Cum se conduce CORECT o masina cu transmisie manuala: 7 lucruri de evitat cu orice pret!
- NU trece cu vederea dubla debreiere la retrogradare
- NU forta levierul sa intre in prima treapta de viteza
- NU sta la semafor cu piciorul pe ambreiaj
In Romania, scoala de soferi este obligatoriu sa fie urmata la bordul unui autoturism cu transmisie manuala. Asa ca nu trebuie sa ne mire daca toti soferii stiu sa conduca astfel de masini cu o cutie de viteze manuala. Dar oricat de bine am crede noi ca stim sa conducem asemenea automobile, sunt cateva greseli pe care le facem cu siguranta.
1. NU circula cu piciorul stang pus pe ambreiaj
Majoritatea soferilor care conduc un automobil cu transmisie manuala fac o greseala mare: atunci cand merg mai intins, piciorul stang cu care se apasa ambreiajul, ramane proptit pe pedala de ambreiaj, in loc sa fie pozitionat in locul special numit "foot rest". Asta duce in timp la uzarea prematura a ambreiajului, deoarece, sistemul de actionare fiind hidraulic, orice presiune, cat de mica, face ca suprafata de contact dintre placa si volanta sa nu mai fie perfect etansa si apare o alunecare superficiala. Daca insa tinem la masina noastra, de fiecare data cand vom ridica piciorul de pe ambreiaj, il vom lasa sa se odihneasca in stanga, acolo unde este acea suprafata dreapta de... repaos.
2. NU forta levierul sa intre in prima treapta de viteza
De multe ori, cand vrem sa plecam de pe loc, levierul cutiei refuza sa intre in prima treapta usor si natural ca de obicei. In acest caz avem tendinta sa il fortam pana cand intra, auzind o smucitura in timonerie. Acest lucru se intampla cand calcam ambreiajul, dar din diferite motive, in special la masinile vechi ce prezinta uzuri majore, placa nu se dezlipeste complet de volanta si astfel cutia refuza prima viteza. In asemenea cazuri, in loc sa fortam transmisia, trebuie sa ridicam piciorul de pe ambreiaj si sa il calcam din nou, de aceasta data prima treapta intrand foarte usor.
3. NU te grabi sa bagi in marsarier
Daca in treptele cutiei pentru mers inainte putem sa bagam levierul aproape simultan cu apasarea pedalei de ambreiaj fara sa auzim vreun zgomot ciudat, atunci cand cuplam marsarierul nu strica sa asteptam o fractiune de secunda intre apasarea pedalei si miscarea schimbatorului de viteze. De obicei, cutiile manuale nu au sincron pentru treapta de marsarier asa ca automobilul trebuie sa stationeze in totalitate pentru a face aceasta operatiune. Cel mai bine ne dam seama daca incetinim masina mergand cu fata, iar la 2-3 km/h, calcam ambreiajul si bagam in marsarier, o sa auzim un mare zgomot metalic care pare ne face sa adunam piesele din transmisie cu matura de sub masina...
4. NU sta la semafor cu piciorul pe ambreiaj
Nu putini sunt cei care stau la semafor, chiar daca acesta dureaza si 2 minute, cu ambreiajul calcat si cu levierul in prima treapta de viteza, gata de plecare. Mai ales taximetristii, care parca incearca sa-si strice cu tot dinadinsul masinile. Ce-i drept, aceasta practica des intalnita in Romania, nu face mare lucru pe termen scurt. Dar, pe termen lung, strica ambreiajul pentru ca uzeaza prematur rulmentul din kit. Insa dincolo de faptul ca strica masina, de ce ai vrea sa te chinui sa stai cu piciorul incordat asa de mult? Nu iti ajunge cat stai oricum in traficul din Bucuresti cu pedala de ambreiaj apasata la podea?
5. NU te sfii sa folosesti frana de mana in rampa
Extrem de multi soferi care au obtinut carnetul cu ceva ani in urma se cred... soferi. Sau chiar piloti. Si incep sa stearga, una cate una, lectiile invatate la cursurile de conducere care acum li se par puerile. E cazul si plecarii in rampa cu ajutorul franei de mana. In schimb, acesti soferi aparent experimentati aleg sa plece din anumite pasaje cu inclinatie foarte mare direct din ambreiaj. Ceea ce este o mare greseala, mai ales la masinile pe benzina cu motoare mici care nu au cuplu. Auzi peste tot cum se tureaza motoare si parca simti cu patineaza discurile de ambreiaj in tentativele unora de a pleca de pe loc. Asta atunci cand nu le moare motorul... Asta, din pacate, duce la stricarea ambreiajului. Asa ca, varianta cea mai buna pentru situatia in care avem o rampa cu inclinatie mare, este sa folosim frana de mana, asa cum ne-a invatat instructorul, pentru a nu tura degeaba motorul.
6. NU trece cu vederea dubla debreiere la retrogradare
Tehnica dublului ambreiaj se folosea pe vremuri la masinile cu o transmisie manuala cu viteze fara sincronizare. Dar ar putea fi folosita si in zilele noastre, la masinile moderne, atunci cand folosim frana de motor. Chiar daca noile cutii moderne nu mai scot sunetele metalice de roti dintate care se chinuie una pe alta, atunci cand retrogradam din viteza a 5-a in a 2-a, de exemplu, sincronizarea din transmisie se face ceva mai greu. Chiar daca nu auzim sunetele clasice de fier pe fier, asta nu inseamna ca nu exista o uzura prematura in cutie, mai ales la turatie mare. Aici intervine, daca situatia ne permite si nu discutam de o franare brusca, dublul ambreiaj. O data calcam ambreiajul ca sa scoatem levierul din viteza a 5-a, dupa care ridicam piciorul, apasam iar ambreiajul, turam putin motorul din acceleratie si abia apoi cuplam ambreiajul si bagam levierul in treapta a 2-a si ridicam pedala de ambreiaj. Pare o metoda dificila, dar sincronizarea turatiei motorului cu cea a cutiei se face mai bine daca ii oferim o tranzitie mai lina cand retrogradam asa de agresiv.
7. NU forta cutia cu motorul rece
Orice transmisie, manuala sau automata, are nevoie de cateva minute bune ca sa functioneze perfect, dupa pornirea motorului. Pentru ca la prima pornire, uleiul din cutie este rece si nu lubrifiaza fiecare roata si sincron. Nu degeaba, s-ar putea ca atunci cand avem motorul rece, mai ales iarna, sa simtim ca unele trepte agata sau ca schimbarea vitezelor se face ciudat. Daca uleiul de transmisie nu a ajuns acolo unde trebuie si noi fortam cutia la turatie mare cu schimbari agresive, ca pe circuitul de curse, riscam sa stricam ceva la interior. Asa ca e bine sa asteptam pana cand motorul se incalzeste, ceea ce inseamna ca si transmisia s-a incalzit si ca uleiul a ajuns la temperatura optima pentru o lubrifiere corecta.
Asadar, daca respecti aceste sfaturi de bun-simt, te vei bucura de cutia de viteze a masinii tale multi ani fara probleme. Unii mai recomanda sa NU conduci cu mana pe schimbatorul de viteze ca cica uzezi transmisia. Dar asta nu poate fi adevarat, mai ales daca doar stai cu mana pe schimbator, ca orice sofer care vrea sa simta automobilul, si nu incepi sa misti de el ca nebunul. Pentru ca de la levier, prin timonerie, este cale lunga pana in cutie. Iar greutatea mainii tale este preluata de o nuca rotunda, nu se duce spre cutie. Oricum, cu sau fara mana pe schimbator, e bine sa arunci un ochi la sfaturile de mai sus si, de ce nu, sa le retii si sa le spui si altora. Drum bun!
CITESTE SI 'CUM SE CONDUCE CORECT O MASINA CARE ARE CUTIE DE VITEZE AUTOMATA'
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Oglinda stanga ford focus c-max (2003-2007) 38 Lei Grile radiator bmw seria 3 e90/e91 ( 2005-2011 ) 300 Lei Vw touran diesel 2011 5790 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Eleron spoiler hayon volvo v50 ver2 370 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Renault megane 16v 2006 2000 € Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €