Imposibil de omologat? Ce elemente trebuie sa aiba farurile cu Xenon ca sa circulam in legalitate?

Imposibil de omologat? Ce elemente trebuie sa aiba farurile cu Xenon ca sa circulam in legalitate?
  • Farurile originale cu xenon, montate doar in reprezentanta
  • Spalatorul de faruri, obligatoriu pentru xenon
  • Kiturile aftermarket, imposibil de montat legal pe masini
Distribuie pe Facebook

Internetul este plin cu sisteme aftermarket cu xenon, scumpe sau ieftine, pe care soferii din Romania le cumpara avand impresia ca fac o afacere buna. Din pacate, in tara noastra este aproape imposibil sa iti montezi xenon pe masina si sa respecti legea, atata timp cat masina nu a venit din fabrica cu asa ceva.

Soferii romani, extrem de prost informati, au impresia ca isi pot schimba sursa de lumina de pe propriile automobile dupa bunul plac. Din nefericire pentru acestia, Registrul Auto Roman interzice montarea unui alt tip de iluminare fara ca acesta sa nu fie omologat si mentionat in cartea de identitate a autoturismului.

Cazuri de soferi care si-au montat in farurile masinii kituri de xenon care costa sub 100 de lei sunt cu miile. Toti acesti soferi insa incalca legea si risca oricand sa ramana fara talon si nu pot obtine legal ITP-ul sub nicio forma. La fel de multi sunt si cei care au impresia ca isi pot monta instalatii de xenon daca farurile lor au lupe, ceea ce este total gresit.

Inlocuirea sursei de iluminare a masinii cu un kit xenon, conform spuselor oficialilor RAR, se face doar in conditii speciale, extrem de greu de indeplinit de majoritatea soferilor. Ca sa respecte legea, un kit cu xenon trebuie neaparat sa fie format din: faruri specifice, surse de lumina cu descarcare in gaz, dispozitiv care declanseaza arcul electric (ignitor) si cel care stabilizeaza curentul electric (ballast), sistem automat de reglaj in functie de sarcina, spalator far.

Cu alte cuvinte, daca tu ai pe masina faruri cu xenon, facute de tine prin simpla montare a unor becuri, sau cine stie ce chinezarii ordinare, fara sa ai toate cele mentionate mai sus, risti sa iti pierzi talonul si sa fii chemat la RAR.

Cine doreste sa fie in legalitate are doar doua variante. Prima este sa-si cumpere sistemul de iluminare original, special pentru un anume model de masina, sistem care a fost montat pe vehicule similare, dar care sa cuprinda obligatoriu faruri specifice, surse de lumina cu descarcare in gaz, dispozitiv care declanseaza arcul electric (ignitor) si cel care stabilizeaza curentul electric (ballast), sistem automat de reglaj in functie de sarcina, spalator far. Adica sa aiba far cu lupa, becuri xenon, ignitor, ballast, sistem autonivelant si spalator faruri. Din fericire, toate farurile OEM cu xenon au asa ceva.

Faruri xenonFaruri originale de BMW cu xenon din fabrica

Montarea farurilor cu xenon OEM, adica originale, fie ele noi, fie de la dezmembrari, trebuie sa se faca exclusiv intr-un centru autorizat al reprezentantei constructorului in Romania. Adica daca vrei sa-ti pui xenon pe un Seria 3 E46, trebuie sa mergi la Automobile Bavaria. Acestia trebuie sa-ti dea o adresa in care sunt enumerate elementele montate si se mentioneaza ca sunt originale, de prim montaj.

Cu aceasta adresa de la service, esti obligat sa te duci la Registrul Auto Roman pentru a le omologa si pentru a le trece in cartea de identitate. Asta costa circa 150 de lei.

O alta varianta este montarea unor faruri aftermarket. Acestea trebuie neaparat sa fie montate cu kitul obligatoriu: faruri specifice, surse de lumina cu descarcare in gaz, dispozitiv care declanseaza arcul electric (ignitor) si cel care stabilizeaza curentul electric (ballast), sistem automat de reglaj in functie de sarcina, spalator far. Adica sa aiba far cu lupa, becuri xenon, ignitor, ballast, sistem autonivelant si spalator faruri.

Montarea farurilor cu xenon aftermarket, numite oficial retrofit, este obligatoriu sa fie realizata intr-un service omologat pentru modificari constructive. Acest service trebuie sa-ti ofere la finalul montajului o declaratie de conformitate emisa de inginerii de acolo, in care sunt enumerate elementele montate, cu specificarea numerelor de omologare CE/ECE-ONU pentru fiecare element in parte.

Ulterior, cei care si-au pus pe masina faruri cu xenon aftermarket, trebuie sa mearga la o reprezentanta RAR pentru a mentionarea in carte: “Echipare retrofit cu surse de lumină cu descărcare în gaz”. Asta inseamna modificare in carte care costa circa 150 de lei.

Cine este prins de autoritati ca circula cu o masina care are faruri cu xenon ce nu respecta aceste reguli, ramane fara talon si primeste o sanctiune de 1-2 puncte amenda, adica intre 105 si 210 lei. Mai mult, cine ajunge la RAR pentru alte operatiuni, cum ar fi identificarea in vederea inmatricularii, va fi respins si cartea retinuta pana la modificarea farurilor. Cat despre ITP, un loc in care se face Inspectia Tehnica Periodica care se respecta si care respecta legea, nu va accepta automobile care au sistemul de lumini din fabrica inlocuit.

Faruri xenonAsemenea kituri sunt incomplete pentru cei care vor sa si le monteze pe faruri obisnuite

Distribuie pe Facebook
mai multe