Atentie, soferi! Iarna se apropie si incepe sezonul pneurilor de iarna. Ce trebuie sa stim!

Atentie, soferi! Iarna se apropie si incepe sezonul pneurilor de iarna. Ce trebuie sa stim!
  • Nu exista o data anume de "incaltare" a anvelopelor de iarna
  • Fuga la vulcanizare cand afara sunt sub 7 grade Celsius!
  • Anvelopele de iarna noi, investitie desteapta pe termen lung
Distribuie pe Facebook

Deja cand in Bucuresti vedem copacii scuturandu-se si pe jos e plin de frunze galbene, inseamna ca la munte deja ninge. De fapt, chiar au fost anuntate primele ninsori din iarna lui 2016 la altitudini mari, iar orasele de la munte incep sa aiba temperaturi apropiate de zero pe timp de noapte. E clar ca iarna vine si, odata cu ea, sezonul anvelopelor de iarna.

1. Nu exista o data anume de "incaltare" a anvelopelor de iarna

Candva, la inceputul legii care ii obliga pe soferi sa aiba montate pe automobile pneuri de iarna, se vehicula un anumit interval, cuprins parca intre 1 noiembrie si 1 martie, in care era musai sa fii pregatit de sezonul rece. Adica daca in acea perioada erai prins ca circuli fara anvelope de iarna, erai amendat pe loc.

Ei bine, acest interval a fost doar un zvon, pentru ca legea spune clar ca nu e vorba de niciun interval anume, ci de acel moment in care carosabilul este acoperit cu gheata, polei sau zapada. Cu alte cuvinte, daca ninge si in trafic sunt conditii de zapada, trebuie sa ai anvelope de iarna. Indiferent ca este luna ianuarie sau august.

Atenie, soferi! Iarna se apropie si incepe sezonul pneurilor de iarna. Ce trebuie sa stim!

2. Anvelopele de iarna sunt, in primul rand, anvelope pentru temperaturi joase

Cine crede ca pneurile de iarna sunt doar pentru circulatia pe zapada si gheata greseste amarnic. In primul rand, anvelopele de iarna sunt niste anvelope gandite special pentru a se comporta bine atunci cand afara sunt temperaturi joase. Adica isi pastreaza proprietatile de aderenta, franare si uzura cand e frig, lucru pe care anvelopele de vara nu o pot face.

Nu degeaba, in anumite tari, sunt obligatorii anvelopele de iarna in sezonul rece chiar daca nu ninge niciodata. Sunt obligatorii pentru ca este frig, se face polei sau gheata pe jos, iar din cauza ca multe luni este temperatura joasa, o masina cu pneuri de vara nu ar putea sa franeze in conditii de siguranta maxima. Asadar, pneurile de iarna nu sunt doar de zapada!

3. Fuga la vulcanizare cand afara sunt sub 7 grade Celsius!

Acum termometrele arata in mai toata tara circa 10-14 grade. Adica inca este cald, dar curand, luna viitoare, o sa vedem ca temperatura scade si ca media zilnica o sa ajunga la 5 grade. Specialistii in anvelope spun clar ca in momentul in care temperatura medie de peste zi este mai mica de 7 grade, e timpul sa trecem la anvelopele de iarna. Asta inseamna ca noaptea este si mai frig, chiar temperaturi negative.

Asadar, in saptamana in care vedem ca ziua temperatura nu sare de 7 grade, e timpul sa mergem la vulcanizare. E clar ca daca mai vine vreun val de caldura, o sa dureze 1-2 zile. Mai mult, e bine sa mergem la vulcanizare din timp, pentru ca atunci cand o sa ninga, multi soferi se vor ingramadi fara sa stie ca, de fapt, le-au pus prea tarziu si ca au circulat la risc.

Atenie, soferi! Iarna se apropie si incepe sezonul pneurilor de iarna. Ce trebuie sa stim!

4. Testeaza anvelopele de iarna daca mai sunt bune

In Romania, soferii nu au, din pacate, cultura sigurantei rutiere si pun mai presus de tot banii din buzunar. Ceea ce este de inteles, la felul in care o duce tara noastra, dar daca ne gandim nitel, ne vom da seama ca un set nou de anvelope ne poate scuti de multe cheltuieli. In primul rand, trebuie sa verificam pneurile de iarna pe care le avem. La profil, cu moneda de 5 bani, daca "floarea" este pana la dunga sau mai mare.

Orice anvelopa de iarna, daca are profil mai mic de 5 mm nu mai este de iarna, poate fi aruncata la gunoi. Insa nu doar carnea conteaza. Pentru ca trebuie sa verificam si laturile daca prezinta crapaturi: degeaba avem un pneu cu multa carne, aproape nou, daca e vechi de cativa ani si a inceput sa prezinte crapaturi. In final, verificam uzura sa fie uniforma. Daca nu corespunde acestor cerinte, trebuie sa ne luam neaparat un set nou.

5. Anvelopele de iarna noi, investitie desteapta pe termen lung

Din pacate, multi conducatori auto din tara noastra apeleaza la anvelope second-hand, bucurandu-se ca dau bani mai putini. Insa daca verificam piata anvelopelor, ne vom da seama ca exista si pneuri noi accesibile, de la producatori cunoscuti, dar nu premium. Mai bine mai punem 100 de lei in plus la fiecare anvelopa si ne luam un set nou, decat sa cumparam cine stie ce set rulat. Majoritatea nu se uita cand cumpara anvelope SH decat la profil: daca au carne, sunt bune.

Dar trebuie luate in consideratie si vechimea, adica DOT-ul, dar si starea generala, imbatranirea si uzura. Riscam cumparand un set de pneuri SH sa nu avem o aderenta buna la demaraj, sa ramanem impotmoliti, iar la franare sa ne ducem ca sania. In plus, daca pneul este foarte vechi, mai vechi de 4-5 ani, proprietatile de a oferi o aderenta pe timp rece incep sa dispara. Si, in anul urmator, ne trezim ca vrem sa luam alte cauciucuri. Asadar, cea mai desteapta investitie este intr-un set nou, care ne va tine mai mult timp si ne va ajuta sa cheltuim mai putin in timp.

Atenie, soferi! Iarna se apropie si incepe sezonul pneurilor de iarna. Ce trebuie sa stim!

In concluzie, acum, inainte sa inceapa nebunia iernii, arunca un ochi pe setul de anvelope de iarna pe care le ai si vezi daca mai sunt bune. Daca sunt bune, du-te la vulcanizare din timp, imediat cum temperatura de afara scade sub 7 grade. Daca nu mai sunt bune, cauta un set de pneuri noi pe care sa cheltui exact in functie de masina ta: daca ai o masina normala, de familie, o sa achizitionezi un set mai ieftin, daca ai o masina de performanta, o sa dai mai multi bani. Ceea ce este normal, ca o anvelopa Fulda nu o sa ofere niciodata franarea si aderenta unui Michelin Super Sport. Dar nici nu vei avea nevoie de asemenea performanta pe o Skoda Fabia, dar daca ai un Audi RS5, e clar ca trebuie sa pui ceva potrivit. Asadar, totul este sa stii ce masina conduci ca sa alegi pneul potrivit.

Distribuie pe Facebook
mai multe