Antigelul a murit, este era unor noi solutii de racire. Care sunt avantajele celor mai noi lichide de racire
- Lichidul de racire trebuie sa nu oxideze piesele din aluminiu
- Cu cat e mai mica temperatura de inghet, cu atat e mai mare cea de fierbere
- YACCO, lider in domeniul lubrifiantilor si lichidelor de racire de calitate
Popular, numim antigel orice lichid de racire pe care il punem in instalatia de racire a masinii. La fel ca freonul din sistemul de climatizare, pe care il numim freon, dar este de fapt alta substanta. Si denumirea de antigel este gresita, pentru ca nu se mai foloseste antigel, ci o alta substanta speciala de racire. Dar care sunt avantajele noilor solutii?
In sistemele de racire ale masinilor moderne, antigelul a fost inlocuit cu lichidele de racire gata preparate pentru a fi folosite. Nu mai este vechea substanta numita la propriu "antigel", adica o substanta care impiedica formarea gelului la inghet. Daca pe vremuri singurul avantaj al antigelului era sa nu inghete cand vine frigul, solutiile moderne au mai multe atuuri, asa ca ar fi incorect sa le numim antigel.
Poate ca nici lichid de racire nu este cea mai optima denumire, deoarece fac mai mult decat sa raceasca, dar este cea mai corecta denumire. Asa ca vom continua si le vom numi Lichide de Racire (LR). Interesant de stiut este ca 22% din problemele cu motorul sunt cauzate de sistemul de racire defectuos. Asa ca nu este de mirare ca trebuie sa avem mereu lichide bune in instalatie, de cea mai buna calitate, care sa raspunda la 3 nevoi ale oricarui motor.
Racirea, incalzirea si coroziunea
Lichidele de racire (LR) au rolul sa garanteze protectia optima a circuitelor impotriva inghetului, supraincalzirii si mai ales impotriva coroziunii. Exista pe piata fluide gata de folosire cu temperaturi minime de protectie cuprinsa intre – 21°C si – 37°C, in functie de continutul de glicol al produsului finit.
Glicolii au o functie dubla: sa protejeze motorul contra inghetului si sa amelioreze punctul de fierbere al LR. De notat: cu cat un LR are o protectie joasa, cu atat punctul lui de fierbere si protectia contra supraincalzirii motorului sunt mai ridicate. Adica daca un lichid ingheata la -30 de grade, va fierbe la o temperatura mai mare decat unul care ingheata la -20 de grade.
Urmeaza coroziunea. Care este la fel de importanta. Calitatea si natura inhibitorilor de coroziune sunt primordiale in calitatea unui LR. Pentru ca acestia fac ca circuitul de racire, adica bloc, pompa, conducte, radiator si asa mai departe, sa nu fie afectat de solutia care circula prin interior. Daca folosim lichide de o calitate indoielnica, riscam sa avem rugina si oxidare, care, in timp, vor infunda circuite si vor bloca termostatul.
Exista mai multe familii de inhibitori. Principalele, sunt:
- inhibitori organici (acizii carboxilici)
- inhibitori pe baza de silicati
- inhibitori traditionali pe baza de nitriti, amine si fosfati
YACCO are doua produse gata preparate pentru sistemul de racire: LR – 35 si LR Organique
De cativa ani, constructorii prefera utilizarea fluidelor organice care au avantajul de a fi ¨long-life¨ si de a proteja mai bine toate metalele intalnite in constructia motoarelor moderne si mai ales, aluminiul.
Tehnologia de fabricatie a lichidului de racire organic YACCO LR ORGANIQUE a fost aprobata de majoritatea fabricantilor de motoare.
Yacco LR Organique raspunde la cerintele a peste cincizeci de fabricanti de motoare, majoritatea cu specificatii nationale sau internationale. Astfel, LR Organique este intre altele omologat de Daimler-Chrysler, Fiat, General Motors, DAF, DEUTZ, FORD, MAN.
Diversitatea constructorilor care recunosc tehnologia produsului LR Organique denota cat de universal este acest produs. Se intampla ca acelasi motor sa nu aiba aceeasi recomandare daca apartine unor marci diferite a vehiculului pe care este montat. De exemplu, pe vehiculele Ford si Peugeot se regasesc motoare comune. LR Organique este omologat de Ford pentru aceleasi motoare pentru care PSA recomanda propriul fluid de racire.
Tehnologia produsului LR Organique a fost testata in serviciul unui numar mare de vehicule (peste 500) si timp indelungat (in total, peste 100 de milioane de kilometri).
Aceste probe au confirmat urmatoarele performante, comparativ cu cele ale unui LR clasic:
- consum redus al inhibitorilor de coroziune – de aici caracterul ¨ long life ¨
- protectia superioara a elementelor din aluminiu
- prelungirea duratei de viata a pompelor de apa cu 50% in medie
- excelenta protectie imptriva cavitatiei
- compatibilitate excelenta cu garniturile, furtunurile si alte componente din plastic
- compatibilitate cu LR traditional.
LR ORGANIQUE are o durata de 5 ani (long life), fata de durata de timp in care LR – 35 isi mentine proprietatile si care este de 3 ani.
LR ORGANIQUE este compatibil, miscibil cu celelalte lichide de racire. In amestec cu lichidele traditionale (neorganice), performantele «long life» vor fi diminuate si transferul termic mai putin bun, dar nu vor exista reactii nocive si nici depuneri.
Transferul termic este mai bun la LR Organique decat la LR – 35, deoarece, primul formeaza un strat protector mai subtire decat aditivii traditionali neorganici (silicati, fosfat).
In concluzie, lichidul de racire are 3 functii importante:
1) Omogenizeaza temperatura interna a motorului si evacueaza caloriile. Cerinta este sa aiba o capacitate termica foarte mare ca sa evacueze un maximum de calorii cu o cantitate minima de fluid;
2) Protejeaza motorul contra coroziunii. Pentru aceasta necesita numerosi aditivi (inhibitori) pentru a proteja toate materialele (otel, alama, aluminiu, elemente de sudura, fonta, cupru), fiind in acelasi timp compatibil cu plasticul si elastomerii;
3) Protejeaza impotriva temperaturilor extreme. Protectie la frig, contra inghetului si la cald, ridicand punctul de fierbere al lichidului.
In schita atasata vedem avantajele folosirii lichidului de racire organic fata de antigel, in urma unor probe realizate pe banc, in ceea ce priveste coroziunea si fenomenul de cavitatie.
Magazin: Soseaua Mihai Bravu, Nr. 473, Bucuresti
Telefon: 0722 320 725; 0723 602 922;
Magazin online pe www.yacco-lub.ro
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Grile radiator bmw seria 3 e90/e91 ( 2005-2011 ) 300 Lei Renault megane 16v 2006 2000 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Oglinda stanga ford focus c-max (2003-2007) 38 Lei
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Eleron spoiler tuning sport ford mondeo 5 mk5 st line zetec... 520 Lei Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Eleron spoiler hayon volvo v50 ver2 370 Lei Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Set doua conducte furtunuri caseta directie servo mazda 3... 300 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €