Inovatie sau ridicol? O istorie a celor mai ciudate functii ale masinilor
- Companiile auto au introdus de-a lungul timpului tehnologii dintre cele mai ciudate
- Printre acestea se numara si lumina ambientala sau odorizantele care parfumeaza diferit in functie de emotiile tale
- Surprizele oferite de industria auto nu se opresc insa aici...
Stiti concertele alea "minunate" pentru organizatori, in care artistii cer 100.000 de prosoape roz cu buline verzi si diametrul de fix 10 cm, nuci de cocos culese de cel mult o ora si nu-stiu-ce-editie-de-vin-care-nu-se-mai-gaseste-pe-piata? Cam asa si cu masinile. Carevasazica, se trezesc cate unii in toiul noptii si isi spun "Oai, ce fain ar fi sa ma duc acum in garaj si sa gasesc o portie XL de cartofi prajiti cu bacon! Si sa-i faca masina, da!".
Si uite-asa au aparut optiunile pentru lumina ambientala la masini, odorizantele care parfumeaza diferit in functie de emotiile tale, player-ele audio care iti schimba riffurile metal cu cantece de leagan cand calci prea tare pedala si asa mai departe.
Am si eu cateva idei in sensul asta, de la scaunul care iti calca hainele la pedalele care-si schimba forma in functie de ce tocuri porti, ma rog, nici pe departe la fel de inventive ca cele care chiar au fost implementate de-a lungul timpului de catre constructorii de masini.
Iata, asadar, o lista cu cele mai ciudate, inutile sau fitoase functii de care au avut parte autoturismele de-a lungul timpului:
Transmisia 4+3
In 1984, Corvette a rupt gura targului cu modelul C4, a carui transmisie ar fi trebuit sa fie 4+3. Toate bune si frumoase pana la momentul punerii in functiune, moment in care constructorii si-au dat seama ca pur si simplu nu functioneaza. Desigur, au revenit la transmisia manuala si si-au vazut de treaba ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat.
Cutia de viteze Doug Nash, ce avea sa fie cunoscuta mai tarziu drept 4+3, avea sa eficientizeze consumul si sa ofere mai mult confort, insa acest lucru nu s-a intamplat de fapt pana in 1989, cand acelasi brand a lansat cutia in 6 trepte, acum devenita deja banala.
Schimbatorul - geaman
Modelele Dodge Colt si Plymouth Champ iesite pe piata intre 1979 si 1984 aveau nu unul, ci doua schimbatoare de viteze identice, care, cel putin la nivel teoretic, ar fi putut fi folosite simultan. Schimbatorul clasic in 4 trepte s-a dublat practic, conducatorii acestor masini mai mult sau mai putin musculoase pentru acele vremuri avand la dispozitie 8 trepte diferite de viteza. Desigur, asta nu insemna neaparat ca erau si mai puternice sau cel putin nu daca ai fi folosit schimbatoarele pentru a mai inhama cativa cai (putere) la masina.
Functia "de domn"
Si ii spunem asa pentru ca, daca-i traducem denumirea mot-a-mot, chiar asa se numeste: functia Gentleman. Si, spre surprinderea mea cel putin, nu este vorba despre faptul ca masina ar deschide singura portiera cand urmeaza sa intre doamna si sa-si revendice scaunul din dreapta, nici ca i-ar lua haina si i-ar pune-o frumos pe umeras la garderoba.
Functia Gentleman, intalnita la BMW Seria 7, ii permite soferului sa ajusteze pozitia scaunului din dreapta fara a da indicatii si fara a se misca de la volan; practic, e un buton pe care sa apesi pentru a-i face loc la picioare doamnei, pentru ca dupa aceea s-o intrebi seducator daca sta confortabil sau ar prefera deasupra.
Magic Body Control
Recunosc, am avut emotii cand am citit despre asta. Adica ba m-a dus cu gandul la droguri super-chimice si periculoase, ba la un sofer pe care-l ajuta masina sa-si dea singur o palma de cate ori nu cedeaza trecerea, uita s-aprinda farurile sau merge cu ceata aprinsa in spatele cuiva, cand ti-e lumea mai draga. Am rasuflat usurata cand am aflat ca este de fapt o functie de reglare pentru suspensiile masinii, fie ea Mercedes S-Class rosu sau Mercedes S-Class negru.
Practic, pe undeva pe sub masina se afla o ghicitoare cu un glob de cristal care prevede extrem de precis cam ce gropi si damburi vor fi pe drum si unde anume, astfel incat masina sa se adapteze perfect la conditiile si coclaurile prin care este plimbata. Mno, hai ca asta chiar mi-a placut. Imaginati-va cam cum ar fi ea implementata si la pantofii de dama: si-ar mai rupe careva gatul pe stilettos in Centrul Vechi? Probabil ca nu.
Amu, voi la ce super-functii visati? Ce ati alege intre masina-care-face-cartofi-prajiti si masina-care-iti-aduce-o-bere-rece-cand-incepe-meciul?
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Vw touran diesel 2011 5790 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei