Motor pe GPL vs. motor electric: ce metoda de alimentare este mai buna in Romania?

Motor pe GPL vs. motor electric: ce metoda de alimentare este mai buna in Romania?
  • 1,98 lei/litru este GPL-ul in Romania
  • Cu 10 lei o masina electrica parcurge cam 150 km
  • Dupa 5 ani, masina electrica necesita acumulatori noi
Distribuie pe Facebook

Romania incepe si ea, incet-incet, sa se alature valului electric. Adica apar cateva statii de alimentare pe ici, pe colo, cativa clienti au cumparat deja cateva masinute cu incarcare la priza, politia conduce si ea un BMW i3, adica lucrurile sunt clare: incepem sa ne electrizam. Dar sa fie oara asta viitorul masinilor noastre?

Masina electrica polueaza mai mult decat una pe GPL

Sa-ti cumperi o masina 100% electrica si sa spui ca tii cu planeta este o gluma. De ce? Poate intr-o tara nordica civilizata ar fi in regula, dar nu in Romania. Aici unde, curentul de la priza vine in cantitati majoritare de la termocentrale. Stiti voi, alea care ard carbuni si lemnul din padure ca sa produca energie. Daca am putea spune ca, Norvegia, de exemplu, care are 150% din productia de curent realizata in urma functionarii eolienelor, adica fara sa arda nimic si fara sa polueze, atunci ar fi OK sa ne cumparam masini electrice in Romania daca singura noastra grija este planeta si viitorul pomilor verzi.

GPL vs masina electrica

Dar pe langa faptul ca, in timp, ajungi sa poluezi in prostie cu o masina electrica, indirect ce-i drept, productia unui automobil electric implica mai multa poluare decat cea a unui autoturism obisnuit. S-a dovedit in nenumarate cazuri ca amprenta de CO2 lasata de o masina electrica, de la productia sa si a acumulatorilor din dotare, este cu mult peste cea lasata de o masina diesel sau pe benzina. Sa zicem ca in alte tari, dupa ce mergi cu o masina electrica ani in sir, tragi linie si observi ca ai poluat mai putin. Nu si in Romania, repet, acolo unde orice incarcare de la priza mai pune vreo 3 copaci pe foc...

Masina pe GPL, in schimb, polueaza cel mai putin dintre toate. Pentru ca arderea se face complet, pe evacuare ies mai putine gaze nocive si mai putine emisii de CO2 ca in cazul masinilor diesel sau pe benzina. De exemplu, daca un Opel Astra 1.6 benzina are emisii de 180 g/km cu motorul de fabrica, dupa ce i se monteaza GPL, masuratorile vor arata altfel. Adica va avea sub 100 g/km... Asadar, oricum am da-o, e clar ca GPL-ul e mai "verde" cu natura, aviz hipsterilor care se cred ECO atunci cand isi iau o electrica.

Pretul de achizitie

Toata lumea stie ca masinile electrice au preturi foarte mari. Oricum, cu mult peste cel al unei benzinare sau al unui diesel. Poate pentru ca inca e considerata o tehnologie noua si acumulatorii costa mult, cine stie, dar cert este ca pentru 30.000 de Euro, de exemplu, iti poti cumpara o chichineata electrica in care incapi doar tu si cu catelul tau de buzunar, sau o limuzina pe benzina in toata regula. Ambele noi, din reprezentanta. Asa ca mereu o sa ai impresia ca la o masina electrica primesti cam putin pentru suma platita...

Oricum, partea buna este ca o masina benzinara este mai ieftina decat una identica, pe motorina. De obicei, diferenta este de peste 1000 de Euro. Asa ca cea mai buna alegere este sa cumperi o benzinara pe care sa pui, din fabrica sau ulterior, o instalatie GPL. O instalatie care costa, in Romania, cam 500 de Euro cu montajul inclus. Asa ca si dupa ce pui GPL ajungi sa ai o masina mai ieftina decat una diesel si cu mult mai ieftina decat una electrica.

GPL vs masina electrica

Utilizarea in timp, zi de zi

Inca nu a fost inventata masina electrica careia sa-i reziste acumulatorii mai mult de 4-5 ani. Nu degeaba, orice producator iti da pentru acumulatori maxim 4 ani garantie. Pentru ca stiu ca dupa acest interval incep sa-si piarda din eficienta. Si daca la inceput masina ta electrica te ducea pana la Ploiesti si inapoi cu o singura incarcare, o sa-ti dai seama ca un singur "plin" de curent, dupa vreo 5 ani, iti va ajunge doar pana la Snagov. Este ca la telefoane, care, cand erau noi tineau si 5-6 zile, dupa care ajungi sa stai cu ele in priza toata ziua...

Si ce faci daca te lasa acumulatorii sau daca te mai tin pana la colt? Cumperi altii. Doar ca aici nu vorbim de telefoane, ci de masini. Pentru care trebuie sa te pregatesti sa achiti intre 3000 si 8000 de Euro. Asta peste 5 ani cand nici masina intreaga nu va mai valora atat. Mai ales ca la noi, in Romania, inca nu exista sisteme de asigurari pentru acumulatori, sa zici ca platesti 20 de lei/luna si atunci cand te lasa bateria sa ti-o achite compania de asigurari. Asa ca asta e un alt motiv pentru care tara noastra nu este deloc prietenoasa cu masinile electrice si ai lor proprietari.

Daca ne referim la GPL, in afara de o revizie care costa cam 100 de lei pe care trebuie sa o faci la instalatie cam la 2 ani, nu prea ai cheltuieli sau surprize neplacute. Mai ales ca poti sa apelezi, contra-cost evident, si la o garantie extinsa, daca ai emotii ca te lasa injectoarele sau cine stie ce alte componente.

GPL vs masina electrica

Costul per kilometru

E clar pentru toata lumea ca o masina electrica este, chipurile, mai economica, odata ce ai cumparat-o. Pentru ca ajungi sa faci cam 150 de kilometri cu un cost de 10 lei, ceea ce nu este deloc rau. In schimb, cu 10 lei, pui 5 litri de GPL, cu care, in oras, o sa faci cam jumatate din distanta parcursa electric cu aceiasi bani. Adica ca sa mergi pe GPL 150 de kilometri, trebuie sa scoti din buzunar dublu, respectiv vreo 20 de lei...

Insa la costul total trebuie sa mai calculam ceva. In cazul masinii electrice trebuie sa calculam diferenta de pret la achizitie, iar in cazul masinii pe gaz, montajul si costul suplimentar al instalatiei. Din pacate, orice calcule am face, ne dam seama ca trebuie sa conducem masina electrica o perioada de peste 8 ani ca sa putem spune cu adevarat ca am iesit mai ieftin, ca am facut o afacere buna. Insa daca ne gandim ca atunci deja mai trebuie sa adaugam costul noilor baterii... deja nu mai renteaza.

Daca ne facem planuri pe o perioada de pana la 5-6 ani, daca GPL-ul isi pastreaza pretul, vom iesi mai ieftin pe o masina pe GPL. De fiecare data, fara doar si poate. De fapt, vom iesi mai ieftin decat in cazul unei masini pe benzina, pe motorina sau electrica.

GPL vs masina electrica

Distanta parcursa

Din nou, nu trebuie sa uitam ca ne referim la Romania, ca doar aici traim, aici conducem. Si sa spunem ca vrem sa ajungem de la Bucuresti la Constanta. Sau la Sibiu, sau la Timisoara. Sau de ce nu, la bulgari sau la greci. Si sa zicem ca am cumparat o Tesla, masina electrica cu cea mai mare autonomie declarata, care se mandreste cu peste 500 de kilometri range. O incarcam bine inainte sa plecam, convinsi fiind ca parcurgem cei peste 300 de kilometri pana la Sibiu. Doar ca este cald si dam drumul la aerul conditionat: brusc, autonomia initiala de 500 de kilometri a scazut la 400. Intram pe Dealu Negru, dupa care pe Valea Oltului, si incepe sa bipaie alarma de energie. Pentru ca acea autonomie declarata este doar de marketing. Ea este reala, dar obtinuta in anumita situatii. Si cand apar necunoscute romanesti, e clar ca acel range se poate injumatati... Si nu este vorba doar de Tesla ci de orice masina electrica.

Si uite asa, cand ai o masina electrica, apare nevoia unei masini suplimentare, normale, pentru vacante si calatorii... Adica alti bani de luat in calcul.

O masina pe GPL este, din acest punct de vedere, mult mai avantajoasa. Ramai fara combustibil, faci plinul cam in orice benzinarie. Poti pe GPL sa ajungi in Marea Britanie, poti traversa Alpii, poti sa te duci pana in Zimbabwe daca vrei. Fara sa te opresti si sa astepti cateva ore pana cand se incarca un acumulator naravas...

GPL vs masina electrica

Concluzie: masinile pe GPL sunt viitorul, nu cele electrice

Daca vrei sa poluezi mai putin si sa iesi mai bine la bani cu o masina electrice trebuie sa-ti faci planuri pentru un viitor destul de lung. Dar iti va trebui o masina normala suplimentara pentru distante lungi, asa ca nu ai facut nicio branza, ca tot o sa poluezi si tot o sa consumi carburant. Unde mai pui ca peste 5-6 ani bateriile incep sa te lase si trebuie sa cumperi altele...

Daca vrei sa menajezi natura si daca vrei sa economisesti bani serios, trebuie sa apelezi la o masina pe benzina pe care sa o transformi ulterior in masina pe GPL. Daca acum benzina si motorina costa 5 lei/litru, un litru de GPL costa 1.98 lei/litru. Se gaseste peste tot si nu te lasa in drum cand ti-e lumea mai draga.

Asadar, daca esti vreun hipster care crede ca daca isi incarca masina de la priza salveaza copacii si turturelele, de fapt le omoara si le pune pe foc. Poate peste vreo 30 de ani, cand in Romania vor exista metode verzi de energie, putem spune ca lucrurile stau altfel si ca merita sa salvam planeta cu masini electrice. Insa la orice alt capitol, GPL-ul, acest gaz care inca se gaseste in cantitati mari prin rezervoare subterane, inclusiv in Romania, bate la fundul gol orice electrica. Chiar si la putere, acolo unde chiar si un Veyron de 1200 cp poate fi convertit la GPL...

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (5) Poze GPL vs masina electrica
mai multe