Totul despre franele masinii: discuri ventilate, perforate sau striate - care sunt cele mai bune?
- Santurile previn depunerile de praf intre disc si placute
- Discurile pline, pe cale de disparitie
- Varianta perforata ofera racire suplimentara
Chiar daca masinile obisnuite vin din fabrica cu discuri de frana pline, ventilate sau neventilate, stim cu totii de la automobilele mai performante ca exista si discuri perforate sau striate, care au niste santuri. Cum sta treaba cu toate aceste tipuri de discuri?
Discurile de frana pline neventilate
In zilele noastre, discurile de frana pline care nu sunt ventilate, adica fabricate dintr-o singura bucata de metal solid, sunt intalnite exclusiv la vehicule pe puntea spate. Nu mai exista masini de fabricatie recenta care sa aiba, cel putin in Uniunea Europeana, asemenea discuri pe rotile din fata. In trecut insa, Dacia Logan avea discuri pline pe fata, dar si masinile mai vechi, cum ar fi BMW E36 la motorizarile 1.6 si 1.8 sau autoturismele din clasa mica si compacta.
Aceste discuri de frana neventilate nu sunt facute pentru o franare peformanta, ci pentru o franare slaba, motiv pentru care se intalnesc doar pe puntea spate. In plus, pentru ca sunt realizate doar dintr-un singur disc, se incalzesc mai repede si isi pierd eficienta in conditii de franare agresiva.
Discurile de frana ventilate
Mai toate masinile moderne au pe puntea fata discuri de frana ventilate. Si cand spunem ventilate, ne referim la faptul ca discul este realizat din doua bucati de metal care permit aerului sa treaca prin niste fante care racesc metalul. Asadar daca ai vazut si tu niste discuri mai late cu un spatiu intre cele doua elemente, acelea sunt discuri ventilate.
Discurile ventilate au fost inventate pentru o mai buna racire a franelor. Daca discurile pline, descrise mai sus, se incing repede si astfel franarea devine nesigura, discurile ventilate permit aerului sa circule si transferul de energie termica se face mai usor. Astfel, discurile ventilate nu se incing si raman mereu la o temperatura sigura. Oricum, mai sigura decat in cazul discurilor pline. Tocmai de aceea se pun pe puntea fata, cea care franeaza cel mai mult, iar pe spate se pun discuri neventilate. Sau, la masinile performante, discuri ventilate si pe fata, si pe spate.
Discurile de frana perforate
Dupa aparitia discurilor ventilate in anii '70, vehiculele performante au inceput sa fie din ce in ce mai rapide si mai pretentioase in ceea ce priveste franele. Nu era greu sa atingi 300 km/h in anii '80, dar era greu sa te opresti rapid. Asa ca inginerii si-au dat seama ca problema franelor consta in faptul ca se incalzesc. Chiar si discurile ventilate, daca sunt suprasolicitate de la viteze mari, tind sa se incalzeasca si fierb lichidul de frana, care da astfel nastere unor bule de aer in circuit, aer care se comprima si asa apare fenomenul de frana moale. Asadar, era nevoie de o ventilare suplimentara.
Daca discurile ventilate aveau deja o racire excentrica, prin fantele dintre cele doua bucati de disc, nu se mai putea dezvolta decat o racire laterala, adica direct prin suprafata discului. Asa ca cineva s-a gandit sa dea niste gauri exact in corpul discului de frana. Gauri care s-au dovedit a fi extrem de eficiente. Nu luau mult din suprafata de frictiune a placutelor cu discul, dar ajutau mult la racirea franelor.
Asadar, s-au nascut discurile ventilate si perforate, care asigurau cea mai buna racire a intregului sistem de franare. Dar odata cu aparitia discurilor perforate, lumea a realizat ca mai facuse o descoperire involuntara. Si anume, placutele mai vechi de franare aveau in compozitie niste agenti chimici care tineau laolalta ferodo-ul de pe placuta de frana. Si, in momentul in care masina frana violent, din cauza caldurii mari, acesti agenti chimic se evaporau si formau o pojghita de gaz intre placuta si discul plin. Si pentru ca gazul nu avea pe unde sa scape, franarea nu era tocmai eficienta... Dar cand au aparut discurile perforate, au scapat si de aceasta problema.
Pe partea de dezavantaje putem mentiona rezistenta scazuta in timp, pentru ca aceste orificii reprezinta puncte de stres ale otelului care pot da nastere la fisuri.
Discurile de frana striate (stantate)
Daca ai vazut discuri de frana care aveau pe ele "sculptate" niste santuri de diferite forme, atunci acestea sunt discurile de care vorbim acum. Sunt discuri pline sau ventilate, dar care au primit si niste santuri, aparent, fara niciun scop. Ei bine, aceste santuri au un singur rol: sa adune reziduurile rezultate in urma frecarii dintre placute si disc. Adica acel praf negru care iti murdareste tie jantele, ca sa fim mai exacti... Acel praf care scade eficienta franarii, pentru ca actioneaza ca niste mici bile de rulment intre placute si disc. Cu aceste santuri, praful se aduna acolo si nu se interpune intre cele doua suprafete de frecare.
Un alt scop al discurilor striate este imbunatatirea frecarii. Pentru ca discul nu este perfect drept, placutele au un plus de aderenta si franarea este mai buna ca in cazul unor discuri pline.
In ceea ce priveste dezavantajele acestor discuri de frana, putem mentiona uzura mult mai rapida a placutelor, tocmai, pentru ca exista o frecare mai mare cu discul.
Ce discuri sunt cele mai bune?
Daca vrem fiabilitate in timp si avem o masina normala, atunci discurile ventilate obisnuite sunt suficiente. Daca avem o masina performanta, precum Porsche sau BMW M3, atunci o sa primim din fabrica discuri perforate si ventilate, pentru un plus de racire. Si daca vrem performanta suprema, unde nu conteaza fiabilitatea ci doar franarea optima, atunci o sa apelam la discuri ventilate si striate. Cum au masinile din WRC, de exemplu... Insa un lucru e clar: incet-incet, discurile pline, dintr-o bucata, o sa dispara chiar si de pe puntile spate. Asa cum au inceput sa dispara si tamburii cu saboti. Pentru ca, pur si simplu, lumea evolueaza si se pare ca discurile ventilate sunt, momentan, cele mai bune. Fara sa ne gandim, evident, la cine stie ce OZN-uri de discuri ceramice fara moarte...
- Nissan leaf tekna special 2019 23500 $ Set rulment roata citroËn jumper caroserie 230l bta h2c017bta 128.6 Lei Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8300 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $ Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Set rulment roata skoda yeti 5l bta h1w018bta 214.02 Lei
- Intinzator curea curea distributie volvo v40 hatchback bta... 98.85 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz clk c209... 122.79 Lei Set rulment roata audi tt roadster 8j9 bta h1w018bta 214.02 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 € Set rulment roata fiat ducato platou / sasiu 230 bta h2c017bta 128.6 Lei
- Set rulment roata daewoo rezzo klau bta h1x010bta 100.09 Lei Punte spate nissan qashqai 2010 suv 1.6 i 800 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie opel zafira tourer c... 89.75 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2650 € Ford fiesta 1.25i 2007 1600 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6950 €
- Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 230 bta... 128.6 Lei Set rulment roata peugeot boxer platou / sasiu zct bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata renault megane i ba0/1 bta h2r009bta 79.91 Lei
- Set rulment roata lancia y 840a bta h2f005bta 190.74 Lei Set rulment roata vw golf vi 5k1 bta h1w018bta 214.02 Lei Set rulment roata bmw 5 e60 bta h1b013bta 291.36 Lei
- Set rulment roata renault clio ii bb0/1/2 cb0/1/2 bta h2r009bta 79.91 Lei Scrumiera 3g1863284 volkswagen vw passat b8 [2014 - 2020] 194 Lei Set rulment roata renault espace iii je0 bta h2r032bta 253.32 Lei
- Vw golf 1.2tsi comfortline bluemotion pdc pilot 105 cp euro 5... 5990 € Set rulment roata bmw 3 e30 bta h2b001bta 92.92 Lei Grila radiator transit custom facelift ( 2017-2021 ) 450 Lei
- Vw passat 2.0tdi dsg 170 cp sportline xenon clima pilot trapa... 3650 € Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 122.79 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz m-class... 122.79 Lei
- Set rulment roata opel astra f van 55 bta h1x010bta 100.09 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz cls c219... 122.79 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 €