Masina second-hand a saptamanii: Dacia Logan 1 (2004-2012)
- Primul Logan s-a fabricat intre 2004 si 2008
- In 2008 masina a avut parte de un facelift
- Dacia a vandut peste 1.5 milioane de modele Logan
Daca exista in tara noastra o masina pe care o intalnim la doi pasi, daca exista o masina care a fost cumparata in mai multe exemplare ca oricare alt model, daca exista vreo masina nationala, aceea este Dacia Logan, prima generatie. Iata mai jos un scurt ghid pentru cei care doresc sa cumpere un Logan la mana a doua.
4 variante de caroserie pentru Dacia Logan Mk 1
Dacia Logan s-a nascut in urma unei vizite a oficialilor Renault in Rusia. Acestia si-au dat seama ca autoturismele Lada care costau in jur de 6000 de Euro se vindeau ca painea calda, in timp ce vehiculele marcii franceze ce aveau preturi incepand de la 12.000 de Euro stateau in reprezentanta. Asa s-a nascut ideea producerii unui automobil ieftin, care, la inceputurile sale, chiar asa se "marketiza": Dacia Logan, masina de 5.000 de Euro!
In 2004, atunci cand a iesit pe piata, Dacia Logan avea insa un pret de 5.900 de Euro si putea ajunge pana la 11.200, dar tot era cea mai ieftina varianta in segmentul sau. Masina a fost dezvoltata in totalitate in Franta, iar proiectul a fost realizat in cele din urma la uzina Dacia de la Mioveni, dupa ce francezii au investit sume serioase in liniile noi de productie. In iunie 2004, Dacia a lansat oficial modelul Logan.
La acea vreme, Logan se vindea numai cu o caroserie sedan. Si se vindea ca fiind o masina spatioasa, confortabila, economica si care oferea strictul necesar oricarui sofer. In varianta standard, cea mai ieftina, Logan era dotat cu motor 1.4i de 75 cp realizat de Renault, avea doar airbag pentru sofer, nu avea servo, aer conditionat si absolut nimic electric la bord. Optional insa, clientii puteau beneficia de motorul 1.6i de 85 cp, aer conditionat manual, geamuri si oglinzi electrice, airbag si pentru pasager, jante din aliaj, sistem audio si inca cateva dotari.
In 2006 a fost lansata si varianta MCV, adica un break care putea transporta 7 pasageri, iar un an mai tarziu a fost pusa in vanzare si varianta Logan VAN, adica un MCV care avea portierele pline si nu avea geamuri pe lateralele spate. Chiar daca era o masina utilitara, Logan VAN avea aceleasi portiere care se deschideau normal, in loc sa aiba usi culisante, tot din motive de pret. In septembrie 2007 a aparut si ultima varianta de caroserie pentru Dacia Logan Mk 1, si anume Dacia Logan Pick-Up, o masina cu 2 locuri care aducea aminte de clasicul "Papuc".
6 motorizari pentru Romania
In momentul lansarii, Logan era disponibil cu motoare pe benzina de 1.4 si 1.6, aspirate, oferind numai 75, respectiv 85 cp. In 2005 a intrat in oferta si motorul pe motorina 1.5 dCi de 85 cp, iar in 2006 a intrat pe piata si motorul 1.6 cu 16 supape care oferea 105 cp. Ulterior au mai fost disponibile si motorul 1.5 dCi de 85 cp in anul 2007, iar in 2009 a fost introdus si motorul de 1200 cmc cu 16 valve care oferea 75 cp.
4 variante de echipare
Ca sa faca lucrurile simple, Dacia a vandut mereu modelele sale, de la Logan incoace, in diverse variante de echipare. Prima generatie de Logan s-a vandut cu 4 variante de echipare: Ambiance, Preferance, Laureate si Ambition. Prima optiune, cea mai ieftina, avea airbag pentru sofer, capace la roti si inchidere centralizata. Echiparea Preferance venea in plus cu airbag pentru pasager, servodirectie, geamuri electrice fata, radio, tetiere pentru bancheta si inchidere pe telecomanda. Abia la echiparea Laureate, in afara de cele mentionate mai sus, venea aerul conditionat, computer de bord, oglinzi electrice si scaun sofer reglabil pe mai multe directii. Echiparea "bogatilor" numita Ambition mai avea in plus si sistem ABS, geamuri electrice spate, CD Player si jante din aliaj. Motorul de 1.6i era disponibil doar pe echiparile de top, Preferance si Ambition.
In 2008, Dacia Logan a primit un facelift care presupunea mici modificari estetice in partea frontala si in spate, iar la interior niste mici imbunatatiri la bord si la fetele de usi.
