Tot ce nu stiai despre vopseaua masinii tale

Tot ce nu stiai despre vopseaua masinii tale
  • Vopseaua auto este compusa de obicei din 3 straturi
  • Peste vopsea se pot adauga pana la 5 straturi de protectie suplimentara
  • Automobilele noi se vopsesc electrostatic
Distribuie pe Facebook

Vopseaua masinii noastre este elementul care reprezinta identitatea vehiculului. Si este principala trasatura dupa care recunoastem o masina. Insa, de cele mai multe ori, vopseaua masinii este trecuta cu vederea si considerata un element al automobilului ce nu necesita atentie. Nimic mai gresit insa.

Autoturismele au fost vopsite inca de la existenta lor, din anii 1875. Chiar si vehiculele pe aburi, realizate cu un secol inainte erau vopsite. Si asta pentru ca lumea si-a dat seama ca metalul, daca nu este protejat, rugineste. Evident, nu putem compara tehnicile de vopsitorie de acum 2 sau 3 secole cu cele din ziua de azi, insa rolul vopselurilor auto a ramas acelasi: protectia suprafetei metalice. Pe langa acest rol, vopseaua care acum este propusa in sute de nuante si culori, are si rol estetic de personalizare a masinii. Daca in 1904, automobilele se vindeau numai in culoarea neagra, in ziua de azi, numai o singura marca poate avea in lista de dotari mai bine de 80 de nuante diferite.

Vopseaua masinilor noastre este insa realizata in urma unor procedee complexe. Noi o luam ca atare, spunem ca masina este "rosie" sau "albastra" si nu ne mai intereseaza altceva. Insa lucrurile nu sunt deloc simple cu vopseaua automobilelor. Pentru ca vopseaua reprezinta poate cel mai 'chinuit' element pe care il detine orice automobil.

Ploaia, vantul, praful, grindina, criblura, soarele si ninsoarea sunt doar cateva elemente care intra in contact direct cu vopseaua masinii zi de zi. Mai adaugam si factorii care nu sunt legati de natura, cum ar fi micile accidente, zonele de frecare, noroiul aruncat de roti si ne dam seama ca ceea ce vedem noi la exterior ca fiind o simpla culoare, are de fapt un rol mult mai dificil. Pe care, din pacate, mai nimeni nu-l baga in seama.

Tot ce nu stiai despre vopseaua masinii tale

Din ce este realizata vopseaua auto?

Autoturismele moderne au caroseriile si elementele de caroserie acoperite cu 4 straturi de vopsea. Fiecare din aceste straturi are un rol anume, fie de protectie, fie de aderenta pentru urmatorul strat, sau unul pur estetic. In total, pentru vopsirea unui automobil cu o caroserie sedan din clasa medie, sunt folositi intre 10 si 15 litri de vopsea. La final, dupa uscare, cele 4 straturi vor avea o grosime adunata de 100-110 microni de milimetru. Adica a zecea parte dintr-un milimetru, exact grosimea unui fir de par.

Cele 4 straturi de vopsea auto care se aplica in zilele noastre sunt: Stratul Catodic, Primer, Vopseaua de culoare si Lacul de protectie. Fiecare din aceste 4 straturi este dat pe rand cu ajutorul unor roboti speciali sau in urma scufundarii caroseriei sau pieselor intr-o baie de solutie.

Tot ce nu stiai despre vopseaua masinii tale

Primul strat de vopsea: Stratul Catodic

Imediat dupa finalizarea pieselor metalice de caroserie, suprafata metalica este tratata cu fosfat de zinc si introdusa intr-o baie cu solutie pe baza de agenti de fixare pret de 3-5 minute. Simultan, piesei (caroseriei) scufundate ii este aplicata o tensiune cuprinsa intre 250 si 500 de volti in timp ce un alt electrod este situat in baia de solutie. Particulele de solutie incarcate electric se lipesc de metal si formeaza un strat de aproximativ 20 de microni de milimetru al carui unic scop este protejarea suprafetei metalice in fata coroziunii. Acest procedeu este practic un fel de vopsire electrostatica in baie de vopsea, nu in aer liber.

Vopsirea in baie de imersiune catodica este o metoda de vopsire ecologica, deoarece ca solvent se utilizeaza, de regula, apa. Suprafetele vopsite cu ajutorul procedeului de vopsirea in baie de imersiune catodica ofera cea mai buna baza cand se combina straturile de vopsea, de exemplu straturi aplicate prin pulverizare sau straturi din vopsiri anterioare. Motiv pentru care, in afara de rolul de protectie fata de coroziune, primul strat care este de obicei transparent, este si un bun suport pentru urmatorul strat de vopsea.

Tot ce nu stiai despre vopseaua masinii talePrimul strat se realizeaza prin imersiune in baie catodica si presupune rotirea caroseriei pentru ca solutia sa intre peste tot si sa acopere toata caroseria atat in exterior, cat si in interior

Tot ce nu stiai despre vopseaua masinii taleTot ce nu stiai despre vopseaua masinii tale

Al doilea strat de vopsea: Primer

Numele stratului de sustinere a vopselei de culoare se numeste Primer, Fueler, Grund sau Baza. Acest strat are doua roluri principale: indreptarea suprafetei si aducerea la nivel si suport de fixare pentru vopseaua de baza. Acest strat este de obicei mai gros si este compus din agenti de umplere anorganici precum gips, creta sau talc, special ganditi pentru a intra in cele mai mici fisuri, iregularitati sau defecte ale suprafetei metalice. Primerul se da pe masina intr-un strat cu o grosime de 30 de microni de milimetru.

Primerul este insa un strat destul de moale si elastic. In primul rand, pentru a putea fi usor slefuit la nevoie cu elemente abrazive, dar in principal este elastic ca sa previna oscilatia stratului de culoare. Mai precis, atunci cand vopseaua masinii este lovita de pietricele sau grindina, acest strat absoarbe din socul impactului si previne astfel ciobirea vopselei, prin disiparea energiei.

Tot ce nu stiai despre vopseaua masinii taleAl doilea strat de vopsea: primerul are de obicei culori netre, alb sau gri

Al treilea strat de vopsea: Vopseaua de culoare

Cel mai vizibil strat de vopsea de pe masina noastra este insa si cel mai putin important. Pentru ca are un singur scop: sa dea masinii culoare. Nu are nici strat de protectie si nici de fixare pentru urmatorul strat. Vopseaua de culoare se mai numeste si strat de baza (Basecoat) si este o vopsea plastica pe baza de poliuretan. Are o grosime de aproximativ 15 microni de milimetru si poate avea sute de nuante diferite, efecte de pigmentare sau efecte de perla, ingrediente speciale ce dau nuanta de metalizare sau chiar combinatii de culori cu aspect cameleon.

Tot ce nu stiai despre vopseaua masinii taleCel putin in uzina Ferrari, vopseaua de baza inca se aplica manual

Ultimul strat de vopsea: Lacul de protectie

La fel ca si primul strat de vopsea, si ultimul este transparent. De aceea i se mai zice si Strat Transparent (Clearcoat). Scopul lacului este sa-i dea masinii aspectul lucios dar si sa protejeze masina de factorii externi. In compozitia lacului pot exista o sumedenie de compusi care pot apara masina chiar si de razele UV, dar aceste lacuri sunt extrem de scumpe. In general insa, lacul are rol de protectie impotriva elementelor exterioare, cum ar fi ploaia, grindina, praf, vant si asa mai departe. In plus, lacul prin compozitia sa speciala are si rol de protectie impotriva fluctuatiilor de temperatura. De exemplu, pe timp de iarna, o capota de motor poate trece de la o temperatura de -30 de grade la o temperatura de +60 de grade in cateva minute. Si lacul este cel care protejeaza restul straturilor de aceste diferente de temperatura si nu ii permite vopselei sa crape.

Lacul transparent al masinii este dat peste vopseaua de baza intr-un strat cu o grosime de 40 de microni de milimetru si este special gandit sa reziste atat in fata altor compusi chimici puternici, cum ar fi aciditatea 'depunerilor' cauzate de pasari, cat si in fata agentilor artificiali cu un grad mare de frictiune, cum ar fi solutiile de deszapezire si dezghet de pe timpul iernii. Asadar, am putea spune ca lacul de protectie este cel mai important strat al vopselei auto.

Tot ce nu stiai despre vopseaua masinii taleUltimul strat: lacul este dat cu pistoale automate

Coacerea la cuptor a vopselei auto

Fiecare din cele 4 straturi enumerate mai sus este urmat de o 'vizita' in cuptorul de coacere. De exemplu, stratul catodic este urmat de un tratament la o temperatura de 60 de grade, Primerul este urmat de o coacere la 87 de grade, vopseaua de baza la o temperatura cuprinsa intre 100 si 120 de grade, iar lacul este tratat si el la aceeasi temperatura, dar la numai jumatate din timp. In cazul masinilor care sunt vopsite in camp electrostatic, temperaturile de tratament sunt ceva mai mari.

Vopsirea in camp electrostatic

Unele marci premium apeleaza la vopsirea in camp electrostatic a masinilor si a pieselor de caroserie (powdercoating). Mai ales cand acestea sunt realizate din aluminiu sau din aliaj usor. Este un procedeu mai costisitor, dar care ii confera piesei vopsite o rezistenta mult mai ridicata.

In acest caz, masina este vopsita in aceleasi straturi mentionate mai sus, insa tehnica este alta: caroseria este pre-incalzita la o temperatura cuprinsa intre 40-80 de grade, este apoi impamantata si pulverizata cu particule de vopsea uscata prin intermediul campului electrostatic. Acest procedeu este insa mai de lunga durata, temperatura de coacere in cuptor este mai mare pentru ca elementele vopsite trebuie sa treaca prin procedeul de polimerizare, iar uscarea trebuie sa se faca in mod natural pentru a ne bucura ulterior de o rezistenta mare a vopselei.

De obicei, la noi in tara cu acest procedeu se vopsesc jantele sau alte elemente de caroserie sau metal ce incap intr-o cabina speciala de vopsire cu impamantenire.

Tot ce nu stiai despre vopseaua masinii taleInainte de vopsirea electrostatica este necesara o sablare a pieselor

Straturi de protectie suplimentara

Cei care doresc sa-si protejeze vopseaua masinii au la dispozitie multe solutii care se aplica de obicei la centrele de detailing. Exista straturi pe baza de ceara ce protejeaza vopseaua impotriva picaturilor de ploaie si care confera o spalare mai usoara a suprafetei vopsite. Straturile de protectie numite "sealant" au ca scop acoperirea vopselei cu un strat invizibil ce nu permite adunarea apei intr-un singur loc, dar nu lasa nici noroiul sau praful sa se lipeasca de lac.

Caroseria trebuie insa tratata intr-un mod special atunci cand apelam la polish. Ce inseamna polish auto? Inseamna eliminarea unor zgarieturi minuscule din stratul de 40 de microni de milimetru pe care ii are lacul transparent. Cu ajutorul solutiilor speciale abrazive, la o procedura de polish vom scoate circa 10 microni de milimetru din lacul vechi. Insa imediat dupa polish, este indicat sa apelam la straturile de ceara sau sealant special care sa compenseze micsorarea grosimii lacului.

Tot ce nu stiai despre vopseaua masinii taleO vopsea auto cu prea mult grund va avea o elasticitate ridicata si va crapa in timp

Soarele, cel mai mare dusman al vopselei auto

Chiar daca masinile sunt in ziua de azi dotate cu cele mai inteligente si performante vopsele, in timp, soarele este cel care ii dauneaza cel mai mult masinii noastre. Intr-o vara calduroasa in care afara sunt 40 de grade la umbra, suprafata caroseriei masinii poate atinge chiar si 90-100 de grade. Aceasta temperatura este mai mare in zona motorului, adica pe capota si pe aripile laterale din fata.

Daca avem grija de masina noastra si o spalam regulat, nu trebuie sa ne facem griji ca vom avea probleme cu vopseaua chiar si la temperaturi ridicate pe timp de vara. Insa cei care sunt interesati cu adevarat de starea exterioara a masinii proprie sunt destul de putini. Cand este foarte cald, mici particule de praf sau pietrist patrund mai usor in vopsea, mai ales daca circulam cu viteza si avem drumuri pline de criblura ca in Romania. Straturile de vopsea sunt realizate special sa reziste la temperaturi mari, insa devin mai moi si mai casante cand temperatura este foarte ridicata. Adica pe timp de vara, pietricelele aruncate pe drum vor face pagube mai mari.

Daca nu spalam masina, vom avea alta problema: praful acumulat, sutele de insecte si gainatul pasarilor incep sa actioneze asupra lacului si pot ajunge chiar si la vopseaua de baza. Din pacate, pentru ca locuim in Romania si in orase aglomerate, ne putem trezi oricand cu diverse solutii chimice aruncate pe masina, praf din belsug bogat in elemente poluante, ulei de masina aruncat de vreo basculanta care scoate fum, benzina si asa mai departe. Spalarea masinii nu este un moft, ci este o masura de prevenire prin eliminarea diverselor substante ce pot influenta vopseaua.

Tot ce nu stiai despre vopseaua masinii taleO vopsea a carui lac s-a exfoliat in timp: ori nu a fost pulverizat la o temperatura optima, ori suprafata masinii nu a fost protejata si ingrijita bine

Spalatoria, detailingul si umbra - cei mai buni prieteni ai vopselei auto

La final, va recomandam sa urmati cateva sfaturi utile, daca doriti sa pastrati vopseaua masinii in stare buna cat mai mult timp. In primul rand, spalari ale caroseriei cat mai dese, imediat cum vedem ca s-a depus un strat de praf, ne vor proteja vopseaua in fata actiunii chimice. Parcarea la umbra a masinii in loc sa o lasam in plin soare va asigura vopseaua sa-si pastreze proprietatile si sa fie astfel mai rezistenta in fata intemperiilor si a factorilor de uzura. Iar din cand in cand, poate odata pe an sau la doi ani, un tratament cu solutii speciale care sa faca un strat protector pe masina este bine venit. Mai ales in prag de iarna, un strat care sa izoleze complet caroseria de factorii externi nocivi, precum solutiile de dezghetare de pe strazi si sarea aruncata de autoritati, ne vor proteja atat luciul vopselei, cat si caroseria de rugina.

Asadar, dupa cum ai putut vedea, lucrurile cu vopseaua nu sunt chiar asa de simple. Si daca pana acum nu stiai ce se ascunde dincolo de o simpla culoare, iata ca de acum inainte, vei sti.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (14) Poze Tot ce nu stiai despre vopseaua masinii tale
mai multe