Asa arata viitorul oare? Motorul in 5 timpi: cum functioneaza si de ce este mai bun
- Cum functioneaza un motor cu 5 timp?
- Hibrid intre diesel si benzina
- Avantajele unui motor in 5 timpi
Un cititor ne-a sugerat sa scriem ceva despre motorul care functioneaza in 5 timpi. Si ii multumim pentru propunere! Pana acum, majoritatea dintre noi stiau ca motoarele termice de pe vehicule pot fi de doua feluri: in 2 sau 4 timpi. Dar iata ca exista si un motor mai performant care are 5 cicluri de functionare.
Va povesteam recent pe indelete ce inseamna ca un motor in 4 timpi. Adica va explicam cum functioneaza toate propulsoarele termice de pe masinile noastre, motoare moderne care sunt toate cu 4 timpi. Dar iata ca azi am mai aflat ceva nou, si anume ca exista in dezvoltare un motor cu 5 timpi care ar putea ajunge in viitor sub capotele tuturor vehiculelor.
Gerhard Schmitz este un belgian care a venit cu ideea si proiectul unui motor cu 5 timpi, insa astfel de motoare nu au fost ulterior fabricate decat in numar mic, doar pentru a demonstra eficienta acestui ansamblu. Din pacate, pana acum, aceste propulsoare care prezinta o serie de avantaje fata de motoarele conventionale nu au fost primite cu bratele deschise si nici nu si-au gasit locul in piata.
Cum functioneaza un motor cu 5 timp?
Daca un motor cu 4 timpi are exact 4 timpi (cicluri) de functionare, e clar ca unul cu 5 timpi are unul in plus. In cazul motorului 4T, acesti timpi sunt ADMISIE, COMPRESIE, APRINDERE si EVACUARE. In cazul unui motor 5T, mai apare un timp numit APRINDERE EXTINSA.
Proiectul unui motor cu 5 timpi prezinta un motor cu 3 pistoane: doua pistoane mici obisnuite de presiune mare si un piston mare de presiune joasa. In cele doua pistoane de presiune mare au loc cei 4 timpi obisnuiti, ca la un motor normal. Insa gazele, in loc sa iasa ulterior prin evacuare, trec in cilindrul mare central, unde mai sunt comprimate ca intr-un motor diesel, dupa care scoase definitiv pe esapament.
Hibrid intre diesel si benzina
Un motor cu 5 timpi putem spune ca are doua pistoane care merg ca la un motor pe benzina si un piston care merge pe compresie, ca la diesel. Scopul este sa eficientizeze arderea si sa aiba emisii cat mai mici, lucru reusit de faptul ca gazele de evacuare mai sunt comprimate o data si arse inainte sa iasa. De aici reiese un consum foarte mic de combustibil si un motor ecologic.
Avantajele unui motor in 5 timpi
In prezent exista o singura companie, numita Ilmor Engineering din Anglia, care promoveaza acest motor. Si motorul 5T se promoveaza cu ajutorul catorva avantaje: consum redus, emisii scazute, putere mare, cuplu mare, capacitate cilindrica mica, spatiu compact prin constructie, greutate redusa.
Dezavantajele unui motor cu 5 timpi
Dar nu degeaba motoarele in 5 timpi nu au prins, inca, la public. Pentru ca au si cateva dezavantaje. E vorba, in primul rand, de costul mare de productie. Urmeaza faptul ca motorul nu este cel mai echilibrat si este supus la vibratii. Este si un motor zgomotos, din cauza ultimului ciclu care se comporta ca o camera de compresie suplimentara. Si un alt neajuns este faptul ca vorbim de motor care lucreaza la temperaturi foarte inalte, ceea ce presupune un sistem de racire sofisticat.
Oricum, istoria ne-a invatat multe lucruri. Au fost motoare cu 2 timpi, au fost motoare rotative si inca se dezvolta motoare fara axe cu came si tot felul de nebunii. Au fost motoare in 5 timpi sau chiar in 6 timpi, insa se pare ca motorul termic modern ramane, in continuare, cel in 4 timpi. Suntem curiosi ce ne rezerva viitorul, dar nu strica sa mai aflam, din cand in cand, si cateva lucruri noi.
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Renault megane 16v 2006 2000 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €