Cum sa abordam o strada inghetata aflata in rampa, fara sa ne facem de ras?

Cum sa abordam o strada inghetata aflata in rampa, fara sa ne facem de ras?
  • Lanturile de iarna, esentiale
  • Anvelopele cu tinte, interzise in Romania
Distribuie pe Facebook

Am vazut in fiecare an filme pe internet cu masini care incearca sa abordeze strazi inghetate dar ajung sa alunece la vale si sa se ciocneasca precum niste popice. Iata ca si in Romania au avut loc astfel de intamplari, pe cat de amuzante, pe atat de nefericite, pe drumurile acoperite de gheata si zapada din statiunile montane.

Are cetateanul normal o mini-vacanta de 1 Decembrie, asa ca se duce la munte, pe Valea Prahovei. El si cu alti 10 miliarde de romani care nu au auzit decat de Sinaia, Predeal si Busteni. Motiv pentru care se nasc niste cozi uriase pe DN1 spre munte, dar si aglomeratii sezoniere la telecabina, la schi, la mancare, la cazare... la orice. Dar mai ales pe sosele.

Zilele trecute am vazut la televizor cum, la Sinaia, mai multe automobile s-au tamponat in lant. Dar nu ca in cazul accidentului tragic de pe A2 de acum cateva saptamani, ci in lant pentru ca soferii s-au incapatanat sa urce niste strazi inghetate in rampa, fara sa fie pregatiti, asa ca au alunecat la vale unii in altii.

Cand vezi o strada inghetata ca sticla, mai ales una in rampa, te gandesti ca masina ta e cea mai smechera si ca o poti urca fara probleme. Tocmai ti-ai luat anvelope de iarna, asa ca trebuie sa urce! Sau, altii si mai destepti, se gandesc ca au vehicule 4x4 si ca va fi floare la ureche... Iar cei mai prosti, fara anvelope de iarna, isi incearca oricum norocul, bazandu-se pe experienta lor vasta de soferi romani. Oricum, toti ajung sa isi loveasca masinile in cele din urma.

Adevarul este ca asemenea strazi precum cele din filmele cu accidente nu sunt deloc usor de abordat. Si daca tu ai impresia ca poti sa le urci ca si cum ai merge pe o strada inghetata, te inseli amarnic si atunci meriti sa te infigi intr-un gard... Si totusi, cu putina rabdare, pregatire si inteligenta, ai putea sa te strecori printre cei care o iau la vale si sa ajungi unde trebuie, in siguranta. Totul este sa-ti pui mintea la contributie, o activitate tot mai rar intalnita in randul soferilor de la noi.

Anvelopele de iarna, inutile

Daca tocmai ai investit 2000 de lei pe setul de iarna si te astepti sa urci muntii cu masina, gresesti. Daca strada este complet inghetata si mai este si pe deasupra un strat subtire de zapada, iar pe deasupra mai este si o panta sau rampa, anvelopele de iarna sunt inutile. Pneurile de iarna fac diferenta pe o asemenea suprafata daca strada ar fi dreapta, adica ai avea un plus de aderenta fata de anvelopele de vara, dar daca e vorba de o urcare, nu ai sanse.

Rotile se vor invarti pe loc, iar acest lucru nu va face decat sa sporeasca alunecarea si sa scada aderenta. Deoarece gheata va fi "polishata" de anvelope si va fi mult mai lustruita, precum o oglinda. Ca sa urci o rampa e clar ca trebuie sa turezi motorul mai mult, dar fiind gheata, nu vei putea decat sa invarti rotile in gol.

Pneurile cu tinte, interzise in Romania

Pentru aceasta situatie, cea in care vrei sa urci sau sa cobori o sosea abrupta acoperita cu gheata, cea mai buna solutie ar fi sa fii dotat cu niste anvelope cu tinte metalice. Tintele vor avea aderenta pe gheata si vei putea urca sau cobori fara emotii, iar franarea se va face eficient. Dar, conform legislatiei in Romania, pe care oricum nu o intelegem deloc, se pare ca aceste anvelope sunt interzise pe drumurie publice. Poate pentru ca avem multe autostrazi si drumuri de o calitate superioara, iar cei de la CNADNR nu vor sa le stricam bunatate de asfalt. Sau, pentru, ca sunt periculoase: la viteza mare, tintele tind sa sara de pe anvelopa si pot sa fisureze geamurile altor masini...

Lanturile de iarna, singura solutie

Pentru gheata, avem nevoie de metal. Si cum tinte nu avem voie sa purtam, apelam la lanturi. In primul rand, greseala celor din film a fost ca nu au avut chef sa se intereseze de vreme si nici chef sa se pregateasca. Pe asemenea portiuni de sosea, numai o masina cu lanturi pe toate cele 4 roti ar fi putut urca sau cobori fara probleme.

Cu lanturile pe roti, o masina va avea doua lucruri: aderenta si tractiune. Aderenta la franare si la schimbarea directiei, iar tractiune la demaraj. Daca o masina avea lanturi, putea sa urce pe soseaua inghetata sau putea sa coboare fara sa alunece la vale in alte masini, fara ca soferul sa aiba control.

Foloseste frana de motor

Din filmulet, e clar ca multi soferi au luat permisul fara sa le fi placut scoala de soferi. Se vede clar cum masinile aluneca fara control in timp ce soferul are piciorul infipt in pedala de frana. Insa atunci cand cobori o panta, mai ales o sosea inghetata, cea mai proasta alegere este sa blochezi frana. Ideal este sa folosesti frana de motor, adica sa faci coborarea in prima viteza, putand astfel sa virezi la nevoie cu rotile care inca se invart.

In concluzie, daca te lovesti de situatia din acest clip si ii vezi pe altii in fata ta cum se chinuie sa gaseasca aderenta si se tamponeaza ca fraierii crezand ca sunt invincibili, trage pe dreapta si investeste 15 minute ca sa-ti montezi lanturile pe roti. Doar asa vei putea sa iti continui drumul pe acolo. Si nu uita de doua lucruri esentiale: foloseste frana de motor si pastreaza distanta fata de orice alta masina. Si cum simti ca ai blocat rotile, ridica usor piciorul de pe frana, ca sa redobandesti putina directie.

Distribuie pe Facebook
mai multe