Asa arata viitorul oare? Motorul in 5 timpi: cum functioneaza si de ce este mai bun

Asa arata viitorul oare? Motorul in 5 timpi: cum functioneaza si de ce este mai bun
  • Cum functioneaza un motor cu 5 timp?
  • Hibrid intre diesel si benzina
  • Avantajele unui motor in 5 timpi
Distribuie pe Facebook

Un cititor ne-a sugerat sa scriem ceva despre motorul care functioneaza in 5 timpi. Si ii multumim pentru propunere! Pana acum, majoritatea dintre noi stiau ca motoarele termice de pe vehicule pot fi de doua feluri: in 2 sau 4 timpi. Dar iata ca exista si un motor mai performant care are 5 cicluri de functionare.

Va povesteam recent pe indelete ce inseamna ca un motor in 4 timpi. Adica va explicam cum functioneaza toate propulsoarele termice de pe masinile noastre, motoare moderne care sunt toate cu 4 timpi. Dar iata ca azi am mai aflat ceva nou, si anume ca exista in dezvoltare un motor cu 5 timpi care ar putea ajunge in viitor sub capotele tuturor vehiculelor.

Gerhard Schmitz este un belgian care a venit cu ideea si proiectul unui motor cu 5 timpi, insa astfel de motoare nu au fost ulterior fabricate decat in numar mic, doar pentru a demonstra eficienta acestui ansamblu. Din pacate, pana acum, aceste propulsoare care prezinta o serie de avantaje fata de motoarele conventionale nu au fost primite cu bratele deschise si nici nu si-au gasit locul in piata.

Cum functioneaza un motor cu 5 timp?

Daca un motor cu 4 timpi are exact 4 timpi (cicluri) de functionare, e clar ca unul cu 5 timpi are unul in plus. In cazul motorului 4T, acesti timpi sunt ADMISIE, COMPRESIE, APRINDERE si EVACUARE. In cazul unui motor 5T, mai apare un timp numit APRINDERE EXTINSA.

Proiectul unui motor cu 5 timpi prezinta un motor cu 3 pistoane: doua pistoane mici obisnuite de presiune mare si un piston mare de presiune joasa. In cele doua pistoane de presiune mare au loc cei 4 timpi obisnuiti, ca la un motor normal. Insa gazele, in loc sa iasa ulterior prin evacuare, trec in cilindrul mare central, unde mai sunt comprimate ca intr-un motor diesel, dupa care scoase definitiv pe esapament.

Hibrid intre diesel si benzina

Un motor cu 5 timpi putem spune ca are doua pistoane care merg ca la un motor pe benzina si un piston care merge pe compresie, ca la diesel. Scopul este sa eficientizeze arderea si sa aiba emisii cat mai mici, lucru reusit de faptul ca gazele de evacuare mai sunt comprimate o data si arse inainte sa iasa. De aici reiese un consum foarte mic de combustibil si un motor ecologic.

Avantajele unui motor in 5 timpi

In prezent exista o singura companie, numita Ilmor Engineering din Anglia, care promoveaza acest motor. Si motorul 5T se promoveaza cu ajutorul catorva avantaje: consum redus, emisii scazute, putere mare, cuplu mare, capacitate cilindrica mica, spatiu compact prin constructie, greutate redusa.

Dezavantajele unui motor cu 5 timpi

Dar nu degeaba motoarele in 5 timpi nu au prins, inca, la public. Pentru ca au si cateva dezavantaje. E vorba, in primul rand, de costul mare de productie. Urmeaza faptul ca motorul nu este cel mai echilibrat si este supus la vibratii. Este si un motor zgomotos, din cauza ultimului ciclu care se comporta ca o camera de compresie suplimentara. Si un alt neajuns este faptul ca vorbim de motor care lucreaza la temperaturi foarte inalte, ceea ce presupune un sistem de racire sofisticat.

Oricum, istoria ne-a invatat multe lucruri. Au fost motoare cu 2 timpi, au fost motoare rotative si inca se dezvolta motoare fara axe cu came si tot felul de nebunii. Au fost motoare in 5 timpi sau chiar in 6 timpi, insa se pare ca motorul termic modern ramane, in continuare, cel in 4 timpi. Suntem curiosi ce ne rezerva viitorul, dar nu strica sa mai aflam, din cand in cand, si cateva lucruri noi.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 14 Noiembrie 2016