Cum functioneaza un motor rotativ fara pistoane?

Cum functioneaza un motor rotativ fara pistoane?
  • Motorul rotativ a fost inventat in anul 1888 de Felix Millet
  • In 1957, Felix Wankel a inventat un design special, o evolutie a motorului rotativ
  • Singurul constructor de automobile care a reusit sa-l integreze intr-un model de serie a fost Mazda
Distribuie pe Facebook

Ai tot auzit de motorul rotativ fara pistoane sau de asa numitele motoare Wankel, dar te-ai intrebat vreodata de unde vine aceasta denumire si cum functioneaza ele? Ei bine, daca te-ai intrebat, atunci acest articol este numai bun sa iti satisfaca aceasta curiozitate.

Inainte de toate trebuie sa stii ca motorul rotativ a fost inventat in 1888 de Felix Millet. Inventia sa a fost pusa pe o masina in 1900 de catre Darracq, si si-a aratat imediat lipsurile. Astfel, la inceputul anilor 20, motorul rotativ a devenit demodat si invechit, iar dezvoltarea lui a incetat.

In 1957, Felix Wankel l-a adus din nou in lumina reflectoarelor, dupa ce a inventat un design special, o evolutie a motorului rotativ, care folosea un rotor in forma de triunghi ce se invarte intr-o carcasa ovala. Singurul constructor auto care a reusit sa modifice cu succes designul initial si sa-l integreze intr-o masina de serie a fost Mazda. In 1967, japonezii au lansat modelul Cosmo Sport 110S care ascundea sub capota primul motor rotativ cu doua rotoare, cu o capacitate de 491 cc, capabil de 110 cai putere la 7.000 de rotatii pe minut.

Doctorul Wankel a inceput sa creeze acest motor prin fixarea rotii dintate exterioare pe o coala alba. A urmat integrarea unei alte roti dintate mai mari cu dinti pe interior, raportul dintre cele doua roti fiind de 2:3. Urmatorul pas a fost atasarea unui brat cu un creion pe exteriorul rotii mari. Cand se invartea roata cea mica, creionul desena pe coala un oval cu laturi neregulate.

Motorul rotativ Wankel

Designul original al lui Wankel avea roata dintata mica cu 20 de dinti, iar cea mare cu 30. Asadar, era un raport de invartire de 1:3, intre rotor si ax. Pentru a intelege mai usor, gandeste-te ca atunci cand axul central face 3.000 de rotatii pe minut, rotorul triunghiular face doar 1.000. Asta se traduce printr-un mers mai fin al motorului, dar si prin atingerea unor rotatii mult mai mari.

Motorul Wankel foloseste aceleasi principii de a converti presiunea in miscare de rotatie si merge in 4 timpi, la fel ca si motorul cu pistoane. Singura diferenta este ca rotorul central realizeaza toate cele 4 cicluri in interiorul camerei ovale.

In aceasta camera, presiunea este aplicata pe o parte a rotorului, iar acesta fiind triunghiular, imparte interiorului blocului oval in 3 parti, cu 3 camere functionale.

Acum ca stii cum functioneaza, haide sa vorbim putin despre avantajele acestui tip de propulsor. In primul rand, trebuie sa mentionam dimensiunea mica si greutatea scazuta. Acest amanunt este crucial atunci cand dezvolti o masina usoara cu un motor puternic.

Un alt avantaj consta in plaja cuplului motor care este constanta indiferent de turatie. Un motor rotativ cu 2 pistoane produce acelasi cuplu ca si un motor clasic V6, iar unul cu 3 rotoare ca si al unui motor V8.

Motorul rotativ Wankel

Avantajul suprem, sa ii spunem asa, este structura simpla a motorului, care influenteaza la randul sau fiabilitatea si durabilitatea. Din lipsa pistoanelor, bielelor, valvelor actionate electric sau al curelelor puse la punct, rezulta un motor mai usor de fabricat, si cu mai putine piese in miscare.

Dar, ca orice lucru care are avantaje, motorul Wankel are si unele dezavantaje. Primul dintre acestea este proasta etanseizare a camerelor atunci cand rotorul se invarte, ceea ce se traduce prin multa benzina nearsa, si implicit printr-un consum mai mare de combustibil.

O alta parte mai putin buna a acestui propulsor este ca diferite cantitati de ulei ajung in camerele de ardere, obligandu-i astfel pe proprietarii de masini cu astfel de motoare sub capota sa adauge permanent ulei.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 14 Noiembrie 2016