La ce tepe trebuie sa te astepti cand cumperi o masina second-hand

La ce tepe trebuie sa te astepti cand cumperi o masina second-hand
  • Masina fara certificat fiscal
  • Masini puse sub sechestru
  • Kilometri dati inapoi
Distribuie pe Facebook

Din nefericire, Romania este tara tuturor posibilitatilor. Mai ales posibilitati de teapa si inselaciune. Si daca nu vorbim de spagi de milioane de Euro, asa cum au parte alde Hrebenciuc sau Vanghelie, escrocii marunti nu se dau in laturi de la un castig usor in urma tranzactiilor cu automobile second-hand. Iata la ce trebuie sa fii atent cand cumperi o masina la mana a doua.

Inca din capul locului iti spunem ce presupune o masina 'curata' pe care o poti cumpara fara emotii. In primul rand, e acea masina care iti este vanduta direct de catre proprietarul din acte. Adica daca vanzatorul iti arata buletinul si este aceeasi persoana cu cea din carte si talon, poti avea incredere ca nu e vorba de vreo teapa cu documentele. Mai departe tine de verificarea masinii, atat la serii, cat si la starea tehnica, intr-un service autorizat. Insa exista, din pacate, foarte multe cazuri de tepe menite sa ia banul omului de buna credinta si sa-i ofere in schimb o masina cu multe nereguli. Iata cateva dintre ele.

Masina fara certificat fiscal

Inca sunt multi soferi care vor sa cumpere o masina folosita si sa o treaca legal pe numele lor, atat la Circa Financiara, cat si la DRPCIV, in acte. Pentru aceasta ai nevoie de un certificat fiscal de la vanzator. E vorba de un document care nu se da pe loc, la vanzarea masinii, ci este obtinut ulterior de catre vanzator de la organul financiar de care apartine. De cele mai multe ori insa, acest document nu poate fi obtinut din mai multe motive. Cum ar fi faptul ca vanzatorul nu este proprietarul din actele masinii, situatie in care nu poate obtine legal certificatul fiscal. Asadar, daca ai de gand sa cumperi o masina de la cineva si acel cineva nu este proprietarul din acte, mai gandeste-te o data. Un alt caz este cand proprietarul este chiar cel din acte, dar are datorii la Stat. Si ghici ce: nu poate radia fiscal masina decat dupa ce-si plateste datoriile. Al treilea caz este legat de masinile pe firma vandute de cine stie ce reprezentanti legali sau mai putin legali: in ciuda promisiunii ca vei avea certificatul fiscal ulterior, nu o sa primesti nimic...

Solutia in cazul certificatului fiscal care se lasa asteptat este una simpla: sa nu platesti masina pana cand nu primesti fiscalul. Faci contract de vanzare-cumparare, dar nu achiti masina si nu o primesti de la vanzator decat mai tarziu, in aceeasi zi, sau a doua zi, cand acesta vine cu fiscalul semnat si stampilat. Doar asa vei putea inscrie masina pe numele tau.

Masini puse sub sechestru

Tot o problema legata de problemele fiscale se regaseste in cazul masinilor care sunt inscrise pe firma. Trebuie sa ai grija la urmatorul aspect: multe firme din zilele noastre au multe datorii la Stat si au ajuns sa intre in insolventa sau sa aiba sechestru pe toate bunurile. In aceste situatii, unii angajati primesc masinile firmei, sau chiar patronii le vand pentru a obtine niste bani. Dar le vand fara sa le scoata de la Circa Financiara legal, pentru ca nu au cum, avand multe datorii. Si le vor scoate pe piata mai ieftin, cu mentiunea ca "ramane pe numele din acte". Nicio problema la prima vedere, pentru ca noul posesor nu va plati impozit, ci va circula cu masina asa, avand cartea si talonul in original, dar si un eventual contract de vanzare-cumparare sau chiar o factura de la firma. Problema apare daca Statul pune sechestru pe acea firma si masina trebuie sa fie confiscata. Chiar daca ea a ajuns la o persoana de buna credinta, seria de sasiu apare in documente si masina cu acea serie trebuie confiscata. Ghici ce: politia iti poate confisca masina in trafic, dupa numerele de inmatriculare. Sau poti ramane oricand fara masina, daca executorul judecatoresc iti da de urma.

Solutia in cazul acesta este una singura: evita masinile pe firma. Sau, cumpara o masina de la o firma numai dupa ce ai primit certificatul fiscal de radiere fiscala care demonstreaza ca acea companie nu are datorii si ca acea masina a fost scoasa din evidentele fiscale. Doar asa vei putea inscrie masina pe numele tau si vei putea circula fara emotia ca vei ramane fara ea peste noapte.

Tepe auto

Serii 'gresite'

Ai spune ca in anul 2015 nu se mai chinuie lumea sa vanda masini manarite la serii, nu? Ei bine, gresit! De fapt, nu masinile au neaparat seriile sudate, ca pe vremuri, ci actele nu sunt foarte... in regula. Adica se intampla ca unele masini sa primeasca actele unui alt automobil care a fost lovit complet, irecuperabil. In caz ca nu stiai, este o piata destul de larga a documentelor auto: set de carte + talon + numere de inmatriculare, de la o masina inscrisa in Romania, devenita epava sau dezmembrata. Actele ii revin unei masini noi, eventual de aceeasi culoare, ca sa nu bata la ochi, o masina adusa de afara sau furata, fara niciun document de provenienta.

Solutia este sa fii atent la ceea ce cumperi si sa verifici seriile caroseriei si motorului indiferent de cat de cinstita iti pare masina pe care vrei sa o cumperi. Este extrem de simplu si dureaza doua minute sa confrunti ceea ce scrie in carte cu ceea ce scrie in talon si pe caroserie sau motor. In plus, daca vrei mai multe detalii despre cum poti identifica o masina "pe serii", citeste acest articol.

Masini lovite

Probabil una din cinci masini second-hand vandute in Romania a fost lovita si reparata. Dar aici nu ne referim la accidente usoare reparate bine, ci la accidente grave mascate ulterior de catre vanzator. Amuzant este ca masinile lovite se dovedesc a fi acele masini care sunt marketate in anunturile online drept "impecabile, fara accident, accept orice test". Pentru ca vanzatorul se bazeaza pe lipsa de experienta a cumparatorilor, procentul celor care stiu la ce sa se uite fiind extrem de mic, poate doar 5% din totalul clientilor de masini la mana a doua. Noi am mai scris in repetate randuri cum poate oricine sa-si dea seama daca o masina a fost lovita si reparata, pentru a evita o teapa de zile mari.

Noi insistam cu masinile lovite din doua motive: pentru ca nu ne place ca un vanzator sa fie mincinos si sa ne ascunda adevarul si pentru ca o lovitura mai serioasa poate pune siguranta rutiera a masinii, adica poate pune viata noului posesor in pericol, din cauza ca a avut structura de rezistenta sudata si indreptata sau pentru ca airbagurile au fost sarite si in locul lor au fost puse doar capace. Sfatul nostru este ca atunci cand vrei sa cumperi o masina second-hand sa te documentezi putin sau sa te duci cu cineva care stie la ce sa se uite.

Kilometri dati inapoi

Si despre kilometrajul masinilor am discutat in repetate randuri. Pentru ca este cea mai accesibila si ieftina metoda prin care un vanzator poate obtine bani mai multi de la un cumparator de buna credinta. Mai ales in cazul masinilor aduse din Germania sau alte tari in care posesorii acestora au avut grija mare de ele si starea lor generala este una peste medie. De exemplu, sunt TAXI-uri din Germania care au si peste 400.000 de kilometri la bord, dar cu un aspect exterior si interior ireprosabil, adica fara urme mari de uzura. In acest caz, daca un samsar ar scoate masina in targ la noi cu un kilometraj real, nu ar avea prea mare succes. Dar pentru ca masina arata bine, ii da kilometrajul inapoi la o valoare mai profitabila, adica intre 120.000 si 150.000, sa nu bata la ochi...

Interesant este ca de cele mai multe ori, in zilele noastre, cam orice masina adusa de afara poate fi usor identificata daca are sau nu kilometrii reali. Si asta se face vorbind la reprezentanta oficiala sau la dealer, acestia putand cere dintr-un program special un istoric al acelui automobil, dupa seria de sasiu. In cazul in care pe bord apar 130.000 de kilometri, dar in istoricul oficial apare acea masina cu ultima revizie facuta la 285.000 de kilometri, e clar ca ce vezi la bord nu este real. Si iti recomandam sa ai incredere in ceea ce iti spune istoricul, pentru ca in afara, orice interventie la masina este trecuta in sistem.

Mai multe detalii despre cum se da kilometrajul inapoi si cum poti afla daca o masina iti arata valori reale pe bord, gasesti in acest articol.

Distribuie pe Facebook
mai multe