5 motive pentru care trebuie sa-ti cumperi o Dacie clasica

5 motive pentru care trebuie sa-ti cumperi o Dacie clasica
  • Masina de colectie cu cel mai mic pret... din lume
  • Proiectul ideal pentru familie
  • Vedeta absoluta pe sosea
Distribuie pe Facebook

Acum 10-20 de ani gaseai Dacii modele 1100 si 1300 pe toate drumurile, inclusiv variantele extrem de rare Sport, break sau papuc. Iar la fier vechi erau duse cu sutele pentru a lua un pumn de bani, desi locul acestor automobile ar fi fost pe strazi... Tot la Remat a ajuns si Dacia 1300 cu seria de sasiu 00001, putinele Dacii 1100S sau Dacia 1302. Acum, in ceasul al 12-lea, pasionatii au inceput sa salveze cat mai multe 'rable' de la fier vechi, dar raul a fost facut. Tot ce se mai poate face este ca numarul celor care transforma vechea Dacie intr-un autoturism istoric sa creasca. Iata de ce.

Nu trebuie sa dai 3000 de Euro pe o Dacie veche reconditionata, cu certificat de vehicul istoric inregistrata la Retromobil. Poti, in schimb, sa te apuci sa refaci vechea masina a familiei sau sa cumperi una din zecile de Dacii ponosite care asteapta un proprietar pasionat in anunturile online. Cu ceva timp si investitie minima poti transforma rugina in viata. Si asta pentru ca piese inca se gasesc, tot ce trebuie sa gasesti este un mecanic experimentat in tinichigerie si adaptarea pieselor neoriginale, daca acestea nu se gasesc la dezmembrari... Dar ideea e simpla: poti cumpara o masina cu putini bani si o poti transforma intr-o adevarata comoara.

1. Masina de colectie cu cel mai mic pret... din lume

Daca vrei sa detii o masina de colectie, rara, dupa care sa intoarca lumea privirile, dar banii nu te dau afara din casa si un Mustang din anii '60 este doar un vis indepartat, poti mereu sa-ti cumperi o Dacia batraneasca. Gasesti modelele clasice, adica 1100, 1300 sau 1310 cu preturi decente. Daca un model 1100, primul produs de Dacia incepand cu 1968 costa de la 1000 de Euro in sus in stare decenta sau vreo 2000 de Euro in stare perfecta, o Dacie 1300, mult mai raspandita, poate fi cumparata si cu 800 de lei. Dar la acesti bani nu trebuie sa te astepti sa o masina impecabila, ci la una in care urmeaza sa bagi bani cu nemiluita. O Dacie 1300 in stare decenta, o buna baza pentru reconditionare, cu probleme minime pe partea de rugina ce pot fi reparate, poate costa de la 2000 de lei in sus. Asta in timp ce o Dacie 1300 foarte buna costa de la 1000 de Euro in sus, iar cele fabricate intre 1970 si 1972, adica frantuzesti, pot costa si 2000-3000 de Euro in stare impecabila.

Dacia ClasicFoto: Ciprian Frunzeanu

De anul trecut si modelul 1310 a inceput sa fie considerat istoric si poate fi incadrat in aceasta categorie la Retromobil. Daciile 1310 din anii '81-85 sunt destul de rare, iar pretul acestora este putin mai ridicat decat cel al Daciilor 1300. Ultimul model care poate fi incadrat drept clasic este modelul Dacia Sport. Dar putinele Dacii Sport care sunt de vanzare pe internet nu mai sunt demult originale iar readucerea lor la starea initiala nu merita nicio investitie. Daca ai norocul sa dai de o Dacie cu usa scurta, trebuie sa o cumperi cu orice pret, acestea fiind realizate in numar redus...

Indiferent de model, concluzia este extrem de simpla: Daciile clasice au preturi foarte mici, indiferent ca le cumperi reconditionate sau in stare de proiect. Iar piesele, spre suprinderea multora, inca se gasesc noi si originale in Romania, iar elemente de caroserie, pentru cei care vor sa aiba elemente de calitate, pot fi comandate din Franta.

2. Pastrezi amintirile vii

Cel mai probabil, tu, la fel ca si toti cei pe care ii cunosti, au fost adusi acasa de la maternitate la bordul unei Dacii clasice. Si chiar daca tu esti mai tanar, cu siguranta ai auzit de povestile celor mai in varsta despre masina romaneasca. Parintii si bunicii nostri treceau carpatii pe Transalpina, cand nu exista asfalt, la volanul Daciilor vechi. Imediat dupa Revolutie, ai mei, de exemplu, au facut turul Europei cu Dacia 1310 (culoarea untului), in 1991, cand romanii inca se strambau cand vedeau banane ca nu stiau daca se mananca cu tot cu coaja. Povestile si intamplarile pilotilor de raliu ai anilor '70-'80, cu Dacii care participau la raliuri internationale si la evenimente sportive din toata lumea, cu modificari de uzina sub capota, cu motoare de peste 100 cp, toate acestea pot fi readuse la viata daca esti la volanul unei Dacii...

