Noul sistem de taxare de la Fetesti se anunta a fi un esec financiar

Noul sistem de taxare de la Fetesti se anunta a fi un esec financiar
  • Masinile cu numere rosii nu pot efectua plata prin SMS sau in benzinarii
  • Camerele de la statia de taxare sunt aceleasi ca acum 5 ani
  • 24.000 de masini nu au achitat trecerea la statia Fetesti
Distribuie pe Facebook

Dupa testul de foc pe care l-a trecut in minivacanta de 1 mai, noul sistem de taxare de la Fetesti se dovedeste a fi din ce in ce mai ineficient. Mai ales daca ne luam dupa cifrele oficiale date de cei de la CNADNR.

Conform datelor publicate de CNADNR, intre 30 aprilie ora 00:00 si 3 mai ora 23:59, au trecut in ambele sensuri pe la statia de taxare 62.552 de vehicule. Dintre acestea, 37.676 au apelat la varianta "libera", fara sa mai stea la coada, prin cele 4 randuri fara bariera numite Etarif. Restul, adica 24.876 de vehicule au ales sa treaca pe la cele doua randuri, cate unul pe sens, cu ghiseu si functionar, la care se facea plata ca si pana acum, cash.

Interesant este ca noul sistem informatic de plata alternativa a inregistrat 49.904 de treceri achizitionate prin SMS sau de la benzinarii. Si, la prima vedere, te-ai gandi ca daca au trecut 37.000 de masini prin zona fara bariera si s-au facut 50.000 de plati... e de bine! Dar nu prea este. Pentru ca, momentan, sistemul informatic identifica numarul masinii, dar nu si numarul trecerilor, o problema ce urmeaza a fi remediata. Cu alte cuvinte, cele 37.000 de masini au fost inregistrate o singura data, ceea ce inseamna, cel mai probabil, ca discutam de 74.000 de treceri, majoritatea dintre acestea facand un drum dus-intors, logic.

Asadar, realitatea sta putin altfel: au fost facute 74.000 de treceri si numai 50.000 de treceri platite... Ce se intampla cu restul, de unde aceasta diferenta?

Am putea spune ca exista o explicatie simpla: sunt si oameni care s-au intors luni dimineata sau chiar au ramas mai mult la mare. Putin probabil ca numarul acestora sa fie de 24.000 de masini... Sa zicem ca mai scadem vehiculele cu numere de Bulgaria, cu numere straine sau pe cei care vor sa fraudeze intentionat sistemul si nu platesc. Oricum, masinile cu numere straine nu sunt inregistrate de sistem si vrem sa credem ca dintre acestia exista si soferi care au trecut pe la statia de plata cash... Asadar, nici nu le luam in calcul pe acestea. Deci, de unde aceasta diferenta uriasa?

Explicatia nu poate fi decat una singura: soferii romani nu sunt deloc informati. Si sunt obisnuiti ca in anii trecuti: cand vad trecere libera si agentul de politie ii mai si face semn sa treaca in viteza, romanul din provincie care se uita la stiri o data pe luna si nu are acces la internet, romanul care se duce pe plaja cu frigorifica plina de bere si mananca porumb fiert, romanul care nu este obisnuit cu tehnologia, crede ca iar a zis Ponta sa se ridice barierele din cauza aglomeratiei... Sa vezi ce amuzant o sa fie cand incep sa curga amenzile acasa!

Sincer, dupa parerea noastra, nu credem sa fie trimise amenzi masinilor care nu au facut plata in acest week-end, sistemul fiind in rodaj. Adaugam si diferenta uriasa dintre masinile care au trecut si platile efectuate si e clar ca discutam de o paguba uriasa. Mai precis, in acest week-end, doar 2 din 3 masini au platit trecerea peste pod. Noua, soferilor, ne convine ca nu mai avem parte de aglomeratie ca in alti ani, dar e doar o chestiune de timp pana cand CNADNR-ul se va trezi ca iese in paguba...

Sistemul care a costat 180.000 de Euro este de fapt... vechi

Fizic, noul sistem de plata a taxei de pod nu a venit cu nimic nou. Poze realizate acum cativa ani ne demonstreaza ca noul sistem foloseste exact camerele de inregistrare vechi. Daca ne gandim ca numarul angajatilor a scazut, inseamna ca toate cheltuielile cu statia de la Fetesti au scazut. Dar, cu toate astea, CNADNR a platit din bani publici 180.000 de Euro... pentru ce? Pentru niste semne care sunt inainte si dupa statie, care iti arata pe unde sa o iei, pe ce rand si ce termen de plata ai la dispozitie?

Si mai amuzant este ca, teoretic, sistemul este identic cu cel folosit de camerele de rovinieta. Camera video inregistreaza traficul si un soft special interpreteaza placuta de inmatriculare si baga numarul in sistem. Nimic nou pana aici, nu? De fapt, la fel de bine, cei de la CNADNR ar fi putut utiliza aceleasi camera care sunt instalate pe A2 pentru identificarea vehiculelor fara rovinieta, pentru a identifica si masinile care nu au efectuat plata pentru taxa de pod. Sau... chiar asta a facut CNADNR-ul???? Ce i-ar fi putut impiedica sa utilizeze aceleasi camere video pentru identificarea masinilor de pe A2 care nu au platit?

Debusolare totala la CNADNR pe bani publici

Ca noul sistem a costat 180.000 de Euro, desi nu ne putem gandi unde s-au dus banii... este o realitate. Nimic nu se poate realiza la nivel inalt fara o cheltuiala greu de justificat, nu? Nimic nu se poate face in Romania fara ca o firma apropiata de vreun deputat PSD sa castige o licitatie frauduloasa, stim asta. Dar odata cu noul sistem, au aparut o sumedenie de intrebari. De ce este permisa discriminarea dintre masinile pe Bulgaria si cele inscrise in Romania? De ce unii sunt obligati sa plateasca si altii nu? De ce pentru masinile cu numere provizorii (numere rosii) nu se poate face plata decat cash? Oare masinile cu numere rosii vor primi amenda ulterior pentru neplata? Si cum se face departajarea masinilor pe categorii la plata prin SMS? Ce-l impiedica pe un TIR sa trimita SMS ca si cum ar fi un automobil, sa plateasca doar 13 lei in loc de 91 de lei? Oare platesc in plus TVA sau vreo taxa suplimentara la compania de telefonie daca fac plata prin SMS?

Intr-o tara normala, un astfel de sistem ar fi primit unda verde dupa luni intregi de testari, in urma carora au fost rezolvate toate semnele de intrebare si toate variantele posibile, astfel incat sa nu fie probleme. Nu si in Romania. Noul sistem a avut la dispozitie o singura zi de test, adica joi, inainte de 1 mai. Dar pentru ca suntem in Romania, ai zice ca e normal ca un astfel de sistem informatic nou sa aiba nevoie de o perioada mai lunga de rodaj si in timp se vor rezolva toate problemele. La fel este de asteptat si ca majoritatea soferilor sa zica: Ce ma intereseaza pe mine de toate aceste probleme, eu nu vreau sa stau la coada!

Nu e chiar asa. Ne pare bine ca s-a rezolvat problema cozilor interminabile din sezonul estival. Dar nu este normal ca, orbiti de rezolvarea unei probleme, adica asteptarea la coada, sa ne scufundam intr-o uriasa mare de alte dificultati. Ne-am putea trezi cu amenzi mai tarziu si nu stim de ce. Ne puteam trezi cu majorarea taxelor de pod pentru acoperirea gaurilor de la buget. Ne vom trezi ca, de fapt, camerele care ne identifica numarul sunt aceleasi ca cele de rovinieta... Si nu trebuie sa ne mire daca vom primi in posta amenzi, desi noi am facut plata prin SMS. Cam asta se intampla cand te grabesti ca mireasa la maritis, cand vrei sa faci din cacat bici si dai drumul la un sistem care nu a fost testat cu o zi inainte de 1 mai. Jenant. Penibil. Jenibil. Tipic romanesc.

Distribuie pe Facebook
mai multe