Incalzirea motorului pe loc inainte de plecare: buna sau inutila?
- De ce nu este bine sa incalzim motorul pe loc?
- Ce dezavantaje are plecarea cu motorul rece, imediat dupa pornire?
- Varianta ideala pe care trebuie sa o aplice orice sofer
Soferii din zilele noastre se lupta cu o dilema atunci cand vine frigul peste ei: atunci cand ma urc in masina sa plec, e bine sau nu sa incalzesc motorul pe loc? Ei bine, ne-am hotarat sa aflam raspunsul la aceasta intrebare.
In timp ce multi soferi considera ca trebuie sa incalzeasca motorul cateva minute bune pe loc, inainte sa se puna in miscare, exista un numar la fel de mare de persoane care spun ca cel mai bine automobilul se incalzeste in mers si ca nu e nevoie de incalzire pe loc. Exista insa argumente pro si contra ambelor cazuri, dar la final se pare ca balanta se inclina in favoarea uneia din metodele de incalzire.
De ce nu este bine sa incalzim motorul pe loc?
In primul rand, pentru ca pierdem vremea. E clar ca daca nu mai stam cateva minute sa incalzim motorul ne punem in miscare si ajungem la destinatie mai rapid. In plus, un motiv ECO pentru care cica nu ar trebui sa lasam motorul sa se incalzeasca pe loc este poluarea excesiva. Expertii canadieni au facut niste teste si au ajuns la concluzia ca motorul in mers se incalzeste mult mai repede datorita turatiei mari, iar asta inseamna ca si catalizatorul se incalzeste mai repede ajungand la temperatura optima pentru a filtra noxele. In schimb, daca incalzim motorul pe loc, la ralanti, atat motorul cat si catalizatorul se vor incalzi mai greu, ceea ce duce la o poluare mai mare. Si ultimul motiv se refera la consum: cu cat incalzim motorul mai repede, cu atat el va consuma mai putin. Adica daca asteptam mult timp sa se incalzeasca masina, vom creste consumul.
Ce dezavantaje are plecarea cu motorul rece, imediat dupa pornire?
Daca mai sus sunt prezentate avantajele plecarii imediate, permitand motorului sa se incalzeasca pe drum, acum va vom spune ce probleme pot aparea. In timp ce plecarea rapida este in avantajul consumului de benzina, plecarea dupa cateva minute de asteptare este in avantajul uzurii motorului. Nu uitati ca discutam de perioada rece, cand temperaturile pot ajunge si la -20 de grade, ceea ce inseamna ca si uleiul de motor din baie are o temperatura foarte scazuta. Ceea ce inseamna o vascozitate scazuta, adica devine mai solid cand e rece. Daca plecam cu masina imediat cum am pornit motorul, uleiul mai solid nu are timp sa ajunga in partea superioara si sa unga bine camasile, tachetii si axele cu came.
Daca plecam imediat cu masina rece si mai si turam motorul tare, riscam sa ii producem o uzura prematura a pieselor interne. Nu este ceva grav sau care se va manifesta repede, ci in timp, dupa multe porniri pe timp de iarna si plecari in tromba. Ideal este sa lasam motorul cateva minute sa mearga la turatie mica, de ralanti, pana cand uleiul ajunge peste tot si incepe sa aiba o ungere buna. Astfel, nu chinuim nici pompa de ulei si nici nu vom avea in timp pierderi de ulei, vizibile pe joja, intrebandu-ne de ce motorul consuma ulei.
Varianta ideala pe care trebuie sa o aplice orice sofer
Daca plecarea rapida cu motorul rece uzeaza motorul, daca asteptarea pe loc minute in sir sa se incalzeasca duce la consum mai mare, e clar ca trebuie sa gasim un compromis. Acesta este incalzirea pe loc a motorului timp de numai 1 minut, cu aerul conditionat pornit, inainte sa ne punem in miscare. Cu aerul conditionat pornit, motorul angreneaza compresorul si avand sarcina mai mare se incalzeste mult mai repede. In plus, cu aerul pornit, vom dezgheta mai rapid geamurile daca acestea sunt inghetate. Ulterior, dupa ce ne punem in miscare si acul de la temperatura a inceput sa urce, putem decupla aerul conditionat. Pe care, oricum, indiferent ca este vara sau iarna, trebuie sa-l pornim din cand in cand...
Concluzia este ca cel mai bine este sa asteptam putin pe loc cu AC-ul cuplat. Asa nu trebuie nici sa stam 5-10 minute pe loc si nici nu trebuie sa plecam imediat, riscand sa uzam motorul. Parerea ta care este?
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei
- Vw touran diesel 2011 5790 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei
- Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 €