile de mancare de la conferintele de presa. A aparut PR-ul fals si ipocrit, care punea mai presus de fapte si rezultate relatia de amicitie...

Bloggeri si reprezentanti ai unor site-uri de care nu auzise nimeni, site-uri facute peste noapte, au inceput sa fie invitati la toate etapele, cu cazare, mancare si transport incluse. Au inceput sa apara bani cheltuiti pe promovare, pe niste site-uri obscure, cu aproape 4 vizitatori pe ani. Adica celebrul sistem nepotist de care ne-am saturat cu totii isi facuse loc si in motorsportul romanesc, si asa schiop si ruginit: invartim banii intre noi, chiar daca nu vor exista rezultate si batem pasul pe loc. Exact ca in politica.

EDITORIAL: Motorsportul in Romania, o caterinca cu esarfa

Asa ca, usor-usor, ne-am rupt de lumea motorsportului. Nu ne-am mai dus la curse, nu am mai promovat pilotii, cursele si nimic legat de coasta sau raliuri. Pentru ca barca era deja plina cu rahat si era doar o chestiune de timp pana cand se scufunda. Asa ca am preferat sa ne rupem complet de subiect...

Dupa care, cu promisiuni, planuri imaginare, adunari, sedinte, surlete si trambite, a venit la conducerea FRAS un nou presedinte. Tanar, ambitios, cu esarfa. Care a convins lumea, i-a facut pe piloti sa ofteze si sa lacrimeze in speranta unei schimbari in bine, a promis sponsori noi, bugete de promovare mai mari, ca sa vedem si noi la stiri masinile campionilor, strecurate, undeva printre iubita lui Mutu si betiile lui Tamas. Pentru ca, asa se fac lucrurile sa functioneze: bagi bani in promovare, promovezi etapele, vine lumea, vine presa, te vezi la stiri, te vezi in online, te auzi la radio, sponsorii vor si ei sa faca parte din asta, vor vizibilitate, pilotii au masini mai bune, servicii de asistenta mai bune, asa ca au rezultate, devin mai performanti si toata lumea are de castigat.

EDITORIAL: Motorsportul in Romania, o caterinca cu esarfa

Un an mai tarziu, dupa ce a fost ales, ghici ce: noul presedinte nu a facut nimic. Ba, dimpotriva, unii spun ca este mult mai rau. Si tot ce tine de motorsport romanesc se anunta a fi de o calitate mult mai slaba, cu mai putini spectatori si cu mult mai multi fripturisti si bani aruncati pe prietenii si combinatii. Iar bloggerii necunoscuti, pozandu-se cu cadourile primite de Craciun de la FRAS, pe prietenie, au inceput sa se inmulteasca. Tipic romanesc.

Din fericire, subiectul nu ne mai intereseaza de multa vreme. Pentru ca nu ne place sa calcam in rahat de buna voie. Avem si noi, din cand in cand, o refulare de genul acestei postari, dar atat. Pentru ca ne ofticam sa vedem atata bataie de joc si nepasare de un subiect care noua ne-a fost, candva, extrem de drag.

Distribuie pe Facebook
mai multe