5 lucruri care se pot strica la sistemul de franare
- Lichidul de frana trebuie schimbat la fiecare 3 ani
- Discurile de frana si placutele nu se cumpara second-hand
- Conductele de frana trebuie verificate anual
Din pacate, sistemele de franare de pe masinile noastre sunt destul de ignorate de soferi. Marea majoritate stie una si buna: schimbam placutele din cand in cand si gata. Insa franele noastre inseamna ceva mai mult. Si sunt destule accidente care sunt cauzate de proasta functionare a franelor pentru ca pur si simplu trecem cu vederea alte componente.
1. Placutele
Cel mai cunoscut element al sistemului de franare este si cel pe care il inlocuim cel mai des. Este vorba de setul de placute. Acestea se inlocuiesc intotdeauna numai in pereche pe aceeasi punte, niciodata cumparata de la mana a doua, doar noi. Insa placutele de frana se pot strica in mai multe feluri, nu doar prin uzare.
Chiar daca de cele mai multe ori vom inlocui placutele de frana pentru ca la service ni se va spune ca nu mai au suprafata de frictiune multa, trebuie sa ne gandim si la alte aspecte. Daca vom cumpara placute de frana ieftine, de o calitate proasta, chiar si ale unor marci cunoscute dar fabricate cine stie in ce tara obscura, ne putem trezi cu doua probleme: ori se desprinde ferodo-ul de suportul metalic, ori placutele crapa. Nu de putine ori am intalnit ambele cazuri la alti soferi care s-au zgarcit si au cumparat placute ieftine sau chinezesti. Asa ca nu strica sa verificam placutele nu doar vizual, ci si sa le demontam ca sa vedem cum se prezinta suprafata care intra in contact cu discul.
Mai este situatia in care placutele intra in contact cu o substanta uleioasa, fie lubrifiant de la masina, ulei sau cine stie ce altceva. In acest caz, suprafata de frecare se contamineaza si nu mai face contact cu discul. O alta problema se iveste atunci cand lasam o masina nemiscata mult timp cu frana de mana trasa. In acest caz, placutele se sudeaza pe disc si cand plecam cu masina, chiar daca ele nu s-au retras cand am coborat maneta franei de mana, se vor debloca atunci cand ne punem in miscare, auzind o trosnitura mai mult sau mai putin puternica. Aici exista riscul sa crapam placutele, iar o placuta care nu mai este dintr-o bucata poate provoca pagube majore.
De obicei, placutele de frana au senzori electrici sau mecanici care ne avertizeaza cand trebuie sa le inlocuim. Daca insa le lasam prea mult pe disc in loc sa le inlocuim la primele scartaituri ale placutei de metal ce are rol de martor, ne putem trezi cu discul stricat. Adica placuta ajunge la metal, la suportul din otel care o sustine, iar acesta va face un sant in disc. Si, urmatorul pas este ca discul sa strice si el placutele noi. Asadar, trebuie sa schimbam placutele la timp, sau vom fi nevoiti sa schimbam si discurile ulterior.
2. Discurile
O alta consumabila din sistemul de franare este perechea de discuri. Din pacate insa, discurile nu se mai strica, ca pe vremuri, in urma uzurii prin frecare, devenind subtiri. Ci din cauza ovalizarii. Si asta din mai multe motive: franarea puternica pe timpde iarna si materialele proaste din care sunt facute discurile, adica otel ce nu rezista la temperaturi inalte.
Discurile de frana sunt din ce in ce mai des inlocuite pentru ca transmit in volan vibratii puternice la franare. Asta inseamna ca s-au ovalizat si nu mai avem ce face. Unii le rectifica, dar nu recomandam asa ceva. Si ovalizarea se face astfel: ori circulam, sa zicem, pe timp de iarna, cand pe jos este zapada si baltile de apa sunt foarte reci, dar circulam cu viteza, sau coboram un munte si franam des, iar in momentul in care intram intr-o balta, socul dat de diferenta de temperatura in repetate randuri face ca otelul sa lucreze si sa se onduleze, ori si vara, daca mergem cu viteza mare, si pe ploaie franam brusc. Oricum, cert este ca diferenta de temperatura brusca face ca discurile sa se ovalizeze.
Mai este si situatia in care unii "cunoscatori" isi monteaza cu discuri stock sau obisnuite placute de frana, chipurile sport. Adica cu un material de frictiune puternic, mai moale, care se uzeaza mai repede, dar care se muleaza mai bine pe disc si masina se opreste asadar mai repede. Problema este ca aceste placute merg mana in mana doar cu discuri sport, nu cu unele obisnuite. Pentru ca aceste placute lucreaza si ele la o temperatura mai mare, avand o frecare mai buna, prin urmare, daca discul nu este realizat dintr-un material rezistent, se va indoi si se va ovaliza.
In situatii mai rare, discurile se mai si crapa, tot din cauza diferentelor de temperatura, dar numai cand acestea sunt mai uzate si peretii de otel cedeaza in anumite locuri in care au fost mai slabe din fabrica. Cert este ca din cauza ovalizarii, tot mai putine discuri ajung sa fie folosite pana la uzura minima.
3. Etrierele
Un element foarte trecut cu vederea, pe care soferii nici nu prea il baga in seama, este etrierul. Partea proasta este ca etrierul este singura piesa care face o miscare mecanica, asadar este piesa care se poate strica cel mai repede. Insa este o piesa ce are o longevitate mare, dar din cand in cand, poate ceda. Mai ales dupa o iarna lunga in care s-a mers mult cu masina respectiva.
Etrierul este forma din mai multe elemente, insa importanta este partea care tine placutele si se strange pe disc datorita unui piston hidraulic. Acest pistonas se poate bloca. Nu complet, dar se poate bloca in functie stransa. Adica atunci cand ridicam masina pe cric, sa ne dam seama ca roata nu se poate invarti libera. Atunci este o problema. Mai des se intampla asa ceva la etrierele mai performante care sunt dotate cu mai multe pistonase sau la masinile vechi ale caror etriere au un sistem de ungere si de semeringuri mult mai proaste.
Pistonasul unui etrier poate ramane blocat. Ce inseamna asta? Inseamna ca poate exercita asupra discului o forta chiar daca noi nu stam cu piciorul pe frana. Ia acest lucru inseamna o frecare constanta, inseamna o temperatura uriasa ce poate chiar inrosi discul de frana si inseamna compromiterea discului respectiv. Dar ce putem face?
Macar o data pe an, la service sau in propria parcare, putem scoate toate jantele ca sa vedem cum lucreaza etrierele masinii. Putem unge cele doua tije pe care acesta oscileaza ca sa stranga discul, putem unge cu vaselina speciala de temperaturi inalte toate partile in miscare, avand insa grija sa nu atingem suprafata discului sau a placutelor.
4. Lichidul de frana
Am ajuns la un alt element despre care soferii au impresia ca nu se schimba niciodata. E vorba de lichidul de frana. Acesta, spre uimirea tuturor, are o viata limitata si in timp isi pierde proprietatile. Lichidul de frana este realizat din substante pe baza de petrol, realizate in laborator, fara apa. Deoarece trebuie sa reziste la temperaturi uriase fara sa fiarba, cam ca antigelul. Dar lichidul de frana are un dezavantaj: atrage umezeala. Si chiar asa i se si testeaza eficienta, cu un dispozitiv care masoara umezeala din el.
Dar de ce trebuie sa schimbam lichidul de frana? Pentru ca in timp acumuleaza apa. Si apa fierbe la temperaturi mari, nu? Iata cum functioneaza sistemul de franare si de ce lichidul este asa de important. Atunci cand franam violent, energia termica ce se naste in urma frecarii dintre placute si disc ajunge prin etrier, la lichidul de frana din conducta. Particulele de apa din lichid incep sa fiarba si se formeaza bule de aer. Spre deosebire de lichidul de frana, aerul se comprima. Asa apare si senzatia de "frana moarta" sau frana ineficienta, atunci cand apasam pedala si vedem ca masina nu incetineste. Pentru ca odata ce au aparut bule de aer, cand apasam pedala, aerul se comprima in loc sa stranga etrierul.
Deci daca dorim sa nu avem probleme mai ales daca stim ca mergem in conditii mai grele, pe coborari de munte sau pe vreun traseu virajat cu franari dese, trebuie sa avem mereu lichidul de frana bun si nou. Astfel, acesta nu va fierbe si franarea se va face mult mai bine.
5. Conductele
Un alt element despre care multa lume crede ca nu trebuie bagat in seama este sistemul de conducte. Acestea sunt ori metalice, ori din cauciuc. La roti, de obicei, sunt conducte care se infileteaza cu o lungime de 30-40 cm, flexibile, capabile sa lege traseul lichidului intre caroserie si etrierul de pe roata care oscileaza, ori stanga - dreapta, ori sus - jos. De obicei, conductele de frana din cauciuc cedeaza in timp, pentru ca materialul exterior care protejeaza furtunul interior imbatraneste si se crapa.
Sistemul de franare este unul hidraulic, asa cum este si cel de servo-directia. Trebuie sa ne gandim la el ca si la un sistem al unei macarale ce reuseste, cu ajutorul unor pistoane impinse de lichid, sa ridice sute de tone de la sol. Asa este si cu sistemul de franare: presiunea din pedala este amplificata de pompa de frana si etrierul este impins cu o forta uriasa. Aceasta forta hidraulica trebuie insa sa circule prin elemente foarte rezistente. Si orice fisura sau crapatura minora dintr-o conducta flexibila de cauciuc poate duce la spargerea ei cand apasam frana.
Cu siguranta, toata lumea a auzit de conducte de frana sparte. In clipa in care o conducta de frana se sparge, tot lichidul din sistem se pierde pe acolo si masina nu mai are deloc frane. Tocmai de aceea, trebuie sa ne uitam si la conducte, atunci cand facem verificarea anuala a franelor. Conductele le verificam si indoindu-le puternic, in cautarea crapaturilor minore. Daca vedem vreo urma de uzura speciala, intram pe net sa vedem cat este o conducta de frana pentru masina noastra.
Asadar, nu doar placutele de frana conteaza la masina noastra pentru franare. Degeaba avem placute noi daca in rest, avem discuri ovalizate, lichidul plin cu molecule de apa sau conductele crapate. De aceea trebuie sa le verificam din cand in cand si sa ne asiguram ca toate aceste componente functioneaza la unison intr-un mod eficient. Pentru ca, pana la urma, franele sunt cele care ne tin in viata de fiecare data cand ne urcam la volan.
Daca esti in cautarea unor elemente de franare noi pentru masina ta, poti sa cauti in sectiunea speciala de pe www. pieseauto.ro
Nu uita ca placutele, discurile si conductele este bine sa le cumperi noi, in timp ce etrierele pot fi achizitionate si la mana a doua!
- Oglinda stanga ford focus c-max (2003-2007) 38 Lei Eleron spoiler hayon volvo v50 ver2 370 Lei Grile radiator bmw seria 3 e90/e91 ( 2005-2011 ) 300 Lei
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Eleron spoiler tuning sport ford mondeo 5 mk5 st line zetec... 520 Lei
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Dacia duster 1500 2017 400 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Set doua conducte furtunuri caseta directie servo mazda 3... 300 Lei Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei