Anvelope de iarna: ghidul soferilor pe intelesul tuturor
- Anvelopele de iarna trebuie montate cat mai urgent
- Avantajele unui pneu de iarna cand vremea este rece
- De ce anvelopele de vara nu sunt bune cand e frig?
In acest sfarsit de saptamana a nins in Romania, inclusiv la Bucuresti, un lucru care nu s-a mai intamplat de acum 26 de ani. Iar asta inseamna un singur lucru: o sa avem parte de o iarna care isi intra in drepturi mai devreme decat de obicei, iar noi, soferii, trebuie sa fim pregatiti. Problema noastra, a romanilor? Credem ca le stim pe toate. Iar zicala "lasa ca merge si asa" ne defineste.
1. Anvelopa de vara si anvelopa de iarna, doua anvelope complet diferite
Culoarea si forma sunt cam singurele trasaturi pe care le impartasesc pneurile de vara cu cele de iarna. In rest, sunt complet diferite. Adica, metodele de fabricare sunt diferite, compozitia cauciucului, profilul, temperatura de lucru si asa mai departe, toate sunt diferentiate. Trebuie sa ne intre bine in cap ca nu degeaba producatorii realizeaza doua tipuri de pneuri separate si ca fiecare este bun la utilizarea intr-un singur anotimp. Daca vrem sa ne credem mai destepti si sa mergem cu pneurile de iarna cand e cald sau cu cele de vara atunci cand e iarna, riscam foarte mult. Si, asa cum am mai spus-o de nenumarate ori, anvelopa de iarna trebuie instalata pe jante cand afara temperatura medie scade sub 7 grade Celsius. Si pneurile de vara trebuie montate inapoi cand afara se face mai cald de 7 grade, temperatura medie a lunii.
2. Anvelopa de iarna nu este o anvelopa de zapada
Lumea crede gresit ca trebuie sa-si puna pneurile dedicate sezonului rece doar cand vine zapada. Este cea mai mare eroare pe care o pot face soferii. Pentru ca, asa cum spun si producatorii, anvelopele de iarna nu sunt anvelope de zapada. Adica ele sunt utilizate in anotimpurile reci chiar daca nu ninge. Inainte de toate, un pneu de iarna este un pneu care se comporta bine pe carosabilul uscat sau umed cand temperatura este scazuta. De acest lucru se ocupa compozitia speciala, care foloseste compusi diferiti fata de cazul pneului de vara, mai moi, ce ii permit materialului sa isi pastreze elasticitatea la temperaturi negative, in timp ce un pneu de vara devine rigid. Asadar, nu trebuie sa ne luam dupa zapada, ci numai dupa temperatura. Nu trebuie sa ne luam initial dupa profil, ci dupa compozitie.
3. Profilul de iarna este special realizat pentru gheata, polei, zapada si umezeala
Dincolo de compozitia speciala care este eficienta cand afara sunt sub 7 grade Celsius, un pneu de iarna mai are si un profil specializat. Adica are suprafata de rulare astfel gandita incat sa faca fata cu brio diferitelor suprafate, cand afara este frig. Un pneu de iarna trebuie sa se comporte bine pe uscat, pe umezeala, pe polei, gheata sau zapada. De aceea, profilul unui pneu de iarna este mai pronuntat, pentru carosabilul acoperit de zapada, are blocurile de contact suprapuse si inegale ca sa faca fata mersului pe gheata, are o textura mai moale care nu se intareste ca sa faca fata franarii pe asfalt uscat si umed. Asadar, profilul pneului de iarna este cu totul special, dar gandit sa functioneze bine in conditii de frig. Asadar, si in acest caz, temperatura de lucru este principalul aspect.
4. Anvelopele scumpe nu fac aceeasi treaba ca cele ieftine
Suntem siguri ca romanii nu sunt cei mai bogati soferi din Europa si se uita la bani cand vine vorba de anvelope. Nu degeaba, marcile cele mai cautate sunt cele medii, precum Debica, Fulda, BF Goodrich, Klebber, Sava si asa mai departe. Pe locul doi in topul vanzarilor se afla, din pacate, marcile no-name sau chinezesti, marci care sunt foarte ieftine dar duc lipsa de calitate si siguranta. Abia pe locul 3 se afla pneurile marilor producatori, cum ar fi Michelin, GoodYear, Continental sau Pirelli. Si asta se intampla din cauza preturilor destul de mari. Insa trebuie stiut ca nu degeaba pretul este mare la un pneu care este produs de o marca cunoscuta. Un astfel de pneu este testat indelung, este realizat cu mijloacele de ultima generatie, cu materiale de calitate superioara, are un profil gandit de o armata de ingineri si rezista mult mai bine in orice conditii fata de un pneu ieftin. In schimb, o anvelopa ieftina are un pret mic pentru ca nu s-au investit multi bani in testare, in materiale sau in pregatirea angajatilor fabricii. Asadar, cine crede ca un pneu ieftin face acelasi lucru cu unul scump, cam greseste...
5. Pneurile all-season = anvelope de vara cu profil de iarna
Sunt destui cei care cred ca daca isi cumpara pneuri mixte, sau all-season, fac o afacere buna si economisesc bani. Nimic mai gresit. Un pneu mixt, cu care producatorul spune ca se poate merge si vara, dar si iarna, avand semnul M+S, este la origine un pneu realizat dupa standardele unuia de vara. Adica materialele sunt gandite sa fie eficiente cand afara este cald, peste 7 grade Celsius. Dar, ca sa fie utilizabil si iarna, are un profil special, care, de obicei, este impartit in doua zone, una fiind cu profil exclusiv de iarna, cu blocuri pronuntate si striatii in zig-zag. Prin urmare, cu aceste pneuri se poate merge si cand e frig, si pe zapada, insa la franare, la viteza mare, sau in alte situatii extreme, pneul se va comporta prost. Nu degeaba se zice ca o anvelopa mixta e buna la orice, dar e foarte proasta in orice situatie. Asadar, sfatul nostru este sa va bagati mintile in cap si sa va luati cate un set de pneuri pentru fiecare sezon.
6. Pneurile second-hand sunt bune de ceva?
Da, insa trebuie sa respecte doua trasaturi: sa nu fie mai vechi de 2-3 ani si sa aiba un profil mai mare de 5 mm. Mai precis, o anvelopa cu care s-a mers deja mai mult de 3 ani, este o anvelopa cu semne de intrebare. Nu stie nimeni cum a fost depozitata, cum s-a circulat cu ea, la ce temperatura a fost lasata pe timp de vara si asa mai departe. Un pneu incepe sa-si piarda din proprietati dupa 5 ani, dar, asa cum se intampla in cazul romanilor, daca acestea nu sunt depozitate vertical, in locuri cu temperatura constanta, pneul isi pierde din caracteristici si dupa 2-3 ani. Asadar, daca tot luam pneuri la mana a doua dorind sa facem o economie de bani, macar sa cautam niste pneuri vechi de maximum 2-3 ani. Si asta reusim sa deslusim uitandu-ne la DOT-ul pneului: ultimele doua cifre sa fie 11, 12 sau 13, adica fabricate in 2011, 2012 sau 2013. Si, de ce nu, chiar in 2014. In rest, cu privire la profil, acesta trebuie sa treaca testul monedei de 5 bani. Orice anvelopa de iarna care are mai putin de 5 mm in carne, nu mai este anvelopa de iarna!
In concluzie, trebuie sa stim aceste lucruri si sa ni le amintim cand vrem sa cumparam pneuri de iarna. E bine sa investim ceva mai mult in niste anvelope noi, intr-un set complet de 4 bucati, realizate de un producator de renume, ca sa avem garantia unei rezistente in timp indelungate, dar sa ne si bucuram de siguranta mai multa, de un comportament bun in conditii de ploaie, ninsoare sau gheata, de o franare buna si chiar de o economie de carburant la rulare. Stim, un set de pneuri noi nu este ieftin, dar daca ne gandim la siguranta noastra si a celor din masina, banii incep sa nu mai aiba valoare.
DACA VREI CEA MAI BUNA SI MAI LARGA OFERTA DE ANVELOPE DE IARNA DIN ROMANIA,
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Vw touran diesel 2011 5790 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €