Cum se da spaga la ITP si cum functioneaza tot sistemul controlat de RAR

Cum se da spaga la ITP si cum functioneaza tot sistemul controlat de RAR
  • Statiile ITP au grupuri de comunicare pe WhatsApp
  • Orice se poate omologa la RAR pentru suma corecta
  • Masinile de TAXI obtin ITP-ul doar cu spaga
Distribuie pe Facebook

Nu trebuie sa ne mire ca avem in Romania un parc auto invechit si intr-o stare deplorabila. Nu trebuie sa ne mire nici ca tot Bucurestiul este plin de TAXI-uri care abia merg sau de microbuze intr-o stare tehnica la pamant. Totul se rezuma la felul in care se obtine Inspectia Tehnica Periodica. Respectiv cu spaga, totul sub ochii blanzi si orbi ai Registrului Auto Roman.

Nu e prima oara cand scriem despre ITP-ul si spaga care circula zilnic in statiile care fac aceste inspectii. De fapt, este un fenomen raspandit la scara nationala, aparent nevinovat, dar care a ucis multi oameni de-a lungul anilor fara ca cineva de la statiile ITP sau de la RAR sa se simta responsabil. Si pentru ca lucram in domeniul auto, pentru ca am circulat cu multe automobile si am avut o multime de masini cu care am intrat si la RAR si cu care am facut si ITP-ul, credeti-ne ca stim despre ce vorbim.

Cu spaga la ITP nu conteaza daca nu ai frane sau daca directia ta este pilaf

Sunt amuzanti cei care spun ca nu treci ITP-ul daca ai o masina cu frane sau directie stricate. Respectiv, cu mari probleme tehnice ce reprezinta un pericol iminent in trafic. Treci ITP-ul cu orice problema tehnica ai avea, e o realitate! Oare nu este o problema daca masina ta are furtunele de frana crapate? Oare nu este o problema daca mergi cu discurile sparte si intr-o coborare pe Dealu Negru ramai fara frane, intri pe contrasens si omori o familie venita din vacanta? Oare nu reprezinta o crima daca de la atata rugina iti zboara o bielete de directie si te infigi direct intr-un TIR, omorandu-ti familia?

Sa va spun un secret: s-au intamplat zeci de astfel de cazuri in traficul din Romania. Cazuri ce, din pacate, au fost solutionate putin diferit, dand vina pe soferul mort. Sofer mort care, fara sa stie si fara sa vrea, a ramas insa fara directie si s-a infipt in copac. Expertiza ulterioara, facuta in stil "tipic romanesc", respectiv in 3 minute, nu poate sa observe cauzele reale, asa ca dam vina pe om si zicem ca ba a adormit la volan, ba a pierdut controlul masinii sau ca nu a adaptat viteza la conditiile de trafic. Ei bine, sa stiti un lucru clar: foarte multe din acele accidente in care soferul "pierde controlul" sunt cauzate de problemele tehnice.

Si mai ghiciti ceva? Acea masina tocmai facuse ITP-ul. Oare cum l-a obtinut? Pai nimic mai simplu: cu spaga aferenta. Pentru ca la unele statii ITP se obtine avizul de Inspectie Tehnica Periodica pentru orice gunoi de masina al carei loc trebuie sa fie la Remat. Si va dau exemple din propria experienta: Audi A8 cu furtunele de frana crapate, putandu-se sparge in orice clipa, frane la pamant, anvelope crapate vechi, noxe varza si asa mai departe. ITP obtinut pentru suma de 100 de lei la buzunar. Am mai fost cu cineva care avea un Jeep mai ruginit decat o epava lasata pe fundul marii, nu mai avea un lonjeron intreg, ce sa mai vorbim de frane, anvelope sau bucsaraie... Aceeasi poveste: 100 de lei ciubuc, plecat acasa fericit. Data viitoare filmam cu camera ascunsa.

Cat despre taximetristi si ale lor cazane, povestea este mai crunta. Pentru ca masinile astea trebuie sa faca ITP-ul o data pe an, nu la doi ani cum se intampla in cazul persoanelor fizice. Insa firmele de taximetrie au blaturi la anumite service-uri de ITP, care, la randul lor, au combinatia facuta la RAR. Si mai jos va voi explica, tot din propria experienta acumulata in cateva statii ITP, cum se procedeaza. Asadar, masinile de TAXI, ai zice ca daca au ITP valabil la 12 luni sunt in stare mai buna. Ei bine, nu. Pentru ca ITP-ul este luat cu spaga, iar investitiile in masina sunt minime, mai mult carpeli decat reparatii ca la carte. Iar piesele folosite sunt, cum altfel, decat cele mai ieftine si mai proaste de pe piata, asa ca e normal sa se strice des.

Cum fac statiile ITP sa nu ramai cu masina blocata de RAR?

Oricine se duce la ITP are o singura temere: sa nu ii blocheze masina RAR-ul. Dar daca te duci unde trebuie, acolo unde ai combinatia, unde e vorbita treaba, nu ai de ce sa-ti faci griji. Pentru ca omul de la service care iti face inspectia are niste portite verificate, bine puse la punct, astfel incat nu ii blocheaza nimeni masina de pe rampa.

Prima metoda de a se fofila de controalele RAR-ului este comunicarea cu celelalte service-uri care fac ITP din zona. Oamenii si-au facut grupuri de WhatsApp in care se avertizeaza unii pe altii unde se afla cele 2-3 masini de RAR din zona. In plus, cineva din interiorul RAR, le spune oamenilor cate masini, adica cati inspectori sunt pe teren. Daca este unul singur, acesta este trimis de RAR, de la sediul central, la service-ul X caruia ii blocheaza masina de pe rampa. Service-ul X le anunta pe celelalte service-uri din zona ca "este ocupat", semn ca celelalte isi pot face de cap pentru ca nu mai este niciun inspector RAR liber prin zona. Atunci se fac adevaratele manarii si trec de ITP masini pe serii, masini intr-o stare tehnica deplorabila, adevaratele pericole publice... Nu degeaba cine vrea sa treaca ITP-ul cu o masina dubioasa trebuie sa astepte momentul oportun, atunci cand i se zice ca poate intra cu masina pe rampa.

A doua metoda este direct combinatia cu Registrul Auto Roman. Desi se spune ca masinile aflate la ITP se blocheaza aleatoriu, lucrurile stau putin diferit. Adica cineva alege ce masina, la ce ora si ce service sa fie controlat de un inspector mobil RAR. Insa exista cateva ateliere in care se face ITP ce duc "relatiile" la un nivel diferit. Adica impart spaga direct cu oamenii de la RAR sau cu inspectorii zonali, care, chiar daca vin sa verifice masina blocata, intocmesc un raport favorabil, de parca totul ar fi fost in regula.

Cum trec masinile pe serii de ITP?

La anumite ore. Atunci cand inspectorii RAR de pe teren, acei inspectori care sunt trimisi sa verifice masinile blocate, se afla fie in pauza de masa, fie ies din tura. Iar acest lucru se face tot prin comunicarea bine pusa la punct. Respectiv, inspectorii unsi cu toate alifiile le dau mesaje baietilor de la service cu care au combinatia ca au plecat. Si cand nu mai are cine sa vina ca sa verifice o eventuala masina blocata, atunci este bagata si masina cu probleme. Iar verificarea seriilor de la motor si caroserie este prima etapa in efectuarea unui ITP. Dar ghici ce: e plin de masini cu motoare schimbate care trec de ITP fara emotii in stilul asta, ducandu-se atunci cand trebuie, atunci cand statia ITP este protejata de vreun control RAR.

Registrul Auto Roman, in continuare, Mecca spagilor

La prima vedere ai zice ca lumea s-a mai spalat si la RAR, ca spagile si combinatiile au mai disparut. Ei bine, nu. Cu spaga, poti sa faci orice, oricum, indiferent ca legea iti permite sau nu. Si cine are impresia ca exista vreo omologare care sa nu fie facuta pentru suma potrivita este naiv. La fel si cu Inspectia Tehnica Periodica: daca ti-a fost luat talonul de Politie, trebuie sa faci ITP-ul obligatoriu la RAR. Insa nu e greu sa dai de o combinatie si sa faci un ITP pe ochi frumosi. La fel cum nu este greu sa obtii vreo identificare ilicita, pentru o masina cu serii dubioase, pentru o masina cu modificari multiple si asa mai departe...

Spaga lasata sub pres sau in chitanta de la casierie este inca la moda. BMW-uri E30 cu motoare de E36 sau E46 omologat in acte, legal, sunt cu sutele. Insa legea spune ca nu poti omologa alt motor decat cele cu care a fost dotata acea masina. Si cu toate astea, pentru suma potrivita, se face imediat o omologare individuala ca la carte, cu toate hartiile necesare.

Cat despre spaga care circula de la client, la statiile ITP, la inspectorii RAR, pana la conducerea Registrelor Auto, asta este un lucru cert si real. Oare cum altfel directorii RAR din provincie au ditamai vilele si Audi-uri Q7 sau X6 la scara? Nu o spunem noi, o vede oricine. Si orice DNA care ar vrea sa-si faca cu adevarat treaba...

Spaga la RAR si ITP nu va muri niciodata

Sunt hazlii comunicatele periodice ale celor de la RAR in care ne povestesc domniile lor cate masini au verificat si cum i-au amendat pe acei soferi inconstienti cu masini avand probleme la sistemele de directie si franare. Realitatea este ca pentru fiecare masina oprita legal si verificata ca la carte, alte 100 circula nestingherite pe strazi pentru ca au dat spaga. Si pentru ca tot ce tine de domeniul auto, mai ales verificari, reglementari, controale RAR si ITP-uri este o sursa de venituri ilegale foarte buna, atat pentru conducatorii de unitati RAR, pusi acolo pe criterii politice, cat si pentru cei mai marunti intermediari, sefi de statii ITP sau inspectori mobili, e clar ca acest sistem va functiona in permanenta. Chiar daca nu tine nimeni cont de pericolele pe care le reprezinta o masina care a luat ITP-ul cu spaga, cu siguranta exista multi oameni cu mainile murdare de sange, dar care dorm linistiti fara probleme, in vilele lor construite din ciubuc. Dar nu pentru mult timp.

Distribuie pe Facebook
mai multe