De ce sa nu mergi niciodata cu sub un sfert de rezervor plin in masina?

De ce sa nu mergi niciodata cu sub un sfert de rezervor plin in masina?
  • Probleme cu pompa de benzina
  • Vapori acumulati in rezervor
  • Probleme mari pe timp de iarna
Distribuie pe Facebook

Toata lumea stie ca soferii romani nu sunt cei mai generosi cand vine vorba de alimentarea cu carburant. Nu degeaba, media platilor la pompa la nivel national este de numai 75 de lei. Adica majoritatea soferilor baga benzina sau motorina de sume cuprinse intre 30 si 100 de lei, departe de orice cost al unui plin de rezervor. Iar acest lucru nu e tocmai recomandat. De ce?

Consum ridicat de carburant

Nu multa lume stie ca, atunci cand rezervorul e aproape gol, masina are un consum crescut. Dar nu pentru ca ar "papa" mai mult combustibil, ci pentru ca lichidul ramas in rezervor se volatilizeaza mai usor si se evapora mai repede. In plus, de la accelerari si franari, benzina din rezervor se plimba mai mult pe peretii acestuia si in final se evapora, transformandu-se in vapori pe care motorul nu ii poate consuma. De exemplu, daca in rezervor mai ai 10 litri, dupa vreo 50 de kilometri vei observa ca, desi masina a consumat doar 5 din acestia, in rezervor ti-au mai ramas doar 3 litri. Asadar e bine sa nu ramai niciodata cu nivelul de carburant scazut la minimum, pentru ca il vei pierde mai repede.

Vapori acumulati in rezervor

Cu cat in rezervor ai mai putin carburant, cu atat se acumuleaza mai multi vapori. Nu degeaba, o masina care are rezervorul plin doar pe un sfert va exploda mult mai puternic decat una cu rezervorul plin, asa cum au demonstrat-o si diferite emisiuni TV. Pentru ca vaporii de carburant sunt mult mai inflamabili decat lichidul in sine. Dar nu e asta singura problema... Vaporii mai pot face si alte probleme, chiar daca nu intra in contact cu vreo scanteie. De exemplu, nu de putine ori se intampla, atunci cand deschidem busonul de carburant, sa auzim un suierat ca si cum am deschide o sticla de apa minerala. Asta inseamna ca in rezervor si conducta de alimentare s-a creat o presiune, presiune care in timp poate duce la slabirea garniturilor, la umflarea si craparea rezervorului si la scurgeri de carburant. Asa ca e bine sa alimentam mai des si niciodata sa nu lasam rezervorul sa se goleasca, crescand astfel presiunea in el din cauza vaporilor.

Probleme cu pompa de benzina

Foarte multe masini au pompa de carburant in rezervor. Insa ceea ce nu stie multe lume este ca aceste pompe sunt submersibile direct in carburant care are si rol de racire. Daca noi mergem cu rezervorul aproape gol, pompa de benzina ramane suspendata in vapori si nu mai este racita corespunzator. Asta inseamna ca, in timp putem avea probleme cu pompa de benzina care va ceda din cauza uzurii premature si a surplusului de efort pe care trebuie sa-l faca pentru a trage carburant si a-l impinge in circuitul de alimentare. Iata inca un motiv pentru care nu e bine sa lasam putin carburant in rezervor.

Circuit infundat

Benzina sau motorina de la pompa nu este cea mai curata din lume, mai ales daca nimeresti sa alimentezi cu combustibil ramas pe fundul uriasului rezervor din benzinarie. Adica ai sanse mari sa alimentezi cu carburant plin de impuritati, urme de rugina, sedimente si asa mai departe. Evident, acestea se vor lasa la fundul rezervorului, dar atunci cand acesta este plin, ai sanse mai mici ca acestea sa fie trase de pompa si bagate in sistemul de alimentare. Cu cat este mai putina benzina in rezervor, cu atat sansele sa tragi benzina murdara cresc. Este la fel ca si cu o sticla de vin rosu, vechi: cand e sticla plina torni in pahar vin curat, dar cand mai este vin pe fundul acesteia, vei avea in pahar multe sedimente pe care nu ai vrea sa le consumi. Iar aceste sedimente din rezervor pot bloca atat conductele de alimentare, cat si injectoarele.

Pana prostului

Un motiv lesne de inteles de oricine si des intalnit este acel moment in care ramai fara carburant in mijlocul drumului. Nu multa lume realizeaza ca indicatorul de carburant dela bord este relativ, pentru ca depinde de un plutitor din rezervor care arata informatii diverse in functie de inclinatia sa. Adica am putea sa fim usor pacaliti de indicatorul din bord si, chiar daca masina ne arata ca mai avem un sfert de rezervor plin, ne putem trezi ca vom parcurge cu acest sfert numai cativa kilometri. Mai mult, sa zicem ca avem un indicator de ultima generatie care ne arata cat de cat corect nivelul de carburant ramas in masina. Daca circulam cu putina benzina, ne putem lovi de alte probleme: putem sa ajungem in zone care nu au benzinarii sau, pe timp de iarna, ne-am putea trezi blocati in traficul inzapezit si, din pricina frigului, trebuie sa stam cu motorul pornit. Sunt situatii putin probabile, dar posibile.

Probleme mari pe timp de iarna

Daca tot am adus aminte de iarna, cel mai riscant este mersul atunci cand este frig cu putin carburant in rezervor. Din cateva motive banale: carburantul are apa in el si daca mergem mereu cu becul de rezerva aprins, acea apa se plimba prin rezervor si cand este absorbita de pompa poate ingheta. Adica putin carburant in rezervor poate duce la un risc mare de inghet al pompei de benzina. Un alt risc este acumularea de apa din cauza condensului rezultat de diferentele de temperatura pe timp de iarna. De exemplu, daca lasam mai multe ore masina intr-o parcare subterana si ulterior iesim afara unde sunt -15 grade. Se formeaza condens care se transforma in vapori de apa care in final se transforma in picaturi de apa ce se acumuleaza in rezervor. In general, ideea de apa in carburant nu este buna, dar daca aceasta mai si ingheata, lucrurile pot duce la reparatii serioase si costisitoare. Mai bine alimentam cu carburant mai des astfel incat sa avem mereu intre un sfert si trei sferturi in permanenta, nici sa nu facem plinul ca sa caram dupa noi greutate inutila, dar nici sa mergem cu becul aprins, lucru care poate duce la multe necazuri.

Distribuie pe Facebook
mai multe