Motorizari populare
Daca privim in jur, se remarca doua motoare ce se regasesc pe majoritatea masinilor Logan care circula in trafic: motorul de 1.4 pe benzina si cel de 1.5 dCi pe motorina. Motorul 1.4i este atat de popular pentru ca romanii si-au cumparat foarte multe Dacii Logan cu echipare de baza la care mai adaugau eventual numai aerul conditionat, iar propulsorul pe motorina care a fost introdus in 2005 a fost ales de romani, chiar daca era mai scump, datorita consumului redus. Cele mai rare sunt modelele cu propulsorul 1.6i 16V si cel de 1.2 16V, acestea fiind introduse ceva mai tarziu pe piata.
Probleme des intalnite la Dacia Logan
In ciuda multor plangeri referitoare la problemele motorului 1.5 dCi, acesta este extrem de fiabil. Numai 1 din 50 de soferi se plange ca a avut probleme cu injectoarele. Insa aceste probleme sunt cauzate in principal de calitatea slaba a motorinei si de faptul ca romanii circula cu putin carburant in rezervor, cu becul aprins mai tot timpul. Nu este o problema specifica acestui motor, nu este un defect de fabricatie. Daca este folosita motorina de calitate, injectoarele nu vor ceda niciodata.
Oricum, cert este ca posesorii de masini cu motorul 1.5 dCi sunt cei care pot spune ca au intalnit ceva probleme. Motoarele pe benzina, in afara de un consum ceva mai ridicat, nu au avut probleme specifice de niciun fel. La motoarele pe motorina, au mai aparut probleme cu debitmetrul, injectoarele, pompa de carburant, turbina, filtrul de particule (unde exista) si in cazuri izolate cu bujiile incandescente.
Insa o problema generala este cea legata de tabla exterioara. Pentru ca Dacia, alaturi de cei de la Renault, pentru a putea obtine un pret asa de scazut, a fost nevoita sa realizeze masina cu o tabla subtire. Si primele modele de Logan care deja au peste 10 ani, incep sa cedeze in urma intemperiilor vremii: ierni, solutii de dezsapezire, soare, ploaie, etc. Asa ca nu trebuie sa ne mire ca foarte multe Dacii Logan incep acum sa aiba probleme cu rugina la contra-aripi, deasupra rotilor, in colturile portierelor si la praguri. Asadar, cand vrem un Logan, trebuie sa fim atenti la rugina.
Preturile din Romania pentru Dacia Logan Mk 1
Loganurile din primii ani de fabricatie costa de la 1600 de Euro in sus, inmatriculate in Romania. Un Logan din 2006, cu motorul 1.5 dCi si cu echipare Preferance, are un pret de 2500-3000 de Euro. Cu cat anul de fabricatie este mai recent, cu atat pretul creste. Adica un Logan MCV din 2011 sau 2012, cu toate dotarile posibile, costa chiar si 7400 de Euro.
Cine doreste insa o masina normala, in stare tehnica buna, trebuie sa scoata intre 3000 si 4000 de Euro. La banii astia gasesti un Logan cu motorul 1.5 dCi care consuma putin, in stare tehnica foarte buna, care sa aiba aer conditionat, geamuri electrice, ABS si chiar jante din aliaj.
Recomandarea 4Tuning
E clar ca cine isi cumpara un Logan nu cauta performante si nici nu planuieste sa participe la cursele de acceleratie. In schimb, isi doreste un mijloc ieftin de deplasare. Motiv pentru care noi recomandam un Logan MCV 1.5 dCi de 85 cp. Este o masina foarte spatioasa, in care intra orice, o masina care consuma extrem de putin, in jur de 7,5 litri in oras prin aglomeratie cu aerul conditionat pornit si aproximativ 5,2 litri la drum intins cu masina plina. In plus, motorul pe motorina 1.5 dCi este foarte fiabil si economic. Trebuie doar sa te asiguri ca verifici bine masina, ca o pui pe tester sa vezi daca sunt erori si ca verifici starea tehnica a motorului in cel mai mic detaliu: compresie, scurgeri ulei, presiune turbo, etc. Daca gasesti un Logan dCi cu putini kilometri de care proprietarul a avut grija, poti sa mergi cu acea masina fara probleme inca 10 ani.
Avantaje Dacia Logan
- pret mic
- intretinere ieftina
- piese usor de gasit noi sau second-hand
- spatioasa
- economica
- dotarile necesare
Dezavantaje Dacia Logan
- siguranta scazuta
- timbrul de mediu ce trebuie platit
- tabla subtire
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Kia carens euro 5b 2015 8350 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €