Totul despre bateria masinii: cum functioneaza, ce durata de viata are si cate tipuri sunt
- Ce se intampla in interiorul unei baterii auto?
- Ce facem cu bateria dupa ce s-a golit?
- Cand putem pune pe redresor bateria de masina?
Toata lumea stie ca orice automobil sau vehicul modern are cel putin o baterie. O cumpara, o monteaza sub capota si isi vede de drum. Dar nimeni nu stie cum functioneaza acumulatorul masinii noastre si ce se intampla daca punem un alt amperaj decat cel indicat de producator.
Ce este bateria de masina?
Bateria masinii este un acumulator cu incarcare rapida, care ofera curent pentru pornire, aprindere si iluminare. De fapt, principalul scop al acumulatorului auto este sa porneasca motorul vehicului, deoarece, dupa pornire, curentul este asigurat de alternatorul angrenat de curea. Trebuie retinut ca, in cazul unei baterii noi, o pornire de motor consuma sub 3% din capacitatea bateriei. Asadar, daca motorul nu porneste, poti sa dai la automat de aproximativ 30 de ori.
Bateriile auto sunt de tip plumb-acid, adica au in interior celule din plumb si acid sulfuric care dau o tensiune de 12 volti. Aceasta tensiune este asigurata in general de 6 celule a cate 2 volti fiecare, legate in serie.
O scurta istorie a bateriei de masina
Pana prin anii 1920, masinile nu aveau acumulator electric. Pentru ca pornirea se facea la manivela, iluminarea era pe gaz si claxonul era... o trompeta. Pe vremuri, aprinderea motoarelor se facea cu platina, nu cu bobine care necesitau curent, insa dupa ce au fost inventate electromotarele si pornirile la buton, a inceput sa fie populara si bateria de masina. Care, la inceput, avea 6 volti, nu 12, ca acum...
Dupa anii '50 a inceput sa fie facuta trecerea de la 6 volti la 12 volti, tocmai, pentru ca producatorii, in special cei americani, incepeau sa fabrice motorizari din ce in ce mai mari si cu puteri uriase, care necesitau aprinderi serioase. De atunci si pana azi, a ramas standardul de 12 Volti, chiar daca, pe la inceputul anilor '90, s-a incercat o crestere si mai mare a curentului din bateriile de masina: 42 de Volti s-a vrut a fi noul standard, dar nu s-a adoptat.
Abia in 1971 a fost inventat primul acumulator auto care nu necesita intretinere. Pana atunci, bateriile, ca si cele cu care erau obisnuiti parintii nostri in epoca Ceausescu, aveau dopuri prin care, din cand in cand, trebuia turnat un lichid de electroliza. Insa, odata cu aparitia bateriilor fara intretinere, soferii au inceput sa fie mai menajati si mult mai fericiti ca nu trebuie sa ramana fara curent o data pe luna...
Tipuri de acumulatori auto
Exista 4 tipuri de baterii pentru masinile noastre:
- cu intretinere
- fara intretinere
- etanse cu gel
- pentru Start/Stop
Din fericire, bateriile cu intretinere incep sa dispara de pe piata. E vorba de baterii care, in urma procesului de electroliza din interior, evapora lichidul si trebuie completat in timp. Bateriile moderne, cum sunt acum majoritatea, sunt fara intretinere si reusesc sa pastreze lichidul pe toata durata vietii de functionare. Cel mai performant tip de acumulatori sunt cei etansi cu gel, adica cei care folosesc un gel de electroliza, speciali ganditi pentru consum urias de curent. Acestea sunt utilizate in diverse aplicatii sau la masinile care au motoare mari si consumatori suplimentari, dar si in competitiile de car-audio. Ultimul tip de baterie este cea mai noua, speciala pentru masinile cu sistemul Start/Stop. Sunt baterii fara intretinere, cu incarcare foarte rapida, ce permit o inmagazinare mai buna a curentului.
Ce se intampla in interiorul unei baterii auto?
Un acumulator este facut de obicei din 6 celule galvanice legate in serie. Fiecare produce 2.1 volti si ofera, la incarcare maxima, 12.6 volti. Fiecare celula este formata din mai multe placi de plumb, unele catod, altele din plumb acoperit cu dioxid de plumb fiind anod. Cele doua tipuri de placi sunt aranjate alternativ si sunt inundate intr-o solutie electrolitica sau acid sulfuric. Cu ajutorul solutiei, cele doua placi produc o reactie chimica ce elibereaza electroni care trec prin conductori, realizandu-se astfel curent. Exact ca intr-o baterie de ceas, de telefon sau de lanterna.
In timp ce bateria se descarca, acidul din solutia de electroliza transforma suprafata placilor de plumb in sulfat de plumb. Cand acumulatorul este incarcat, reactia chimica este inversata si sulfatul de plumb se transforma inapoi in dioxid de plumb pana cand placile sunt ca la inceput. Dupa care, cand scoate iar curent, bateria se descarca si tot procesul se repeta.
Ce inseamna ca "bateria a murit"?
De multe ori se intampla sa ne lase bateria, sa moara, sa nu mai invarta nici electromotorul, semn ca e nevoie de una noua. Ce se intampla in aceasta situatie? Trebuie retinut ca nu s-a inventat inca bateria care sa tina o viata intreaga. Pentru ca inca nu s-a descoperit un material care sa reziste la infinit in urma acestor cicluri de incarcare-descarcare.
Atunci cand o baterie este moarta, de obicei dupa 3-6 ani de utilizare, suprafata cu care au fost tratate placile de plumb cu dioxid de plumb a disparut. Adica sulfatul de plumb nu se mai poate transforma la incarcare in dioxid si curentul nu mai poate fi inmagazinat. Sau substanta de electroliza, care este una chimica, si-a pierdut si ea din proprietati si este acum doar apa chioara care nu mai declanseaza nicio reactie chimica. Cert este ca bateria nu mai poate fi utilizata si necesita inlocuire.
Cand putem pune pe redresor bateria de masina?
Multi soferi au impresia ca, daca baga pe redresor o baterie moarta, o vor readuce la viata. Insa redresorul nu este un mijloc de reinnoire a bateriei ci doar unul de reincarcare. Adica scopul redresorului este sa readuca la viata baterii bune, cu toate componentele inca active, dar care s-a descarcat complet dintr-o cauza accidentala. Adica punem redresorul pe baterie daca am uitat farurile aprinse, daca nu s-a mers mult timp cu acea masina si s-a descarcat, daca exista vreun consumator la bord, etc... In asemenea situatii vom putea readuce la viata bateria.
Dar daca bateria ne-a lasat din cauza ca e veche si placile de plumb din interior nu mai produc reactie chimica cu solutia de electroliza, putem sa lasam bateria pe redresor 2 saptamani, ca nu vom rezolva nimic. In cel mai bun caz, va mai porni o singura data motorul, dar atat, pentru ca pur si simplu energia pe care o introduce redresorul nu are unde sa fie inmagazinata.
Cat ne tine o baterie auto?
Nu exista o perioada anume pe care sa o dea producatorii. Insa un lucru e clar: la bateriile auto este o loterie. Pentru ca totul este de noroc, desi putem sa luam in calcul o singura certitudine. Si anume ca modelele scumpe sunt mai bune. Spun loterie pentru ca am intalnit de cazuri cu baterii foarte ieftine care au tinut 6 ani fara probleme si cazuri de baterii scumpe care au tinut doar 3 ani... Insa in mod normal, un acumulator auto trebuie sa te tina minimum 3 ani fara probleme, in cel mai pesimist caz, dar in mod obisnuit, trebuie sa te tina in jur de 5 ani. Orice baterie care tine peste 5 ani fara sa faca figuri poate fi considerata una de calitate.
Ce facem cu bateria dupa ce s-a golit?
E clar ca dupa ce o baterie nu mai este buna, trebuie sa cumparam una noua. Si la cumparare suntem obligati sa ducem la schimb o baterie veche, tocmai, pentru a nu-i lasa pe soferi sa-si arunce vechii acumulatori la gunoi. De ce? Pentru ca daca este sparta, o baterie poate polua panza freatica si solul cu sulfat de plumb. Nu degeaba, o baterie moarta este considerata prin lege Deseu de Risc. Motiv pentru care magazinele de acumulatori care iau la schimb bateriile vechi le duc ulterior pe acestea la centre speciale de colectare acolo unde plumbul din interior este reciclat. Placile de plumb pot fi refolosite dupa ce sunt tratate iar cu un strat de oxid de plumb si bagate in acumulatori noi.
La final, te sfatuim sa dai mai multa atentie bateriei tale. Care, cel mai probabil, este una fara intretinere, dar care totusi nu trebuie sa fie ignorata. In primul rand, bateria trebuie sa fie una de calitate. Si, din cand in cand, nu strica sa arunci un ochi pe martorul de incarcare. Daca acesta nu este verde, trebuie sa vezi ce se intampla, ca s-ar putea sa fie nevoie de o baterie noua sau sa ai probleme cu alternatorul. Oricum, daca tot ridici capota ca sa pui lichid de parbriz din cand in cand, uita-te si la baterie. Nu de alta, dar s-ar putea sa te lase in drum cand ti-e lumea mai draga, daca nu ai grija de ea.
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €