Cum functioneaza un motor rotativ fara pistoane?
- Motorul rotativ a fost inventat in anul 1888 de Felix Millet
- In 1957, Felix Wankel a inventat un design special, o evolutie a motorului rotativ
- Singurul constructor de automobile care a reusit sa-l integreze intr-un model de serie a fost Mazda
Ai tot auzit de motorul rotativ fara pistoane sau de asa numitele motoare Wankel, dar te-ai intrebat vreodata de unde vine aceasta denumire si cum functioneaza ele? Ei bine, daca te-ai intrebat, atunci acest articol este numai bun sa iti satisfaca aceasta curiozitate.
Inainte de toate trebuie sa stii ca motorul rotativ a fost inventat in 1888 de Felix Millet. Inventia sa a fost pusa pe o masina in 1900 de catre Darracq, si si-a aratat imediat lipsurile. Astfel, la inceputul anilor 20, motorul rotativ a devenit demodat si invechit, iar dezvoltarea lui a incetat.
In 1957, Felix Wankel l-a adus din nou in lumina reflectoarelor, dupa ce a inventat un design special, o evolutie a motorului rotativ, care folosea un rotor in forma de triunghi ce se invarte intr-o carcasa ovala. Singurul constructor auto care a reusit sa modifice cu succes designul initial si sa-l integreze intr-o masina de serie a fost Mazda. In 1967, japonezii au lansat modelul Cosmo Sport 110S care ascundea sub capota primul motor rotativ cu doua rotoare, cu o capacitate de 491 cc, capabil de 110 cai putere la 7.000 de rotatii pe minut.
Doctorul Wankel a inceput sa creeze acest motor prin fixarea rotii dintate exterioare pe o coala alba. A urmat integrarea unei alte roti dintate mai mari cu dinti pe interior, raportul dintre cele doua roti fiind de 2:3. Urmatorul pas a fost atasarea unui brat cu un creion pe exteriorul rotii mari. Cand se invartea roata cea mica, creionul desena pe coala un oval cu laturi neregulate.
Designul original al lui Wankel avea roata dintata mica cu 20 de dinti, iar cea mare cu 30. Asadar, era un raport de invartire de 1:3, intre rotor si ax. Pentru a intelege mai usor, gandeste-te ca atunci cand axul central face 3.000 de rotatii pe minut, rotorul triunghiular face doar 1.000. Asta se traduce printr-un mers mai fin al motorului, dar si prin atingerea unor rotatii mult mai mari.
Motorul Wankel foloseste aceleasi principii de a converti presiunea in miscare de rotatie si merge in 4 timpi, la fel ca si motorul cu pistoane. Singura diferenta este ca rotorul central realizeaza toate cele 4 cicluri in interiorul camerei ovale.
In aceasta camera, presiunea este aplicata pe o parte a rotorului, iar acesta fiind triunghiular, imparte interiorului blocului oval in 3 parti, cu 3 camere functionale.
Acum ca stii cum functioneaza, haide sa vorbim putin despre avantajele acestui tip de propulsor. In primul rand, trebuie sa mentionam dimensiunea mica si greutatea scazuta. Acest amanunt este crucial atunci cand dezvolti o masina usoara cu un motor puternic.
Un alt avantaj consta in plaja cuplului motor care este constanta indiferent de turatie. Un motor rotativ cu 2 pistoane produce acelasi cuplu ca si un motor clasic V6, iar unul cu 3 rotoare ca si al unui motor V8.
Avantajul suprem, sa ii spunem asa, este structura simpla a motorului, care influenteaza la randul sau fiabilitatea si durabilitatea. Din lipsa pistoanelor, bielelor, valvelor actionate electric sau al curelelor puse la punct, rezulta un motor mai usor de fabricat, si cu mai putine piese in miscare.
Dar, ca orice lucru care are avantaje, motorul Wankel are si unele dezavantaje. Primul dintre acestea este proasta etanseizare a camerelor atunci cand rotorul se invarte, ceea ce se traduce prin multa benzina nearsa, si implicit printr-un consum mai mare de combustibil.
O alta parte mai putin buna a acestui propulsor este ca diferite cantitati de ulei ajung in camerele de ardere, obligandu-i astfel pe proprietarii de masini cu astfel de motoare sub capota sa adauge permanent ulei.
- Set rulment roata daewoo rezzo klau bta h1x010bta 100.09 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $
- Set rulment roata lancia y 840a bta h2f005bta 190.74 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Set rulment roata citroËn jumper caroserie 230l bta h2c017bta 128.6 Lei
- Nissan leaf tekna special 2019 23500 $ Grila radiator transit custom facelift ( 2017-2021 ) 450 Lei Set rulment roata renault espace iii je0 bta h2r032bta 253.32 Lei
- Set rulment roata peugeot boxer platou / sasiu zct bta h2c017bta 128.6 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz clk c209... 122.79 Lei
- Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8300 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6950 € Vw golf 1.2tsi comfortline bluemotion pdc pilot 105 cp euro 5... 5990 €
- Set rulment roata skoda yeti 5l bta h1w018bta 214.02 Lei Intinzator curea curea distributie volvo v40 hatchback bta... 98.85 Lei Set rulment roata renault megane i ba0/1 bta h2r009bta 79.91 Lei
- Scrumiera 3g1863284 volkswagen vw passat b8 [2014 - 2020] 194 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 122.79 Lei Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 €
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz cls c219... 122.79 Lei Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 230 bta... 128.6 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie opel zafira tourer c... 89.75 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2650 € Ford fiesta 1.25i 2007 1600 € Set rulment roata vw golf vi 5k1 bta h1w018bta 214.02 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz m-class... 122.79 Lei Set rulment roata fiat ducato platou / sasiu 230 bta h2c017bta 128.6 Lei Punte spate nissan qashqai 2010 suv 1.6 i 800 Lei
- Set rulment roata renault clio ii bb0/1/2 cb0/1/2 bta h2r009bta 79.91 Lei Set rulment roata audi tt roadster 8j9 bta h1w018bta 214.02 Lei Set rulment roata opel astra f van 55 bta h1x010bta 100.09 Lei
- Set rulment roata bmw 3 e30 bta h2b001bta 92.92 Lei Vw passat 2.0tdi dsg 170 cp sportline xenon clima pilot trapa... 3650 € Set rulment roata bmw 5 e60 bta h1b013bta 291.36 Lei