20 de puncte de verificat OBLIGATORIU atunci cand vrei sa cumperi o masina second-hand
- Distributia, cel mai greu de verificat daca a fost schimbata
- O expertiza profesionala costa circa 100 de lei
- Cu putina atentie, poti verifica masina si singur
Chiar daca asta nu e neaparat o veste buna, soferii din Romania cumpara si conduc mai multe masini la mana a doua decat noi. Dar daca tot cumparam o masina ieftina, rulata, de ce sa nu o verificam in amanunt ca sa ne asiguram ca nu luam teapa?
Indiferent ca vrei sa cumperi o masina second-hand de pe internet, din targ sau dintr-o reprezentanta de masini rulate, iti recomandam sa verifici cateva elemente importante ca sa nu arunci banii pe fereastra si sa iei teapa. Chiar daca in trecut te-am mai invatat cum sa verifici masinile vechi inainte sa le cumperi, sau cum sa iti dai seama daca un automobil a fost lovit, acum am schitat mai simplu si mai usor toate cele 20 puncte pe care trebuie sa le verifici la o masina second-hand. Numai asa iti vei putea face o imagine clara asupra masinii si in ce stare se afla ea.
Interior
Tapiteria - nu strica sa vedem daca scaunele, bancheta si fetele de usi sunt murdare, daca au urme de arsuri sau pete. Pentru ca asa ne dam seama daca proprietarul a avut grija de automobil sau nu. In plus, daca scaunul de la sofer este crapat sau rupt si bordul arata 100.000 de kilometri, e clar ca ceva e in neregula.
Volanul - trebuie verificat tot pentru a ne da seama daca masina are kilometri reali. Daca are urme de uzura, dar pe bord ne este aratat un numar ciudat de mic, trebuie sa ne punem semne de intrebare. Daca are comenzi electrice pe el, atunci trebuie sa vedem daca functioneaza toate.
Schimbatorul - la fel ca in cazul volanului, uzura unui schimbator ne arata daca are kilometri reali. Din pacate, ne spune si daca masina a fost condusa de o femeie. Din cauza unghiilor mari, femeile uzeaza prematur pielea schimbatorului.
Aerul Conditionat - trebuie sa verificam mereu daca functioneaza si sa il pornim de mai multe ori, sa ascultam daca se cupleaza compresorul si sa asteptam pana cand simtim aer mult mai rece ca cel de afara.
Luminile - cu ajutorul unui prieten care sta in afara masinii, verificam toate becurile, de la stopuri, faruri, proiectoare, ceata, si cele de pe frana, dar si semnalele.
Bordul - pe bord aruncam o privire ca sa vedem daca are urme de crapaturi sau gauri de la diferiti suporti. Insa si cu contactul pus, dar si cu motorul pornit, ne uitam sa vedem daca se aprind ceva martori in bord sau erori. Trebuie sa fim atenti si la airbaguri si sa ne asiguram ca sunt la locul lor cele originale.
Geamurile - verificam toate geamurile electrice, inclusiv de la butoanele soferului, dar si pe toate celelalte individual.
Podeaua portbagajului - un lucru foarte important este sa vedem daca masina a fost sau nu lovita. Ne putem da seama daca a suferit lovituri din spate sau in lateral cand ridicam mocheta sau capacul portbagajului pana ajungem la tabla. Daca sunt urme de reparatii sau suduri, e clar ca masina a fost lovita.
Exterior
Anvelopele - sunt o piesa de schimb destul de scumpa, asa ca nu strica sa ne asiguram ca luam o masina cu un set de pneuri bune. In plus, trebuie sa evitam achizitia unei masini care are anvelope vechi sau uzate, pentru ca asta ne spune ca posesorul nu a avut deloc grija de masina. Nu uitati sa intrebati daca exista si un set special pentru iarna inclus.
Vopseaua - cu multa atentie trebuie sa verificam daca masina a fost sau nu revopsita. Un ochi avizat isi da seama usor, dar trebuie sa ne uitam atent si noi, la imbinari, acolo unde a fost izolata masina, la portiere, la stalpi si la praguri.
Pragurile - ca sa identificam eventuale lovituri si reparatii, trebuie sa urmarim cu usile deschise linia pragurilor laterale, in cautarea unor urme de chit, suduri si revopsiri.
Stalpii interiori - la fel ca in cazul pragurilor, cu usile deschise, urmarim linia stalpilor la toate usile ca sa vedem daca exista denivelari. Putem sa batem cu degetul in cautarea chitului care suna diferit fata de tabla curata.
Podeaua - daca avem posibilitatea, dupa ce ridicam masina pe elevator, ne uitam la podea pe dedesubt. Verificam conductele de frana si orice urma de rugina, dar si eventuale reparatii, scurgeri si asa mai departe.
Mecanica
Motorul - e bine sa ridicam capota inainte sa pornim motorul ca sa-l auzim cum porneste. Nu uitam sa aruncam o privire la evacuare, sa vedem daca scoate fum alb de ulei ars. Motorul trebuie verificat atent, atat pentru zgomote si batai ciudate, cat si pentru scurgeri si urme de adaptari sau reparatii neconforme. Putem scoate si joja ca sa vedem culoarea uleiului si nivelul sau.
Planetarele - in mers, cand scoatem masina la test, verificam planetarele de uzura in viraje stranse, accelerand. In cazul masinilor cu tractiune fata, daca planetarele necesita inlocuire, ele vor scoate sunete ciudate care ne vor trage un semnal de alarma.
Bucsaraia - tot in mers, nu strica sa trecem peste niste denivelari si sine de tramvai la viteza moderata de 30-40 km/h. Asa putem sa auzim daca sunt probleme cu pivotii, bucsaraie, articulatii si amortizoare. In plus, cand soseaua e goala, putem sa franam fara sa tinem mainile pe volan ca sa vedem daca masina trage intr-o parte.
Lonjeroanele - atunci cand ridicam masina pe elevator sau ridicand capota, cu ajutorul unei lanterne trebuie sa verificam lonjeroanele si capetele lor. Daca sunt urme de reparatii, masina a fost lovita si ulterior reparata, ceea ce poate insemna un pericol in cazul unui nou accident.
Farurile - mai sus am verificat daca functioneaza luminile, dar acum, cu capota ridicata, verificam daca sunt farurile si stopurile originale si daca au prinderile si urechile in stare buna, fara sa fie rupte. Orice rupturi inseamna un impact usor avut in trecut si orice urma de matuire sau condens in far ne ajuta la negocierea pretului.
Bateria - orice baterie are data de fabricatie. Daca masina are o baterie foarte veche, de 5-6 ani, atunci e clar ca prea mult nu ne va tine. In plus, cu ajutorul unui aparat de masurat, e bine sa verificam daca alternatorul incarca si daca acumulatorul mai are viata in el.
Frane - prin spitele jantelor sau cu masina ridicata pe elevator, trebuie sa verificam placutele si starea discurilor de frana. Asa ne putem da seama daca automobilul a avut parte de revizie la timp si daca cineva s-a ingrijit de el asa cum ne dorim noi sa facem pe viitor, ca sa ne tina ani multi fara batai de cap.
- Renault megane 16v 2006 2000 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €