Frana de mana trasa sau o lasam in viteza? Care este cea mai buna metoda de stationare
- Iarna, masinile cu cutie automata au nevoie de frana de mana trasa
- Lasatul in viteza, doar pe timp de iarna
- Frana de stationare, de folosit cand temperatura este pozitiva
Soferii au mereu o dilema legata de parcarea sau stationarea masinii: sa traga frana de mana sau sa o lase in viteza? Care sunt avantajele si care sunt dezavantajele fiecarei metode de blocare pe loc a autoturismului?
Frana de mana, pana nu demult, era cunoscuta sub numele de frana de urgenta. Adica era o frana menita sa fie utilizata in regim de urgenta, in caz ca franele hidraulice cedau sau nu tineau suficient. In timp insa, frana de urgenta a disparut si s-a transformat in frana de stationare. Adica o frana care are unic scop blocarea rotilor autoturismului cand acesta este oprit. Nu degeaba, frana de stationare a devenit in ultima perioada electrica, actionata de un simplu buton, imposibil de folosit in caz de urgenta, asa cum se intampla pe vremuri...
In cazul masinilor cu o transmisie manuala, multi soferi prefera in locul actionarii franei de stationare sa lase levierul cutiei intr-o viteza inferioara. Adica, atunci cand lasa masina oprita, o baga fie in viteza a 1-a, fie in a 2-a, fara sa traga frana de mana sau sa actioneze frana electrica de stationare. Dar oare asta inseamna ca este o solutie mai buna?
In sfarsit, este cazul celor care au autoturisme cu transmisii automate. Daca toate cutiile automate au Park, atunci de ce mai au si frana de mana? Mai trebuie sa tragem frana de mana la masinile hidramate sau nu? Putem sa lasam masina in N sau D dar sa tragem frana de mana? Care este oare cea mai buna varianta?
La masinile care au cutie de viteze manuala, este indicat sa actionam frana de mana (de stationare) atunci cand temperatura exterioara este pozitiva, adica peste 0 grade Celsius. Mereu, cu fiecare ocazie in care vrem sa oprim masina si sa o lasam parcata. Daca afara este cald si nu exista risc de inghet peste noapte, este recomandat sa tragem mereu frana de mana pentru a bloca rotile de pe puntea spate, roti care, in contact cu asfaltul, vor tine cel mai ferm si sigur autoturismul pe loc. Nu este recomandat sa lasam masina in viteza, pentru ca suprasolicitam transmisia si automobilul are mereu un joc de 10-20 de centimetri, deoarece rotile nu sunt blocate pe asfalt, ci se pot misca atat cat permit planetarele pana in cutie. In timp, daca folosim metoda cu lasatul in viteza, uzam prematur pinioanele din cutia de viteze.
Pe timp de iarna, lucrurile se schimba. Daca avem frana de mana automata, adica electrica, e bine sa o folosim si iarna, deoarece blocarea franei de pe spate nu se face prin cablu, ci prin intermediul unor motorase electrice puternice si riscul ca acestea sa se blocheze de la gheata este minim. Dar daca avem frana clasica pe cablu, trasa de levierul din interiorul masinii, daca afara sunt sub 0 grade, este bine sa evitam tragerea ei si sa lasam masina in viteza, pe o suprafata plana.
La masinile care au cutie de viteze automata, pe timp de vara trebuie mereu sa tragem frana de mana inainte sa punem levierul cutiei in Park. Deoarece daca am face invers sau nu am trage deloc frana de mana, dupa ce punem in Park, masina se va mai deplasa cativa centimetri si forteaza blocajul din cutie care nu ii permite sa inainteze mai mult. Daca tragem inainte frana de mana, rotile se vor bloca, masina nu se va misca, asa ca nu va exista fortarea micului ax metalic ce blocheaza cutia.
Pe timp de iarna, daca avem o masina cu cutie automata, este recomandat sa folosim si frana de mana pe cat posibil, exact ca pe timp de vara. Din pacate, este mai importanta pastrarea cutiei automate in stare buna, fara sa o uzam prematur, decat sa luam in considerare posibilitatea ca etrierul se va bloca de la inghet. Asadar, fie vara, fie iarna, daca avem cutie automata, cand oprim masina, prima oara tragem frana de mana, dupa care bagam cutia in Park.
ATENTIE! In cazul in care, pe timp de iarna, frana de mana se blocheaza, singura solutie este sa stropim etrierele sau tamburii cu apa fierbinte. Nu incercati cu ciocanul sau sa fortati deblocarea prin deplasare ca nu veti face decat sa agravati situatia,
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Dacia duster 1500 2017 400 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €