Sa raspundem cu aceeasi moneda: cum sa fentam impozitul si alte taxe ce fac detinerea unei masini imposibila

Sa raspundem cu aceeasi moneda: cum sa fentam impozitul si alte taxe ce fac detinerea unei masini imposibila
  • Scoaterea masinii de la impozit
  • Bulgaria, salvatoarea noastra
  • Bulgarii nu platesc taxa de pod
Distribuie pe Facebook

Din pacate, Romania este tara condusa de smecheri, cu legi facute pentru smecheri si cu politicieni corupti care isi vad numai propriile interese. Si mai trist este ca sunt cateva categorii de persoane care sunt bataia de joc a autoritatilor: pensionarii, bolnavii din spitalele de Stat si... soferii.

Nu cred ca este un secret pentru nimeni ca noi, soferii, suntem bataia de joc a autoritatilor. Isi bat joc de noi diverse ministere, cum ar fi cel al transporturilor, cel de finante si cel al economiei. De ce? Pai avem taxe aberante pe care le platim vrand-nevrand, avem impozite pe casa si automobil, accize, asigurari, taxe pe pod, de drum, pe carburant si asa mai departe. In schimb, primim ceva? Nu prea.

Avem sosele si drumuri aflate in stare jalnica, pe care mor oameni pe capete din cauza ca nu exista infrastructura. In orase nu avem locuri de parcare, dar avem amenzi uriase si, pana nu demult, firme private care ne furau masinile pe care, ulterior, le puteam redobandi doar achitand niste taxe aberante. Nu avem suficienti agenti de circulatie care sa fluidizeze traficul, pentru ca in MAI se strange cureaua, fara sa se gandeasca cineva ca sunt afectati soferii...

Ce mai avem? Un pret absolut colosal la pompa, fie ca e vorba de benzina, fie ca e vorba de motorina. Unde mai pui ca avem deja inclusa in pret o taxa de drum. Dar ce, e de ajuns? Pentru mizeriile astea de politicieni corupti nu este. Mai avem obligatia sa achitam si o rovinieta, daca vrem sa circulam pe soselele din afara mediului urban. Ajunge? Nu si pentru gunoiul Puie Monta, care s-a gandit ca e bine sa introduca o acciza suplimentara de 7 eurocenti/litru la carburant. Acciza pe care o platim si azi, desi s-a dovedit a fi un esec total, pentru ca au scazut incasarile...

Asta e tot? Nu chiar. Avem impozite la masini mai mari decat la case - numai in Romania s-a auzit asa ceva. Iar daca indraznesti sa conduci o masina cu motor de peste 1999 cmc, chiar esti jecmanit cu impozite total nejustificate. Poate sa ne explice cineva de ce pentru un motor de 1.9 litri platesti 190 de lei si pentru un motor, tot cu 4 pistoane, de 2.4 litri platesti 850 de lei? Sau de ce pentru un motor de 2.49 platesti 890 de lei si pentru un motor de 2.6 ajungi sa platesti 2000 de lei? Care este logica? Care este justificarea acestor bani ceruti de autoritati? Polueaza masina mai mult? Inseamna ca omul este mai bogat si trebuie taxat? Care este motivul acestui furt?

Referitor la impozite, ca sa vedeti cat de aberante sunt aceste sume cerute de fiecare unitate financiara in parte, trebuie sa stiti ca niciun leu platit anual la impozit nu se duce spre Ministerul Mediului. Stiti voi, aia care ar trebui sa planteze copacei ca sa combata poluarea facuta de masinile noastre. Atunci ce se face cu banii astia pe care ni-i cer mizeriile astea de autoritati in fiecare an? Locuri de parcare? Poate ca da, dar si o masina cu motor de 1.2, si una cu motor de 5.2, ocupa acelasi spatiu. Ce altceva? Se asfalteaza? Pai si care este diferenta intre motorizari in cazul asta? Si exemple sunt o multime. Cert este ca nu exista nicio justificare logica pentru care un proprietar de masina e obligat sa achite mai mult impozit pentru ca are motor mare... E o prostie romaneasca.

Taxa Auto? Alta mizerie total aberanta care a fost declarata deja de 2 ori ilegala de catre Uniunea Europeana. Si ca sa vedeti ca este o tampenie colosala marca "politicieni romani care habar nu au pe ce lume traiesc si ii doare in c*r de soferi", ajunge sa ne gandim ca, desi taxa este ilegala in orice forma a ei si ea trebuie restituita soferilor, inca trebuie sa o platesti daca vrei sa inscrii masina... Unde s-a mai vazut asa ceva? Poate in Bangladesh, poate undeva in Sri Lanka sau in Zimbabwe, dar cu siguranta nu intr-o tara europeana din 2016...

Si daca tot suntem la Timbrul de Mediu, ce politician dobitoc s-a gandit ca masinile mai vechi trebuie sa aiba o taxa mai mica, pe motiv ca vor functiona mai putin ca alea mai noi? Uite asa, masinile non-Euro, Euro 1 sau Euro 1 au cele mai mici taxe de inmatriculare. In schimb, automobile mai noi, Euro 3 si 4, care polueaza mai putin, sunt taxate cu niste sume aberante. Ce incompetent a trecut cu vederea ca este intr-un minister al mediului si a zis ca e mai bine sa-i taxam mult pe aia care polueaza mai putin? Numai in Romania...

Sa zicem totusi ca este bine sa se incaseze o taxa. Poate nu ca acum, de 10.000 de Euro pentru o masina veche de 10 ani, dar o taxa, acolo. Ce se intampla de banii astia pe care ii platim? Ok, sunt sofer, am adus o masina de afara, vreau sa o trec legal pe numele meu si vrea sa platesc taxa. Dar, asa cum se intampla intr-o tara civilizata, as dori sa stiu ce se intampla de banii pe care ii achit. Se planteaza copaci? Se populeaza raurile cu pastrav si caras? Se combat defrisarile si braconajul? Sunt aplicate noi masuri de limitare a traficului in zonele urbane aglomerate? Se pune macar o papadie, undeva, intr-un parc? Se face ceva? Orice??? Aiurea, nu se face nimic. Ministerul Mediului nu a avut niciodata si nu are nici acum un program de impaduriri, de construire a unor spatii verzi noi, de igienizare a apelor, a cursurilor de rau, a Dambovitei... nu se face nimic. Si atunci, de ce indrazneste cineva sa ne ceara Timbru de Mediu? Ce se face pentru Mediu, domnilor????????

Credeti ca toate aceste semnale de alarma sunt doar ale noastre, ca sa scriem un articol si sa facem trafic pe site? Nicidecum. Sunt intrebari pe care si le pun toti soferii din Romania, fie ca sunt taximetristi, camionagii, curieri sau soferi de duminica. A devenit un lux sa fii sofer la noi in tara si sa detii propriul automobil. Pentru ca statul, usor-usor, te obliga sa-ti cumperi doar masina noua, doar cu motor minuscul, pe care sa o conduci, de preferat, doar de ziua ta. Asa ca, in speranta ca nemultumirile noastre sunt impartasite si de altii, avem cateva sfaturi neortodoxe pentru a raspunde cu aceeasi moneda.

Scoaterea masinii de la impozit

Autoritatile din Romania sunt atat de incompetente, incat legea iti permite sa radiezi o masina din punct de vedere fiscal, iar Politia Rutiera sa nu isi dea seama. Adica te duci frumos la Circa Financiara, radiezi masina de acolo ca si cum ai fi vandut-o cuiva, eventual un personaj fictiv din alt judet indepartat, dupa care, circuli frumos fara emotii cu masina, dar fara sa ai de achitat vreun impozit anual. Sau, daca vrei sa cumperi o masina cu motor mare, nu te mai sinchisesti sa o treci la financiar deloc si circuli pe numele fostului proprietar. Sau, daca vrei sa fie pe numele tau, o bagi la financiar, dupa care, o scoti a doua zi, ca si cum ai vinde-o. Politia nu are acces la baza de date a unitatilor financiare in prezent si, la cum se misca lucrurile, 10 ani de acum inainte nici nu va avea. De fapt, atat de prost este sistemul asta financiar, incat nici macar sectoarele sau judetele intre ele habar nu au unele de altele, daca o masina a fost scoasa si daca a fost rebagata de noul proprietar... Totul este legal, atata timp cat in talon nu scrie "Instrainat catre...", nu te obliga nimeni sa o treci pe numele tau in decurs de 60 de zile, e ca si cum ai circula cu o masina de imprumut. Evident, cine are motor mare, stie despre ce e vorba...

Bulgaria, salvatoarea noastra

Nu degeaba vedem mii de masini cu numere bulgaresti. Pentru ca acolo nu se face discriminarea asta in functie de motor si pentru ca acolo nu este taxa de poluare. De fapt, in linii mari, bulgarii pun accent pe cantitate, nu pe calitate. Adica au preferat sa incaseze taxe normale, decente, de la toata lumea, decat sa abereze cu taxele cum fac romanii, stiind ca dupa aia se gasesc diverse metode de eschivare. Unde mai pui ca politistii din Romania nu stiu cum sa verifice documentele unui automobil inscris in Bulgaria, asa ca poti circula chiar si cu asigurare expirata, poti circula fara ITP sau cine stie cum. Evident, nu incurajam sa circuli in ilegalitate, dar daca autoritatile romane sunt incompetente si iti permit, de ce sa nu o faci?

Bulgarii nu platesc taxa de pod

Masinile inscrise in Bulgaria mai au cateva avantaje. De ce sunt eu, sofer din Romania, obligat sa platesc taxa de pod la Fetesti pe A2, cand deja platesc doua taxe de drum, inclusiv rovinieta? Podul nu este parte din autostrada? In fine, trecem peste faptul ca e doar o alta taxa cu care nu se face nimic folositor pentru soferi, si revenim la bulgari. Camerele video de la statiile de taxare nu recunosc numerele bulgaresti. Asa ca daca ai masina straina sau cu numere rosii, nu iti bate capul cu taxa de la pod si treci fara probleme.

Masina pe GPL

Din pacate, nu prea avem cum sa fentam taxele aberante introduse in carburant. Adica daca vrem sa circulam, trebuie sa mergem la pompa si sa alimetam cu 5,2 lei/litru. Sau, am putea sa ne montam o instalatie GPL. Pentru ca acum, un litru de GPL costa numai 1,95 lei, adica sub jumatate din pretul benzinei sau cel al motorinei. Daca avem o masina cu 4 pistoane, o instalatie de GPL costa cam 2000 de lei, dar daca circulam mult, ne amortizam investitia intr-un singur an. Si merita, pentru ca GPL-ul nu strica motorul, asa cum se zvoneste, iar consumul nu creste decat cu maximum 1 litru fata de cel pe benzina. Cu alte cuvinte, oricum ai da-o, merita sa treci pe GPL cat mai repede.

Mai facem RCA la masina?

Daca esti prins de politie fara RCA, e groasa. Ti se da ditamai amenda si ramai fara placutele de inmatriculare. Insa RCA-ul a inceput acum sa aiba niste preturi complet aberante: chiar si 1000 de lei/an pentru un amarat de Logan cu motor de 1.4 litri. Si ce primim de acesti bani? Mai nimic. Pentru ca si daca producem un accident in care suntem noi vinovati, asiguratorul poate spune ca nu plateste din diferite motive. Si atunci, soferul pagubit ne da in judecata, chiar daca noi avem RCA valabil. Si ne ramane doar sa dam si noi, la randul nostru, in judecata firma de asigurari... Unde mai pui ca multe firme sunt deja falimentare, din cauza ca au facut magarii si nu au platit despagubirile, iar cele ramase, de teama sa nu ajunga in insolventa, au marit preturile extrem de mult. Acum, nu mai conteaza ca esti batran, nu mai conteaza din ce an e masina sau din ce localitate esti. Daca ai motor mare platesti exagerat de mult, total nejustificat: pentru un BMW 325i ai un RCA anual de 1500 de lei. Si daca ai motor mai mic, oricum platesti mult, aproape dublu decat acum doi ani. Atunci nu ne mai ramane decat sa ne cumparam motoare de sub 1 litru, doar atunci ne permitem asigurarea...

Stiu cazuri de oameni care circula cu RCA-uri false, facute de ei la imprimanta, pentru situatia in care iti cere agentul asigurarea ca sa o vada. Si, in caz de accident, fac una pe bune si i-o dau a doua zi soferului pagubit. Stiu oameni care au 10 masini, toate cu motoare mari, de off-road, inmatriculate in Romania, dar niciuna trecuta la financiar si nu se plateste niciun impozit la ele. Stiu oameni cu masini inscrise in Bulgaria, care nu se mai duc anual la revizie, ci doar fac rost de acte stampilate direct, ca oricum politistii nu au cum sa le verifice. Si cunosc o multime de oameni care merg cu masini straine si nu platesc nici rovinieta, nici taxe de pod... De ce oare?

Pentru ca la o legislatie de rahat, facuta de niste politicieni corupti, cu taxe aberante si total fara justificare, trebuie sa raspunzi cu aceeasi moneda. Sunt inca multi soferi care au masinile pe numele lor, trecute la financiar, legal, elegant, asa cum este normal intr-o tara europeana. Dar sunt proprietari de masini cu motoare mici pentru care taxele inca nu au devenit imposibil de achitat. Restul, cei care au adus masini de afara, pentru care taxa de inmatriculare este uriasa, cei cu motoare mai mari sau cei cu masini mai vechi, au doua variante: isi fac abonament la RATB si renunta la masina, sau incearca sa fenteze sistemul. Din pacate, alta varianta nu exista. Si cine crede ca a avea un motor la masina de peste 2 litri inseamna ca esti bogat si bun de muls de bani, este un idiot. Poate ca ai o familie numeroasa, poate ca ai copii si vrei un Land Cruiser din 1999 cu motor de 2.8 litri, ca vrei siguranta si fiabilitate. Asta te face miliardar? Se pare ca in ochii alesilor nostri, motorul masinii spune tot...

Daca stii si tu vreo metoda prin care soferii pot sa raspunda la fel nesimtirii de care dau dovada politicienii cu ale lor legi aberante, te rugam sa comentezi mai jos.

Distribuie pe Facebook
mai multe