Cum ar putea interzice statul roman masinile inscrise in Bulgaria: 4 metode reale

Cum ar putea interzice statul roman masinile inscrise in Bulgaria: 4 metode reale
  • ITP obligatoriu in Romania
  • Luarea in evidenta la vama
  • Rovinieta speciala pentru masinile straine
Distribuie pe Facebook

Incepe sa se stranga latul tot mai mult asupra masinilor inmatriculate in alte tari dar care circula in Romania. Incet-incet, autoritatile romane vor sa limiteze accesul la libera circulatie a vehiculelor cu numere straine ce depasesc o anumita perioada de timp petrecuta la noi in tara.

In tarile din vest ai drept de circulatie daca esti cu o masina cu numere de Romania foarte limitata. De exemplu, in Belgia, daca esti prins cu masina inscrisa in Romania, esti trecut automat de politie intr-o baza de date fara sa ti se faca nimic. Daca mai esti prins alta data, dupa ce trec 30 de zile, primesti amenda 600 de Euro. Daca esti prins ca nu ti-ai schimbat numerele a treia oara, ramai fara masina care iti este confiscata. Simplu si la obiect.

Iar aceasta practica de limitare a circulatiei masinilor straine pe teritoriul tarii se intalneste mai peste tot in vestul Europei. Deoarece este absolut normal ca cetatenii care platesc taxe si impozite si care au autoturismele inmatriculate cum trebuie in tara respectiva sa fie diferentiati intr-un fel. Strainilor nu li se pare normal ca un alt strain, cum ar fi un roman venit la munca, sa aiba voie sa circule cu masina mai mult de 90 de zile. Pentru ca el nu plateste in acea tara impozit la masina respectiva, asa ca nu e normal sa se foloseasca de infrastructura rutiera gratuit...

Numai in Romania, momentan, nu s-a gasit o solutie la numarul mare de vehicule straine care circula nestingerite, fara limita de timp. Nu pentru ca am fi in Uniunea Europeana si ca este dreptul oricui sa circule oricand, oricum, ci pentru ca nu se vrea. Da, este dreptul oricui sa circule cu numerele din tara lui, dar sa tranziteze, sa viziteze, nu sa ramana permanent. Asa cum se intampla la noi, de exemplu, cu autoturismele inscrise la vecinii bulgari.

Care este problema cu masinile pe Bulgaria? Ca majoritatea sunt niste carucioare umblatoare, intr-o stare tehnica deplorabila, gata oricand sa produca accidente grave in traficul din Romania. Daca aceste masini ar fi din punct de vedere tehnic OK, asa cum trebuie, iar inspectiile si asigurarile ar fi pe bune, atunci nu ar avea nimeni nimic de comentat. Insa, din pacate, numarul soferilor romani pagubiti in trafic de masini bulgaresti care nu primesc despagubiri de la RCA-ul din Bulgaria este urias. La fel si cazurile de accidente produse de cazanele bulgaresti. Asa ca, in prezent, cum este acum situatia, masinile pe Bulgaria necesita limitare urgenta. Asa se gandesc si autoritatile care au cateva idei pe care le vor pune in aplicare in 2017.

1. ITP obligatoriu in Romania

O metoda care deja a inceput sa fie folosita este obligativitatea masinilor de Bulgaria sa aiba ITP in Romania. Momentan, RAR le permite acestor automobile sa-si faca ITP-ul in Romania, dar nu ii obliga. Insa am putea vedea o schimbare legislativa care sa spuna ca un ITP bulgaresc, care de obicei e valabil 12 luni, sa fie valabil in Romania doar 3 luni. Motiv pentru care posesorii de asemenea vehicule sa fie obligati sa-si faca inspectia tehnica periodica la o unitate RAR.

2. Luarea in evidenta la vama

O alta solutie ar putea fi inregistrarea tuturor masinilor cu numere bulgaresti intr-o baza de date, imediat cum intra in tara. Pentru ca oricum o data pe an trebuie sa mearga la bulgari sa faca ITP, Asigurare si sa achite taxele, asa ca atunci cand revin, sa fie trecute intr-o baza de date a Politie Rutiere in care sa fie mentionat si posesorul, utilizatorul, numar inmatriculare, serie de caroserie. Acesta ar fi un prim-pas pentru o limitare eficienta si absolut normala a masinilor straine, asa cum se intampla si afara. In orice tara civilizata, cand o masina straina este oprita, politia ii trece datele intr-o baza de date.

3. Rovinieta speciala pentru masinile straine

Toate vehiculele care circula in Romania trebuie sa aiba taxa de drum achitata. Insa pentru cele pe Bulgaria, autoritatile ar putea implementa o taxa de drum speciala. Una la mana, pentru ca numerele straine si cele de Bulgaria nu sunt monitorizate si inregistrate de camerele video de rovinieta, asa ca orice posesor care are o asemenea masina poate sa circule fara taxa platita si fara sa fie tras la raspundere. Adica sunt riscuri mai mari de neplata din partea acestora. Si doi la mana, pentru ca nu sunt vehicule inscrise in Romania pentru care se plateste impozit, autoritatile ar putea obliga aceste vehicule sa achite o rovinieta speciala, de 10 ori mai mare ca cea actuala. Sau una obisnuita limitata la 90 de zile, fara posibilitatea de a mai face una pe acelasi numar.

4. Impozitarea automata a utilizatorilor de vehicule bulgaresti

Majoritatea masinilor pe Bulgaria sunt inscrise pe firme si soferul roman este trecut la utilizator. Sau sunt direct trecute persoane fizice. Oricum, masinile inmatriculate acolo sunt bagate intr-o evidenta, asa cum se intampla in Romania cu DRPCIV. Institutia din Bulgaria ar putea sa trimita periodic informari cu privire la romanii care au buletine de Romania dar sunt trecuti ca utilizatori sau proprietari ale unor masini cu numere bulgaresti, iar statul roman ar putea sa introduca aceste persoane automat ca fiind proprietare de vehicule si sa fie impozitate intocmai. Adica Gigel care conduce un X5 cu motor 4.4 pe Bulgaria, sa se trezeasca peste noapte ca are de achitat impozitul la Fisc pentru acest motor. Pe care il utilizeaza in Romania, la fel ca soferii cu masini inmatriculate in Romania.

Indiferent de masurile luate, e clar ca cele cateva zeci de mii de vehicule inscrise in Bulgaria dar care circula in Romania sunt o pierdere pentru bugetul local. Aceste masini uzeaza reteaua de drumuri si infrastructura, dar nimeni nu achita nimic pentru ele in Romania. Asa ca diverse ministere au inceput sa ridice antenele si sa caute masuri pentru limitarea circulatiei a masinilor straine, asa cum fac si alte tari din Uniunea Europeana. Daca masinile romanesti nu au voie sa circule mai mult de 90 de zile in Germania, de ce sa-i lasam pe altii sa mearga cat vor la noi acasa?

Distribuie pe Facebook
mai multe