Ce inseamna la un motor RAPORT DE COMPRESIE si cu ce ne ajuta sa stim care e acela?

Ce inseamna la un motor RAPORT DE COMPRESIE si cu ce ne ajuta sa stim care e acela?
  • Cu cat este mai mare raportul, cu atat puterea e mai mare
  • Motoarele aspirate, raport mic de compresie
  • 9:1 raportul de compresie al Daciei 1300
Distribuie pe Facebook

Cu totii am auzit si am citit in descrierea diverselor motorizari de masina despre raportul de compresie. Si am vazut diverse valori, dar niciodata nu am stiut ce inseamna si la ce se refera raportul de compresie. Pana acum.

Pe langa putere, kilowati, capacitate cilindrica si alte informatii, o sa gasim in descrierea oricarui motor si raportul de compresie. Acesta ne arata o valoare inutila pentru soferul de rand, care nu spune nimic, dar prin acest raport ne putem da seama daca vorbim de un propulsor obisnuit sau de unul de performanta.

Raportul de compresie este raportul dintre volumul camerei de ardere dintr-un piston cand acesta este in pozitia cea mai de jos si volumul camerei de ardere cand pistonul este in pozitia cea mai ridicata. Pentru inteles tuturor, un raport de 10:1 inseamna ca putem grada in 10 unitati egale volumul camerei cand pistonul este coborat si ca acesta, cand va urca, o sa formeze o camera de ardere cat o unitate.

Raport de compresie motorPistonul coboratRaport de compresie motorPistonul ridicat

Motorul de Dacia 1300 din anii '70 avea un raport de compresie de 9:1, in timp ce motoarele de Logan 1.4 si 1.6 MPI au un raport de 9,5:1. In acelasi timp, un motor de BMW M3 are un raport de compresie de 11:1. Asta inseamna ca motorul are compresie mai mare, adica pistonul comprima mai mult amestecul de carburant si, odata aprins, produce mai multa putere. Cu alte cuvinte, cu cat este mai mare raportul de compresie, cu atat este mai mare puterea.

Trebuie retinut insa ca motoarele de performanta, de competitie, ajung sa aiba un raport de compresie chiar si de 12,5:1, dar numai cu carburant special de curse. Pentru ca altfel, cu benzina de la pompa, explozia din piston nu ar fi suficient de puternica pentru aprinderea totala a combustibilului si ar aparea detonatii care vor face pagube mari in motor.

Asadar, raportul de compresie este, asa cum ii spune si numele, unitatea de masura care ne spune cat de mult se comprima amestecul de aer cu benzina in camera de ardere a unui piston. Poate ca nu este ceva de interes pentru oricine, dar macar atunci cand te va intreba cineva, o sa stii ce sa-i raspunzi!

Distribuie pe Facebook
mai multe