Nu neaparat din partea ta, a soferului. Ajunge doar sa te plimbi cu masina pe sosea, ca imediat vei starni cele mai profunde amintiri si milioane de zambete pe chipurile tuturor. Iar toti cei care au condus candva Dacie, atunci cand se vor urca la tine in masina, se vor simti... intorsi acasa. Vor da nas in nas cu acele scaune moi imbracate in vinilin negru, fara tetiere, cu ceasurile de bord cu limba care tremura, cu schimbatorul acela lung cu maciulie transparenta cu floare la interior, cu cateii care dau din cap si cu mirosul de neegalat al Daciei, un amestec de benzina cu tabla incinsa... Si stii ceva? Toata lumea va zambi si se va afunda in amintiri placute.

Dacia Clasic

3. Proiectul ideal pentru familie

Intr-o epoca in care suntem blocati in telefoane de dimineata pana seara, intr-o era in care copiii cresc cu smartphone-ul in maini si sunt rasfatati de parinti cu jocuri electronice, televizoare cu plasma si tablete, ce poate fi mai bun, mai practic si mai satisfacator decat un proiect de familie, tata-fiu? Daca ai un garaj, chiar si undeva la tara, poti sa te duci acolo in fiecare sfarsit de saptamana si sa mesteresti la Dacie alaturi de ceilalti membri ai familiei. Eu unul, daca as avea copil, l-as invata de mic cu pasiunea pentru masini si nu l-as lasa sa puna mana pe telefon ca sa se blocheze cu orele privind filmulete pe YT sau jucandu-se cine stie ce aberatii.

Dar copilul nu trebuie sa fie neaparat mic. Poate fi si mai mare, la liceu sau facultate. Te poti duce cu el la intalnirile pasionatilor, la evenimentele organizate dedicate Daciei, poti sa te duci in targuri ca sa cautati piese originale, il poti trimite la magazin sa cumpere ulei si filtre si asa mai departe. Cat despre satisfactia finala, atunci cand masina va fi gata, nu are rost sa mai spun nimic. Pentru ca au devenit atat de rare, Daciile clasice sunt admirate pe strazi si pot fi considerate o adevarata curiozitate in zilele noastre. Iar cei tineri, obisnuiti cu cine stie ce limuzine de lux si masini sport pe care le conduc fotbalistii pot fi invatati ca a conduce o Dacie 1300 la sfarsit de saptamana este mult mai 'cool' decat sa te etalezi cu ceva ce are tot cartierul...

Dacia Clasic

4. Costuri de intretinere insesizabile

Costul de achizitie este unul mic, la fel si costurile de reconditionare, mai ales atunci cand nu te grabesti. Iar dupa ce masina este gata, nu vei simti nicio gaura in bugetul familiei. Mai ales daca reusesti sa restaurezi masina in starea originala ca sa corespunda cu cerintele celor de la Retromobil, putand astfel sa o inregistrezi ca vehicul istoric. Adica nu platesti impozit, nu platesti rovinieta, iar asigurarea este mult mai ieftina. Dar chiar si daca nu reusesti sa o faci vehicul istoric, taxele sunt destul de mici. Mai ales ca nu va fi o masina de zi cu zi, asa ca nu trebuie sa-i faci asigurare decat 6 luni pe an (lasa ce zic astia cu obligativitatea chiar daca o tii in garaj...), nu trebuie sa ii pui doua seturi de anvelope diferite si nici nu trebuie sa bagi multa benzina ca sa te plimbi si sa te distrezi la sfarsit de saptamana...

Concret, pentru o Dacie 1300 platesti 60 de lei impozit pe an, consumul este undeva la 8-9 litri in mediul urban, asigurarea este in jur de 200 de lei pe an daca posesorul are sub 30 de lei si mult mai ieftin daca e in varsta, iar ITP-ul costa circa 70 de lei la fiecare 2 ani. Asadar, nu este un capat de lume detinerea unei Dacii clasice...

Dacia Clasic

5. Vedeta absoluta pe sosea

Trecand peste toate celelalte argumente de mai sus, cel mai important, pentru care merita cu adevarat sa-ti cumperi o "batranica", este mesajul pe care il transmiti celor din jur. Atunci cand conduci o Dacie veche cu vopsea impecabila, proaspat spalata, cu tot cromul stralucind, le spui tuturor ca tu tii la trecutul nostru romanesc. Iar admiratia celor din jur nu ezita sa-si faca simtita prezenta. Vei fi oprit pe strada, vei fi aplaudat ca ai reusit sa salvezi o astfel de bijuterie de la fier vechi, vei fi aratat cu degetul pe strada, pietonii se vor opri in mijlocul trecerii ca sa-ti faca poze, iar atunci cand te vei intoarce in parcare, la masina, vei gasi mai mereu cativa curiosi cu fetele lipite de geamuri. Dar dincolo de toate astea, evenimente care, fara indoiala, iti vor face o placere inimaginabila, satisfactia va fi cu adevarat completa de fiecare data cand vei descoperi zambetele celor din jur.

Atunci cand stai langa un Aston Martin la semafor, langa parcul Herastrau, iar multimea de pietoni, cu copii, batrani, bunici si tineri, cu biciclete, role, cu catel sau cu carucioare, toti incep sa zambeasca, sa caste gura mirati si sa iti arate semne de apreciere. In timp ce supercarul de langa tine care costa peste 100.000 de Euro nu e bagat in seama de nimeni... Cam asta e puterea unei Dacii clasice de cateva mii de lei, salvata de la moarte.

Dacia Clasic

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (5) Poze Dacia Clasic
mai multe