Editorial: Programul Prima Masina 2015, cum a venit a si disparut

Editorial: Programul Prima Masina 2015, cum a venit a si disparut
  • 'Prima Masina' trebuia sa inceapa pe 1 noiembrie 2014
  • Nu sunt inca finalizate conditiile de creditare
  • Din pacate, programul prezinta multe dezavantaje
Distribuie pe Facebook

Mai tineti minte frenezia cu Programul Prima Casa? Cand toti tinerii isi frecau mainile si erau bucurosi ca se vor putea aseza la casa lor cu un sistem de rate avantajos? Cam asa a inceput si cu Prima Masina. Insa frenezia a fost de scurta durata... De fapt, a durat doar cateva zile, pana cand si-a dat lumea seama cum sta treaba.

Imi aduc aminte de parca ar fi fost ieri, cum in plina campanie electorala, Victor Ponta se batea cu pumnul in piept mai ceva ca un curcan, spunand ca el a venit cu o idee geniala prin care tinerii isi vor putea cumpara automobile noi prin intermediul unui sistem eficient de creditare. Alegerile s-au terminat, Victor nu a castigat, iar de atunci, de cand posta pe Facebook promisiuni cu debutul acestui program pe 1 noiembrie 2014, au trecut vreo 4 luni. Si ghici ce: nu se stie nimic de acest program mirobolant.

Inca de la inceput, conditiile puse pentru cei care voiau sa isi cumpere o masina noua cu Prima Masina erau aberante. Initial, varsta celor care se puteau inscrie in acest proiect era cuprinsa intre 18 si 35 de ani. Dar ghici ce: cam in aceasta marja de varsta costul asigurarilor RCA este cel mai mare. Adica atunci cand un tanar facea o simulare de credit si de masina, pentru un banal Logan nou cu motor de 1.4 litri, trebuia sa plateasca vreo 2500 de lei RCA pentru 1 an. Si cand se gandea ca la aceasta suma se mai adauga rata lunara la banca, plus asigurarea Casco obligatorie, suma platita lunar ajungea chiar si la 1200 de lei.

Si pentru ce? Pentru o masina? Suna bine, dar cati tineri normali din ziua de azi isi permit sa plateasca o rata lunara, timp de 5 ani, 1200 de lei?? Marea problema era ca la acest credit se putea inscrie si un tanar care avea salariu de 1500 de lei pe luna. Adica te inhami la un credit si ajungi sa platesti tot salariul pentru rata lunara. Nu mai punem la socoteala costurile de scoala, intretinere, chirie, benzina si asa mai departe... Cert este la final, oficialii si-au dat seama ca nu este o idee buna sa puna o limita de varsta si au permis oricui sa participe la program.

Dar care program? Una din conditiile de baza este ca cel care aplica sa nu mai fi detinut niciodata un autoturism pe numele sau. Automat, ies din discutie majoritatea barbatilor cu varste de peste 40 de ani care au avut fara indoiala, candva, vreo Dacie sau un Oltcit pe numele lor. Daca nu sti mai multe masini... Iar despre cei si mai in varsta, mai toti au avut la un moment dat un autoturism in vremea comunismului. Pai atunci, cine mai poate fi considerat client pentru acest credit?

Femeile si tinerii. Insa tinerii se vor cam feri de acest program, din cauza asigurarii RCA cu niste costuri colosale. Asadar, daca ne gandim logic, ce alta persoana, care nu a mai avut niciodata o masina pe numele sau, dar cu o varsta destul de inaintata incat sa aiba costuri minime, nu neaparat cu permis, este compatibila? Mamele si bunicile noastre...

Cam ca acum. Cand, in ultima vreme, tot mai multi tineri au trecut propriile automobile pe numele celor in varsta pentru a plati taxe mai mici. Asta inseamna ca numarul persoanelor compatibile se restrange cu atat mai mult. Dar de acest lucru si-au dat seama si autoritatile. Si anume, ca au introdus atatea conditii si mijloace de siguranta pentru a se asigura ca nu vor exista fraude, incat persoanele compatibile sunt destul de putine. De unde si pierderea interesului in timp...

Nu degeaba in ziua de azi nu se mai spune nimic despre Prima Masina 2014, intre timp transformata in 2015. Acum autoritatile se axeaza pe Programul Rabla, care si-a demonstrat eficienta in timp. Dar despre Prima Masina, nimic nou sub soare. Ba, mai mult, cei de la FMI au zis ca nu sunt de acord cu acest program care are garantii de la stat in valoare de 350 de milioane de lei. O suma pe care, conform FMI, guvernul nostru bun, bine organizat si inteligent, nu are cum sa o acopere.

Tragand linie, lucrurile sunt clare: programul Prima Masina are absolut toate sansele sa devina istorie. Si sa dispara din peisajul automobilistic si financiar la fel de repede cum a aparut. Din pacate, primii care s-au entuziasmat au fost importatorii, care se gandeau la o suplimentare a vanzarilor in randul masinilor low-cost. Insa tot ei sunt si cei mai dezamagiti de lipsa de interes venita din partea guvernului. Dar nu trebuie sa fie: la cat de prost era gandit, nu se inghesuia lumea oricum. Nu suntem negativisti, suntem realisti.

Distribuie pe Facebook
mai multe