Pe cat de mic, pe atat de necunoscut: Cum functioneaza claxonul masinii noastre?

Pe cat de mic, pe atat de necunoscut: Cum functioneaza claxonul masinii noastre?
  • Principiul difuzorului audio
  • Din ce este facut un claxon?
  • Toate claxoanele sunt reglabile
Distribuie pe Facebook

Romanii sunt fara indoiala printre cei mai aprigi abuzanti de claxon la nivel mondial. Fie ca il folosim cu o fractiune de secunda inainte sa se faca verde, fie ca il folosim ca sa atragem atentia unor domnisoare de pe trotuar, sau ca il folosim pentru a-l injura pe taximetristul care ne-a taiat calea, e clar ca un claxon de masina este printre cele mai folosite elemente. Dar ai habar cum functioneaza un claxon auto?

Primele claxoane auto dateaza din anii 1890, atunci cand primii soferi intindeau mana si strangeau de o basica din cauciuc legata la o trompeta. Insa primul claxon electric a fost inventat de Oliver Lucas din Birmingham, Anglia, care a fabricat asa ceva in 1910. Claxonul sau functiona tot dupa vechiul principiu, avand un compresor mic de aer ce impingea cu putere aerul intr-o trompeta. Dar abia prin anii '50 a fost dezvoltat claxonul electric, asa cum il stim noi azi, claxon care este prezent pe toate automobilele si care in unele cazuri salveaza vieti, in altele... enerveaza oameni.

Principiul difuzorului audio

Un claxon electric asa cum au masinile noastre functioneaza dupa principiul difuzoarelor audio. Adica are o diafragma care se misca sus-jos cu ajutorul unui electromagnet, miscand astfel aerul care produce sunetul puternic. Insa un claxon este si mai compact, dar si mai puternic, sunetul scos avand intre 109 si 112 decibeli, adica extrem de mult. Oricum, indiferent de automobil, claxonul este la fel, chiar daca e vorba de Dacia 1300 sau de BMW Seria 7 fabricatie 2016, adica este un mic difuzor metalic.

Cum functioneaza claxonul auto?

Din ce este facut un claxon?

Un claxon electric este compus dintr-o carcasa din tabla metalica, o diafragma din otel de forma rotunda, un electromagnet, un surub de reglaj si un intrerupator-contactor. Claxonul are unul sau 2 papuci de contact cu care este conectat la firele ce vin direct de la volan, atunci cand apasam claxonul. In general, la masinile moderne, se monteaza doua claxoane ce par identice, dar care scot sunete la tonalitati diferite, mai precis unul scoate 500 Hz si al doilea intre 405 si 420 Hz. Scopul celor doua sunete diferite este ca sunetul combinat sa fie mai usor perceptibil de cei din jur intr-un mediu aglomerat, urban.

Cum functioneaza claxonul auto?Electromagnetul unui claxon auto

Cum functioneaza un claxon de masina?

Diafragma metalica este montata pe un ax din otel care pivoteaza sus-jos: la un capat este electromagnetul, la celalalt este diafragma. In clipa in care noi apasam claxonul de pe volan, incepe sa intre curent in electromagnet. Insa diafragma este conectata la contactor, iar acesta intrerupe in permanenta curentul, miscand diafragma sus-jos extrem de repede, exact ca ciocanelul care bate in clopotul unei sonerii din casa. Cand intra curent, diafragma se ridica, dar cand ajunge la capat, contactorul taie curentul si revine, dupa care iar se ridica si asa mai departe. Totul se petrece foarte repede, intr-o fractiune de secunda diafragma miscandu-se de zeci de ori.

Cum functioneaza claxonul auto?

Datorita vitezei cu care se misca diafragma, este realizat sunetul pe care il auzim atunci cand apasam claxonul. Este de fapt un sunet facut din milioane de "bip-uri" scurte care sunt emise de diafragma atat de repede, incat ni se pare ca zgomotul e continuu.

Trebuie mentionat ca viteza cu care se misca diafragma este uriasa. Iar acest lucru duce la o incalzire a claxonului, mai ales atunci cand ramanem blocati cu mana impinsa pe volan, din cauza ca cineva a blocat intersectia. Iar aceasta incalzire excesiva te anuntam ca nu face bine, mai ales daca masina este veche si umezeala a intrat in carcasa claxonului, putand provoca un scurt-circuit.

Cum functioneaza claxonul auto?Cum functioneaza claxonul auto?

Toate claxoanele sunt reglabile

Fiecare claxon are un surub de reglaj. Acesta insa vine reglat din fabrica, astfel incat cele doua claxoane montate sub capota, intre grila frontala si radiator, sa sune diferit. Dar daca vrem si ne vin idei noi, putem sa ne jucam cu tonalitatea claxonului de la masina, invartind de acest surub. Cand invartim de el, schimbam pozitia diafragmei si ii modificam cursa pe care o face in carcasa. Astfel, ajungem sa avem tonalitati de toate felurile, de la cele mai subtiri si "pitigaiate" la unele groase, de tenor.

Asadar, daca pana acum nu ti-a trecut niciodata prin minte ce se intampla atunci cand apesi cu ura in volan, ca sa te faci auzit in trafic, speram ca te-am lamurit. Si data viitoare cand vei mai vrea sa fii vedeta soselei, abuzand de aceasta dotare care este de siguranta, menita sa salveze vieti, te rugam sa te gandesti de doua ori si sa-ti aduci aminte ce am scris aici: un claxon este un sistem extrem de simplu facut sa te scoata din situatii extrem de dificile...

Cum functioneaza claxonul auto?

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (6) Poze Cum functioneaza claxonul auto?
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 27 Ianuarie 2016